mån 13 jun 2022, 11:29#760751
Hej!
Vi bor på en gård ett par mil utanför Uppsala, med fyra stycken ekonomibyggnader som behöver rödfärgas ibland.
Senast vi rödfärgade var 2007. Då tog vi in en firma som täckte portar och fönster, och sprutmålade byggnaderna med rödfärg, utan något förarbete, för 17 500 kr. Det är nog så vi alltid har gjort med ekonomibyggnaderna.
Nu är det hög tid att rödfärga igen, och den gamla firman verkar inte finnas kvar. Efter tips kontaktade vi ett företag som heter Rödfärgarna som kom ut och tittade, och lämnade en offert. De vill ha drygt 60 000 kr för täckning och rödfärgning, och rekommenderar att man även högtryckstvättar fasaderna innan, vilket skulle kosta 30 000 kr extra.
Vi är rätt chockade över priset. Vi har haft gården sedan 70-talet, och tidigare har det aldrig varit någon stor sak att rödfärga husen, men nu kostar det en mindre förmögenhet. Varför har det blivit så dyrt?
En skillnad skulle kunna vara mängden färg. Rödfärgarna sprutar två gånger, och har angivit färgåtgången till cirka 7 fat, medan det förra gången nog bara gick åt 4 fat (i alla fall har vi bara 4 gamla fat stående). Förmodligen sprutade de bara en gång.
Rödfärgarna använder bara äkta Falu Rödfärg, som är väldigt dyr. Är den färgen verkligen så mycket bättre än alternativen att det är värt priset? Jag vet inte vilken färg som användes förra gången, men den var i alla fall inte tillnärmelsevis så dyr som äkta Falu Rödfärg är idag.
Är det någon som kan rekommendera något företag i Uppsalaområdet som rödfärgar med annan billigare rödfärg?
Tidigare har vi nog alltid sprutat direkt på den gamla färgen, utan något förarbete. Det har fungerat hyfsat, även om färgen flagnat lite på en del ställen.
Jag är lite skeptisk till att högtryckstvätta fasaderna. Dels för att det kostar mer än vad vi tidigare betalade för hela rödfärgningen, och dels för att jag undrar om det verkligen är bra för byggnaderna. Brädor och stockar är gamla, och har djupa sprickor där vatten han tränga långt in i träet. Det är också ofta stora springor mellan brädorna, och bakom finns på en del ställen absorberande material som träfiberskivor, halm, eller lösullsisolering.
Det bästa kanske är att själv borsta bort lös färg så gott det går med en sopkvast, även om det är ett ganska tungt jobb?
En annan sak jag funderar över är målningsintervallet. Färgen på norrsidorna är i mycket bättre skick än på övriga sidor. Tidigare har vi alltid målat om alla sidor vid samma tillfälle, men det kanske kan vara värt att måla om norrsidorna mer sällan? Om inte annat kommer det bli besvärligt att borsta bort den gamla färgen om den fortfarande sitter fast bra.
Det skulle vara intressant att höra hur andra med byggnader som behöver rödfärgas gör när det gäller val av färg, eventuellt förarbete, antal sprutningar, målningsintervall, etc.
Mvh,
Kaj