Logistik, Transport

Hur billigt kan man göra en enkel skogsväg?

17 inlägg 13437 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur billigt kan man göra en enkel skogsväg?

Kiwisailor  
#759080 Hej!

Det här är en fortsättningen på min tidigare tråd där jag frågade om råd hur man kan köpa loss mark från ett statligt skogsbolag: Villrådig inför köp av skog från statligt skogsbolag Där vill jag rusta upp en 200 år gammal ödegård, bevara en gammal landsbygdshistoria, bidra till landsbygdsutveckling med småskalig/hållbar matproduktion och skapa mitt eget lilla paradis på jorden.

Jag har nu kommit till en situation där jag eventuellt kan få köpa gården. Men min dröm och vision står och faller på att jag får tillåtelse av skogsbolaget att anlägga en egen väg till gården (annars måste jag köra genom nuvarande ägarens gård för att komma fram till ödegården och då vägrar han att sälja förutom till fantasipriser). Och det här är första utmaningen, jag har ingen aning vad skogsbolaget har för policy vad gäller sånt.

Den andra utmaningen är alltså att jag måste alltså fixa en ny väg. Skogsbolaget har en mycket bra skogsbilväg som går förbi 140 meter från ödegården. Terrängen är platt utan sten/berg. Problemet är att jag inte alls har budgeterat för att anlägga en väg. Så om det ska finnas en endaste chans för mig att genomföra den här drömmen så måste jag verkligen vända ut och in på allt vad gäller traditionellt vägbygge för att hitta en lösning. Annars tar det stopp här och den stackars gården och all historia vittrar bort i vinden.

Så frågan är, hur korkat enkelt kan man bygga en väg som fortfarande är duglig att köra bil på? 😊

- Jag utgår från att jag själv måste göra i princip allt.
- Jag har fått möjlighet att låna en traktor-grävare (har aldrig kört grävmaskin, men ingen minns en fegis).
- Jag tar själv bort alla träd.

Grus/utfyllnad är ju extremt dyrt. Går det att bara gräva/platta till marken och strunta i att lägga ut grus? Alltså i princip bara göra en typ av gammaldags farväg i skogen som man tex tidigare körde häst på.

Kan man låta bli att gräva diken?

Målet är alltså att bygga en 140 meter lång väg genom skogen så nära gratis som det bara är möjligt. Jag inser såklart också att det här inte är en långsiktig lösning, utan det är bara en temporär lösning för att jag ens ska få möjlighet att kunna köpa ödegården. Jag ska köra på vägen med en personbil så det är ingen tung trafik som ska gå här.

Tips mottages mycket gärna. Som ni förstår är jag helt novis på det här.



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur billigt kan man göra en enkel skogsväg?

jannee  
#759083 Förr i tiden, innan några avancerade maskiner fanns tillgängliga byggde folk vägar, vägar som fortfarande håller.
M.a.o. ALLT går.
Med spade, korp och spett och en skottkärra kan du du på ett arbetsamt sätt säkert göra en väg som håller både bil och mindre lastbil.
"Bara" gräv bort all matjord, fyll ut och jämna till med klappersten därefter beställer du något som heter 030 bergskross.
Lägger du ett lager på ca 10 cm över din "bankläggning" har du en väg som lär hålla bra för dina transporter.
Lär räcka med ca 50m3 = ca 80 ton
Innehåller fastigheten en åker du ämnar köpa räcker det med att ploga upp den och harva några gånger så finner du säkert sten så det räcker till ditt vägbygge.
Just på så vis har mina föregångare underhållet och byggt skogsvägar.
Man tog till vara på allt och nyttjade allt som nyttjas kunde.

Avatar Fallback

Re: Hur billigt kan man göra en enkel skogsväg?

Elmhult  
#759085 I värsta fall får du väl börja med att ställa bilen 140 meter från huset.

Användarvisningsbild

Re: Hur billigt kan man göra en enkel skogsväg?

Ängagärdet  
#759086 Jag bygger sådana snikvägar i min skog nu med 10tons larvgrävare och traktor plus tippvagn. Hittar du bara grus på din fastighet så behöver du inte köpa annat än diesel. Jag bygger ca 10m färdig väg i timman. Med traktorgrävare tar det antagligen lite längre tid. Bort med humuslagret, fyll i med grovt material där det behövs å sedan på med en decimeter grus. Vägen blir farbar med lasbil utan släp med ca 2,8-3 m bred väg. Vägkroppen ska vara lite bomberad så det blir tjockast ned grus i hjulspåren.

Användarvisningsbild

Re: Hur billigt kan man göra en enkel skogsväg?

Stampep  
#759088 En del i frågan när du ska prata med skogsbolaget, antar att deras träd är ivägen?
Brukar vara känsligt att hugga på deras utan motorsågskörkort, och vad tänkte du göra med träden?
Tror det smidigaste där är om dom ska avverka i närheten så att deras maskiner tar ner och tar hand om virket och sedan får du arrendera marken där vägen ska gå.

Användarvisningsbild

Re: Hur billigt kan man göra en enkel skogsväg?

Johan på hästbacken  
#759089 Det klassiska sättet att bygga skogsväg är att göra rejäla sidodiken och använda materialet som blir från diket som fyll till vägen. Det kräver en större grävmaskin och maskinist som har kunskap. Hursomhelst måste stubbar
sten och översta jordlagret bort. Kan du ersätta det med morän eller alvjord från diket får vägen bärighet.
Har maskinisten en gallerskopa sparas mycket grus. Får du inte struktur på ytan så lägg ut fiberduk innan det grusas upp. Ska det bara vara personbilsväg räcker det med bärlager 0-35 på fiberduken. Ska det hålla för tung trafik får du ha grövre material

Avatar Fallback

Re: Hur billigt kan man göra en enkel skogsväg?

alias  
#759091
Kiwisailor skrev:Hej!

Det här är en fortsättningen på min tidigare tråd där jag frågade om råd hur man kan köpa loss mark från ett statligt skogsbolag: Villrådig inför köp av skog från statligt skogsbolag Där vill jag rusta upp en 200 år gammal ödegård, bevara en gammal landsbygdshistoria, bidra till landsbygdsutveckling med småskalig/hållbar matproduktion och skapa mitt eget lilla paradis på jorden.

Jag har nu kommit till en situation där jag eventuellt kan få köpa gården. Men min dröm och vision står och faller på att jag får tillåtelse av skogsbolaget att anlägga en egen väg till gården (annars måste jag köra genom nuvarande ägarens gård för att komma fram till ödegården och då vägrar han att sälja förutom till fantasipriser). Och det här är första utmaningen, jag har ingen aning vad skogsbolaget har för policy vad gäller sånt.

Den andra utmaningen är alltså att jag måste alltså fixa en ny väg. Skogsbolaget har en mycket bra skogsbilväg som går förbi 140 meter från ödegården. Terrängen är platt utan sten/berg. Problemet är att jag inte alls har budgeterat för att anlägga en väg. Så om det ska finnas en endaste chans för mig att genomföra den här drömmen så måste jag verkligen vända ut och in på allt vad gäller traditionellt vägbygge för att hitta en lösning. Annars tar det stopp här och den stackars gården och all historia vittrar bort i vinden.

Så frågan är, hur korkat enkelt kan man bygga en väg som fortfarande är duglig att köra bil på? 😊

- Jag utgår från att jag själv måste göra i princip allt.
- Jag har fått möjlighet att låna en traktor-grävare (har aldrig kört grävmaskin, men ingen minns en fegis).
- Jag tar själv bort alla träd.

Grus/utfyllnad är ju extremt dyrt. Går det att bara gräva/platta till marken och strunta i att lägga ut grus? Alltså i princip bara göra en typ av gammaldags farväg i skogen som man tex tidigare körde häst på.

Kan man låta bli att gräva diken?

Målet är alltså att bygga en 140 meter lång väg genom skogen så nära gratis som det bara är möjligt. Jag inser såklart också att det här inte är en långsiktig lösning, utan det är bara en temporär lösning för att jag ens ska få möjlighet att kunna köpa ödegården. Jag ska köra på vägen med en personbil så det är ingen tung trafik som ska gå här.

Tips mottages mycket gärna. Som ni förstår är jag helt novis på det här.


Grundfrågan måste nog bli vad du har för material i den tänkta väglinjen?

Klart lättare att bygga väg enkelt/billigt på t.ex. en väldränerad grusås än över ett område med mäktigt torvdjup.

Tror att SGU eller SGI har en rätt bra jordartskarta som kan ge en hint om underlagets beskaffenhet.

Bara mina fem ören...

Edit: Rättat lite språkliga grodor.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hur billigt kan man göra en enkel skogsväg?

Kiwisailor  
#759548 Alltså måste bara skriva att jag blir så glad varje gång jag skriver en tråd här och sen går in och ser svaren. Alltid hjälpsamma, alltid god ton och trevligt. Är skogsägare extra trevliga människor helt enkelt? :)

Tack för alla bra svar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur billigt kan man göra en enkel skogsväg?

Kiwisailor  
#759549
jannee skrev:Förr i tiden, innan några avancerade maskiner fanns tillgängliga byggde folk vägar, vägar som fortfarande håller.
M.a.o. ALLT går.
Med spade, korp och spett och en skottkärra kan du du på ett arbetsamt sätt säkert göra en väg som håller både bil och mindre lastbil.
"Bara" gräv bort all matjord, fyll ut och jämna till med klappersten därefter beställer du något som heter 030 bergskross.
Lägger du ett lager på ca 10 cm över din "bankläggning" har du en väg som lär hålla bra för dina transporter.
Lär räcka med ca 50m3 = ca 80 ton
Innehåller fastigheten en åker du ämnar köpa räcker det med att ploga upp den och harva några gånger så finner du säkert sten så det räcker till ditt vägbygge.
Just på så vis har mina föregångare underhållet och byggt skogsvägar.
Man tog till vara på allt och nyttjade allt som nyttjas kunde.


Tack! Det låter som ett spännande projekt att bygga för hand. Men tidskrävande. Man kanske skulle kunna utgå från detta sätt att anlägga en enkel väg och sen använda lite modernare verktyg för att genomföra det. Eftersom jag eventuellt har tillgång till en traktorgrävare jag kan få låna så blir det bara bränslekostnaden där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur billigt kan man göra en enkel skogsväg?

Kiwisailor  
#759550
alias skrev:
Kiwisailor skrev:Hej!

Det här är en fortsättningen på min tidigare tråd där jag frågade om råd hur man kan köpa loss mark från ett statligt skogsbolag: Villrådig inför köp av skog från statligt skogsbolag Där vill jag rusta upp en 200 år gammal ödegård, bevara en gammal landsbygdshistoria, bidra till landsbygdsutveckling med småskalig/hållbar matproduktion och skapa mitt eget lilla paradis på jorden.

Jag har nu kommit till en situation där jag eventuellt kan få köpa gården. Men min dröm och vision står och faller på att jag får tillåtelse av skogsbolaget att anlägga en egen väg till gården (annars måste jag köra genom nuvarande ägarens gård för att komma fram till ödegården och då vägrar han att sälja förutom till fantasipriser). Och det här är första utmaningen, jag har ingen aning vad skogsbolaget har för policy vad gäller sånt.

Den andra utmaningen är alltså att jag måste alltså fixa en ny väg. Skogsbolaget har en mycket bra skogsbilväg som går förbi 140 meter från ödegården. Terrängen är platt utan sten/berg. Problemet är att jag inte alls har budgeterat för att anlägga en väg. Så om det ska finnas en endaste chans för mig att genomföra den här drömmen så måste jag verkligen vända ut och in på allt vad gäller traditionellt vägbygge för att hitta en lösning. Annars tar det stopp här och den stackars gården och all historia vittrar bort i vinden.

Så frågan är, hur korkat enkelt kan man bygga en väg som fortfarande är duglig att köra bil på? 😊

- Jag utgår från att jag själv måste göra i princip allt.
- Jag har fått möjlighet att låna en traktor-grävare (har aldrig kört grävmaskin, men ingen minns en fegis).
- Jag tar själv bort alla träd.

Grus/utfyllnad är ju extremt dyrt. Går det att bara gräva/platta till marken och strunta i att lägga ut grus? Alltså i princip bara göra en typ av gammaldags farväg i skogen som man tex tidigare körde häst på.

Kan man låta bli att gräva diken?

Målet är alltså att bygga en 140 meter lång väg genom skogen så nära gratis som det bara är möjligt. Jag inser såklart också att det här inte är en långsiktig lösning, utan det är bara en temporär lösning för att jag ens ska få möjlighet att kunna köpa ödegården. Jag ska köra på vägen med en personbil så det är ingen tung trafik som ska gå här.

Tips mottages mycket gärna. Som ni förstår är jag helt novis på det här.


Grundfrågan måste nog bli vad du har för material i den tänkta väglinjen?

Klart lättare att bygga väg enkelt/billigt på t.ex. en väldränerad grusås än över ett område med mäktigt torvdjup.

Tror att SGU eller SGI har en rätt bra jordartskarta som kan ge en hint om underlagets beskaffenhet.

Bara mina fem ören...

Edit: Rättat lite språkliga grodor.

MVH
Alias


Bra tips! Tack. Marken är bevuxen av granskog och någon ek/lövträd här och var. Tror att det är torv och jord med relativt hög lerhalt. Så det är ingen sandås direkt tyvärr. I stugan har vi gammal sjöbotten på hela fastigheten, helt magiskt att bygga på eftersom det inte rör på sig en mm. Värre är det att försäka odla något :D

Update:

Testade SGU verktyget. Helt fantastiskt vilka tjänster det finns på nätet! Enligt denna är skogsmarken där jag vill bygga väg morän. Och den gamla lantbruksfastigheten med sin åker/ängsmark består av Glacial finlera. Ingen aning vilken typ av beskafenhet det innebär. Hoppas att det går att odla något på :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur billigt kan man göra en enkel skogsväg?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762049 Avverka en 8-10 m bred gata där vägen ska gå, då blir det både plats för diken samt nära till material att höja upp vägkroppen så mycket det går.

Avatar Fallback

Re: Hur billigt kan man göra en enkel skogsväg?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762065 En stor maskin bygger en grovbruten bilväg för 100 kr metern cirka. Det är ingen stor sak även om du lejer till hela jobbet.

Avatar Fallback

Re: Hur billigt kan man göra en enkel skogsväg?

Hema  
#762178 Behöver man göra en anmälan om vägbygget?

Användarvisningsbild

Re: Hur billigt kan man göra en enkel skogsväg?

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762187
Hema skrev:Behöver man göra en anmälan om vägbygget?


Ska nog vara ett samråd med skogsstyrelsen, kontakta dem och kolla...
Har gjort det ett par gånger själv i förbindelse med vägbyggen och det har gått smidigt tycker jag för min del iallafall

Användarvisningsbild

Re: Hur billigt kan man göra en enkel skogsväg?

lodin92  
#762290 Vad pratar vi för priser på gården med och utan utfart över nuvarande ägares gård? Tror inte skogsbolag är sugen på varken en väg eller att du fäller på deras mark om du inte betalar väldigt bra för det.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).