Servicebyggnader

Rödfärgning av ekonomibyggnader?

30 inlägg 24291 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rödfärgning av ekonomibyggnader?

Kaj Fredriksson  
#760751 Hej!

Vi bor på en gård ett par mil utanför Uppsala, med fyra stycken ekonomibyggnader som behöver rödfärgas ibland.
Senast vi rödfärgade var 2007. Då tog vi in en firma som täckte portar och fönster, och sprutmålade byggnaderna med rödfärg, utan något förarbete, för 17 500 kr. Det är nog så vi alltid har gjort med ekonomibyggnaderna.

Nu är det hög tid att rödfärga igen, och den gamla firman verkar inte finnas kvar. Efter tips kontaktade vi ett företag som heter Rödfärgarna som kom ut och tittade, och lämnade en offert. De vill ha drygt 60 000 kr för täckning och rödfärgning, och rekommenderar att man även högtryckstvättar fasaderna innan, vilket skulle kosta 30 000 kr extra.

Vi är rätt chockade över priset. Vi har haft gården sedan 70-talet, och tidigare har det aldrig varit någon stor sak att rödfärga husen, men nu kostar det en mindre förmögenhet. Varför har det blivit så dyrt?

En skillnad skulle kunna vara mängden färg. Rödfärgarna sprutar två gånger, och har angivit färgåtgången till cirka 7 fat, medan det förra gången nog bara gick åt 4 fat (i alla fall har vi bara 4 gamla fat stående). Förmodligen sprutade de bara en gång.

Rödfärgarna använder bara äkta Falu Rödfärg, som är väldigt dyr. Är den färgen verkligen så mycket bättre än alternativen att det är värt priset? Jag vet inte vilken färg som användes förra gången, men den var i alla fall inte tillnärmelsevis så dyr som äkta Falu Rödfärg är idag.

Är det någon som kan rekommendera något företag i Uppsalaområdet som rödfärgar med annan billigare rödfärg?

Tidigare har vi nog alltid sprutat direkt på den gamla färgen, utan något förarbete. Det har fungerat hyfsat, även om färgen flagnat lite på en del ställen.

Jag är lite skeptisk till att högtryckstvätta fasaderna. Dels för att det kostar mer än vad vi tidigare betalade för hela rödfärgningen, och dels för att jag undrar om det verkligen är bra för byggnaderna. Brädor och stockar är gamla, och har djupa sprickor där vatten han tränga långt in i träet. Det är också ofta stora springor mellan brädorna, och bakom finns på en del ställen absorberande material som träfiberskivor, halm, eller lösullsisolering.

Det bästa kanske är att själv borsta bort lös färg så gott det går med en sopkvast, även om det är ett ganska tungt jobb?

En annan sak jag funderar över är målningsintervallet. Färgen på norrsidorna är i mycket bättre skick än på övriga sidor. Tidigare har vi alltid målat om alla sidor vid samma tillfälle, men det kanske kan vara värt att måla om norrsidorna mer sällan? Om inte annat kommer det bli besvärligt att borsta bort den gamla färgen om den fortfarande sitter fast bra.

Det skulle vara intressant att höra hur andra med byggnader som behöver rödfärgas gör när det gäller val av färg, eventuellt förarbete, antal sprutningar, målningsintervall, etc.

Mvh,
Kaj

TS
Användarvisningsbild

Re: Rödfärgning av ekonomibyggnader?

uppland2  
#760757 Jag har inte jättemycket erfarenhet, och har aldrig lejt för rödfärgning, men har strukit ut några hundra liter för hand genom åren. Det finns billigare alternativ som verkar OK, men många är det inte. Numera betalar jag gärna för riktig rödfärg om jag lägger ner jobb på att stryka ut den, för jag vill inte göra om det igen på ett tag. Det känns som att Falu rödfärg jobbat med sitt varumärke på senare år, och lyckats med att kunna ta mer betalt för det. Just Rödfärgarna säljer färgen till det lägsta priset jag hittat, och de ger ett kunnigt och trevligt bemötande i butiken, hur de sköter själva målningen vet jag inget om.
Målar man själv är det nog ganska vanligt att man behovsanpassar, och norrsidor kan man då vänta längre med.

alias  
#760759 Det finns inte något test av olika rödfärgsmärken i Råd&Rön eller Vi i villa el.dylikt?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Flugfiskaren  
#760761 Själv tog jag Tranemo rödfärg på nya uthuset , kört med falu rödfärg tidigare men tycker den blivit så matt .

Får se om nåt år om färgen är bra .

JoTh  
#760766 Testa att kontakta Sören på Gryttjoms Mekaniska , som finns i Norra Uppland.
Har själv goda erfarenheter av deras rödfärgning med äkta Falu Rödfärg.
Har köpt färg av dom och målat själv, och samtidigt köpt deras tjänster, där de har sprutat. Högtryckstvättning verkar bara dumt.
Däremot är min erfarenhet att det är viktigt med underarbetet, så borstning med stålkvast förordas, för längre varaktigt resultat.

Användarvisningsbild

Arvid0  
#760772 Äkta faluröd tar betalt för ursprunget på slaggen/pigmenter. Det finns lika bra färg för halva priset men också rätt dålig färg så kolla upp den innan. Vet inte vilka märken som säljs på fat. Du kan ju koka själv också och spara lite slantar. Jag skulle inte heller högtryckstvätta fasaden hellre måla på befintligt. Du verkar ha lite ytor, jag vet inte om det skulle gå att få någon med kran och sopvals att gå över det värsta. Slamfärg ska traditionellt jobbas in i träet med en hornsugga/pensel för bästa resultat men känns inte aktuellt i ditt fall...

Användarvisningsbild

JörgenO  
#760774 Målade mitt hus för några år sedan. Det betydligt billigare Falu vapen rödfärg hävdar att de tillverkar rödfärg på samma plats o med samma recept som Falu rödfärg så jag valde dem.

Färgen sitter kvar ännu

Användarvisningsbild

rokon  
#760776 När jag hade kvar min fiskarstuga som låg i ett gammalt fiskeläge från 1700 talet på en ö utanför hälsingekusten då köpte jag en Falu rödfärg som inte innehöll så mycket linolja, den var billigare, däremot så blandade jag ut med 10% sältran som jag själv kokade från specket av en sälkut som fastnat i ett fisknät och drunknat, köttet tog även jag och fiskarkompisen reda på och lagade till en gryta på långkok, smakar riktigt bra.

Fick ca 4,5 liter sältran av kuten och har fortfarande lite kvar, till skillnad från när jag var barn och min Mor hade fått tag på färdig sältran från Norbotten så luktar inte min sältran illa, det beror nog på att säljakten då kunde pågå 4- 5 veckor där jägarna på våren drev med isen där deras storbåt var uppdragen så allt han nog härskna en hel del.

Sommaren när jag målade om stugan min med Falu rödfärg förstärkt med sältran så var det även ett par andra stugägare som målade om sina utan tillsats av sältran, var kul att se ett par veckor senare senare när det hade kommit en rejäl regnskur som blötte fasaderna på de andras stugor medans på min stuga bildades droppar av regnet som låg kvar på ytan eller rann av men ej trängde in i träet. Kom inte ihåg namnet på Falu rödfärgen jag köpte men den innehöll i alla fall rätt ingredienser.

Användarvisningsbild

Elis76  
#760785 Vi har bara använt oss av "Äkta Falu Rödfärg" på våra ekonomibyggnader här i Tornedalen. Vi brukar borsta bort lös färg med en piassavakvast eller annan borste innan vi rödfärgar med en professionell rödfärgningsborste. Hittills har det hållit bra i 10-15 år även om vi bara brukar rödfärga ett varv.

Högtryckstvätt innan rödfärgning skulle jag inte rekommendera, inte blästring för den delen heller.

Ni kanske kan göra allt själv genom att hyra en sky-lift och rödfärgsspruta och spara en slant på kuppen.

https://www.master.nu/vad-vill-du-mala/mala-rodfarg/
https://falurodfarg.com/

Användarvisningsbild

Grålle52  
#760792 Överger nu traditionell rödfärg. Mögelpåväxten nuförtiden är enorm. Kan lika gärna måla huset svart. Ska göra test med ausons rödtjära i år.

jannee  
#760796 Du kan försöka späda färgen med klorin, tidigare gick det bra med bensin, men i vilket fall som helst slipper du möglet.

tallen100  
#760807 Det är bara skit med de flesta färger numera 😤

Användarvisningsbild

Höglandserik  
Flugfiskaren skrev:Själv tog jag Tranemo rödfärg på nya uthuset , kört med falu rödfärg tidigare men tycker den blivit så matt .

Får se om nåt år om färgen är bra .

Tranemo hade fin gyllenröd kulör på sin färg tidigare men de bytte recept förra året. Den nya är tyvärr mycket mattare och mycket mer mörkröd i kulören.

axwell  
Grålle52 skrev:av Grålle52 » Igår, 20:23
Överger nu traditionell rödfärg. Mögelpåväxten nuförtiden är enorm. Kan lika gärna måla huset svart. Ska göra test med ausons rödtjära i år.

Även jag ledsnade på dom faluröda slamfärgerna som inte längre motsvarar det som fanns på 19-hundratalet.

Numera ersatt med en av de tre testvinnarna i folksamtesten för fasadfärger.
https://www.biltema.se/bygg/farg/utomhu ... 2000030569

Två till fick toppbetyg men den här är betydligt billigare och lättstruken.

Användarvisningsbild

Elis76  
#760849 Det stämmer att Biltemas "Träfasad V Pro" fick bra betyg i Folksams färgtest.

Dock är det ingen slamfärg utan en oljeakrylfärg, så man kan inte jämföra den med en slamfärg.

https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-utomhusfarger

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).