SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsnyheter

Tio frågor till partierna om skog, klimat och skogsindustri

16 inlägg 8140 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tio frågor till partierna om skog, klimat och skogsindustri  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#768126 Valet den 11 september närmar sig med stormsteg och skogen ser ut att få ovanligt stort utrymme i valrörelsen. SVT har t ex gjort en egen enkät om hur partierna ser på skogspolitiken. Vi tycker dock att frågorna och politikernas svar allt för ofta blir förenklade. De följer den rådande polariseringen om att antingen ska skogen skyddas (för klimatet) eller så ska det avverkas ännu mer (för klimatet).

Vi har satt samman tio olika frågor som vi har skickat till de åtta riksdagspartiernas skogspolitiska talespersoner. Svaren börjar att komma in och vi redovisar partiernas svar fråga för fråga där varje fråga får en egen tråd. Svaren redovisas från partierna i den ordning de kommer in till oss och vi länkar direkt till svarstrådarna från listan här nedan:

1. Varför får Sveriges skogsägare sämst betalt i Europa för sitt virke och hur kan det ändras (om det är önskvärt)?

2. Hur ser ni på ersättning till skogsägare som gör avsättningar och vilka budgetmedel vill ni avsätta för detta?

3. Ska vi nöja oss med att förse världen med bulkproduker från skogen eller bör förädlingen i Sverige ökas och i så fall hur?

4. Används den avverkade skogen på rätt sätt idag eller vill ni se förändringar?

5. Hur ser ni på svenska skogsägares möjligheter att sälja kolsänka i sin skog?

6. Kan och bör man göra annat än energi av skogsindustrins restströmmar?

7. Vill ni satsas mer på forskning och utveckling av förädlade träprodukter?

8. Hur ser ni på återvätning av våtmarker för att minska CO2-utsläppen?

9. Hur ser ni på storskalig produktion av biokol?

10. Är satsningar på BECCS en bra prioritering för att få ner CO2-utsläpp eller skulle pengarna kunna göra större klimatnytta på annat sätt (t ex biokol eller återvätning)?

Frågorna har ställts till respektive riksdagspartis skogspolitiska talesperson och svaren publiceras fråga för fråga. Klicka på frågan här uppe så kommer du till en ny tråd där vi utvecklat frågan samt publicerar svaren från partierna.




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Tio frågor till partierna om skog, klimat och skogsindus

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768159
Finansministern och jag, selfie

Nå inte kom jag på nån bra fråga, men jag hade henne i mitt grepp iaf idag.

Användarvisningsbild

Re: Tio frågor till partierna om skog, klimat och skogsindus

Torbjörn Johnsen  
#768213 Svaren på våra skogsfrågorna inför valet 2022 börjar komma in från partierna. Nu är den här frågeserien uppdaterad med Centerpartiets svar och Socialdemokraterna var först ut så deras svar ligger inne sedan tidigare. Ni hittar länkar till svaren på alla tio frågorna i första inlägget.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tio frågor till partierna om skog, klimat och skogsindus

Torbjörn Johnsen  
#768862 Nu har även svaren från Sverigedemokraterna kommit in och jag har lagt in dem i respektive tråd. Ni hittar länkar till alla frågor och partiernas svar i trådstarten👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tio frågor till partierna om skog, klimat och skogsindus

Torbjörn Johnsen  
#768969 Miljöpartiet har nu också svarat och jag har lagt in deras svar i respektive fråge/svarstråd. Ni hittar länkarna längst upp här i trådstarten. Svar från KD och Liberalerna är på ingång under morgondagen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tio frågor till partierna om skog, klimat och skogsindus

Torbjörn Johnsen  
#769084 Liberalernas svar har kommit in och är nu publicerade. Länk till alla frågor/svarstrådar hittar ni längst upp här i startinlägget.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tio frågor till partierna om skog, klimat och skogsindus

Torbjörn Johnsen  
Användarvisningsbild

Re: Tio frågor till partierna om skog, klimat och skogsindus

Torbjörn Johnsen  
#769601 Modersterna har inte svarat på våra frågor. Däremot verkar de ha skickat brev till alla skogsägare? I alla fall om man ska tro den här insändaren som hävdar att Moderaterna snarare värnar om skogsindustrin än om skogsägarna.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/nQR ... skogsagare

Är det någon som fått brevet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tio frågor till partierna om skog, klimat och skogsindus

JörgenO  
#769605 Jag fick ett brev från dem förra veckan. Jag läste det inte så noga och jag har tyvärr inte det kvar. Det jag reagerade på var att deras logotyp var i grönt istället för blått 😁

Avatar Fallback

Re: Tio frågor till partierna om skog, klimat och skogsindus

isteskog  
#769606
Torbjörn Johnsen skrev:Modersterna har inte svarat på våra frågor. Däremot verkar de ha skickat brev till alla skogsägare? I alla fall om man ska tro den här insändaren som hävdar att Moderaterna snarare värnar om skogsindustrin än om skogsägarna.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/nQR ... skogsagare

Är det någon som fått brevet?

Jag fick brevet, men tolkar det på ett annat sätt! Förstår att det tas in i Aftonslaskan när det är kritiskt till Moderaterna..... 😉

Användarvisningsbild

Re: Tio frågor till partierna om skog, klimat och skogsindus

Mellberg  
#769671 Finns väl ingen normalbegåvad skogsägare som röstar på M. Hetsa inte upp er, alla skogsägare är inte normalbegåvade.

=)) =)) =)) =)) =))

Avatar Fallback

Re: Tio frågor till partierna om skog, klimat och skogsindus

tallen100  
#769672
Mellberg skrev:Finns väl ingen normalbegåvad skogsägare som röstar på M. Hetsa inte upp er, alla skogsägare är inte normalbegåvade.

=)) =)) =)) =)) =))

Nej det är ganska tydligt..😆

Användarvisningsbild

Re: Tio frågor till partierna om skog, klimat och skogsindus

Älgfoderodlare  
#769722
Torbjörn Johnsen skrev:Modersterna har inte svarat på våra frågor. Däremot verkar de ha skickat brev till alla skogsägare? I alla fall om man ska tro den här insändaren som hävdar att Moderaterna snarare värnar om skogsindustrin än om skogsägarna.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/nQR ... skogsagare

Är det någon som fått brevet?


Jag sitter med brevet framför mig nu, o försöker göra någon sorts sammanfattning mellan detta o inlägget i A-bladet.
Det enda som jag kan se, som ger någon form av sammankoppling mellan dessa båda texter, är ett utdrag i brevet:
"- Mer skog ska brukas - inte mindre".
Men här ger skribenten i A-bladet, en antydan om att det enligt BAU i dagens skogsbruk, inte går att välja antingen eller.
Som att vi mer eller mindre är "tvungna" att skapa / ge industrin det den behöver ! Brukningssätt väljer väl vi själva ?

Det borde kanske skulle stå; "Mer skogsmark ska brukas - inte mindre ".

Men det förutsätter ju inte / kräver per automatik mer uttag per areal, utan OM man vill göra det av egen / befintlig volym.
Men det är väl just det vi gör / har som möjlighet i dag, att välja att Gallra / Avverka i den mån vi önskar / behöver. Finns ju inget "MÅSTE" att göra det han syftar på. Om man lite vilselett tror att det blir mer gagnsågvirke via att gallra ner till resterande bestånd enl. mall, att skogen växer mer på färre träd via gallring, att vi får mer "av allmänheten, mer önskade" skogar om vi gallrar utan förtjänst.

Men vem ska ersätta detta o varför ?

Han har dock helt rätt i att om det blir mindre utbud i förhållande till efterfrågan, så bör priset på skogsråvaran stiga.
Men då är det fortfarande upp till oss skogsägare att skapa denna marknadsanpassning. Släppa BAU o se möjligheten !

Men då är det inte heller ett politiskt problem, det är vi själva som äger den bollen.

Brevet ger inget annat än en hint om att; - Det är vi som kan välja o välja det som är bäst för oss skogsägare !

Men det borde vi ha gjort för länge sen ! Det har INGET med M's politik att göra. Där står vi helt o hållet för egna beslut i / om det vi gör. Att priserna på vår skogsråvara är de det är, är helt o hållet vårt egna problem o orsak !

Alternativa / möjliga intäkter som tas upp i inlägget i A-bladet, ser jag mer som tänkta bidrag / ersättningar / "allmosor", för det som vi ändå har i våra skogar, utan att man ska / behöver satsa något själv.
I vad består då den egna "Företagsamheten" i allt det här ? !

För när allt kommer omkring, så har förmodligen ca. 95 % av alla privatskogsägare en annan inkomst de livnär sig på än sitt skogsbruk. Då finns det ju alla möjligheter i världen att utveckla det andra / alternativa, efter eget tycke o smak. Framför allt, att INTE avverka / gallra i den takt ni gör nu, o som bidrar till den prisbild som ni alla ändå drabbas av, när ni gör något. Det är den bästa hjälp ni kan ge er själva !

Användarvisningsbild

Re: Tio frågor till partierna om skog, klimat och skogsindus

Mellberg  
#769724
tallen100 skrev:
Mellberg skrev:Finns väl ingen normalbegåvad skogsägare som röstar på M. Hetsa inte upp er, alla skogsägare är inte normalbegåvade.

=)) =)) =)) =)) =))

Nej det är ganska tydligt..😆


Du fick några gilla på ett korkat, nonsens inlägg och ett parti som inte bryr sig mycket om oss skogsägare. En röst på C är det rätta för de flesta på landsbygden. Orkar inte skriva mer, älgjakten kräver allt mer kraft och jag måste sova nu :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Tio frågor till partierna om skog, klimat och skogsindus

tallen100  
#769725
Mellberg skrev:
tallen100 skrev:
Mellberg skrev:Finns väl ingen normalbegåvad skogsägare som röstar på M. Hetsa inte upp er, alla skogsägare är inte normalbegåvade.

=)) =)) =)) =)) =))

Nej det är ganska tydligt..😆


Du fick några gilla på ett korkat, nonsens inlägg och ett parti som inte bryr sig mycket om oss skogsägare. En röst på C är det rätta för de flesta på landsbygden. Orkar inte skriva mer, älgjakten kräver allt mer kraft och jag måste sova nu :mrgreen:

🤣 🤣 🤣
Nattmössan tycks redan sitta på, så fortsätt drömma i bingen du.
Nattinatti 😇

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).