ATV och UTV i skogen

Billigare än en ATV och roligare än en järnhäst?

17 inlägg 11255 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Billigare än en ATV och roligare än en järnhäst?

Torbjörn Johnsen  
#758883 Skogma skickade ut ett pressmeddelande idag om att de börjar sälja den finska produkten Vaellan. Det ser onekligen ut som en kul maskin. En "hybrid" som enkelt kan anpassas från vinter- till sommarföre. Den har en liten Honda bensinmotor på 5,8 hästar (4,3 kW) och väger runt 85-90 kg. Det finska företaget som tillverkar Vaellan har en mängd olika tillbehör och alternativa applikationer. Längre band, hjul och växellåda för 4WD, små vagnar eller slädar mm.

Det är väl knappast ett fullgott alternativ till en ATV eller en snöskoter beaktat effekt och vikt men många av småsysslorna som man tycker att 4-hjulingen gör bra kanske den här mackapären också kan utföra.

Priset enligt Skogmas sajt verkar ligga runt 37 000 kr ex moms i grundutförande för ATV- eller snöversionen.

Här finns lite videofilmer, främst från snöföre:


Vad tror ni om en sådan här produkt? Leksak eller nyttopryl?



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Billigare än en ATV och roligare än en järnhäst?

tallen100  
#758884 Gissar den platsar någonstans mellan leksak och nyttopryl...🙃
Typ 🤔

Användarvisningsbild

Re: Billigare än en ATV och roligare än en järnhäst?

Anton Holmström  
#758885 Något man villhöver.

Användarvisningsbild

Re: Billigare än en ATV och roligare än en järnhäst?

Mellberg  
#758926 Får den framföras på allmän väg? Typ av fordon, ev skatt och är den försäkringsbar? Ser allmänt livsfarlig ut.

Användarvisningsbild

Re: Billigare än en ATV och roligare än en järnhäst?

Arvid0  
#758934 Ser ut att vara tvåhjulsdriven. Känns som risk för många svordomar om man ska göra annat än att leka med den.

Användarvisningsbild

Re: Billigare än en ATV och roligare än en järnhäst?

Camaro1969  
#758945 såg tämligen värdelös ut för att va ärlig

Användarvisningsbild

Re: Billigare än en ATV och roligare än en järnhäst?

anersimyra  
#758947 Den där ska jag tipsa min uppdragsgivare om då den är perfekt för oss när vi ska ta oss fram utefter upplandsleden där leden är för smal för bilen..😃

Användarvisningsbild

Re: Billigare än en ATV och roligare än en järnhäst?

Helproffs  
#760608 Var det någon som tittade på den på Elmia?

Användarvisningsbild

Re: Billigare än en ATV och roligare än en järnhäst?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760618 Har just fått införskaffat en "liknande" variant, som är något billigare än en atv, och ja det mesta är väl roligare än en järnhäst 🤣

Bara testkört den på några hyggen men fungerar skapligt, tar sig fram bättre än en atv men går betydligt långsammare och är något knepigare att svänga med. Viktgast är att den känns säkrare än en atv och man kan låta anställda köra den. (något jag ej vågar göra med fyrhjuling pga arbetsmiljöaspekten. )

Nu är det för plantering men går givetvis att använda till andra behov också

se instagramlänk nedan

https://www.instagram.com/p/CeVn2G8oCIT/?hl=en

Användarvisningsbild

Re: Billigare än en ATV och roligare än en järnhäst?

FredrikSchultz  
#763585
Mellberg skrev:Får den framföras på allmän väg? Typ av fordon, ev skatt och är den försäkringsbar? Ser allmänt livsfarlig ut.

Hej!
Vaellan Snow och Snow + är möjliga till att registrera samt trafikförsäkra. ATV versionen går inte att registrera då den saknar blinkers. Jag kan garantera att Vaellan Snow är mycket säkrare än en traditionell snöskoter då Vaellan är en mycket lugn samt trygg maskin att köra. Max hastighet är 15-20km/h.

Mvh Fredrik Schultz
Försäljningschef på Skogma
0644-721 00

Användarvisningsbild

Re: Billigare än en ATV och roligare än en järnhäst?

anersimyra  
#763608
1657561227_ed06dcb5-de59-471f-9287-5e3930735b3e.jpeg
Min uppdragsgivare nappade inte på mitt förslag då vi redan har ett fullgott alternativ..😮🫤

Användarvisningsbild

Re: Billigare än en ATV och roligare än en järnhäst?

Helproffs  
#763611
FredrikSchultz skrev:
Mellberg skrev:Får den framföras på allmän väg? Typ av fordon, ev skatt och är den försäkringsbar? Ser allmänt livsfarlig ut.

Hej!
Vaellan Snow och Snow + är möjliga till att registrera samt trafikförsäkra. ATV versionen går inte att registrera då den saknar blinkers. Jag kan garantera att Vaellan Snow är mycket säkrare än en traditionell snöskoter då Vaellan är en mycket lugn samt trygg maskin att köra. Max hastighet är 15-20km/h.

Mvh Fredrik Schultz
Försäljningschef på Skogma
0644-721 00


Trodde det var självklart att dom levererades registrerad!? Verkar lite oseriöst lekfordon om ni säljer dom oreggade 👎

Avatar Fallback

Re: Billigare än en ATV och roligare än en järnhäst?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#763637 Att regga känns som överkurs. Den borde kunna kallas motorredskap typ åkgräsklippare.

Användarvisningsbild

Re: Billigare än en ATV och roligare än en järnhäst?

FredrikSchultz  
#763681
Helproffs skrev:
FredrikSchultz skrev:
Mellberg skrev:Får den framföras på allmän väg? Typ av fordon, ev skatt och är den försäkringsbar? Ser allmänt livsfarlig ut.

Hej!
Vaellan Snow och Snow + är möjliga till att registrera samt trafikförsäkra. ATV versionen går inte att registrera då den saknar blinkers. Jag kan garantera att Vaellan Snow är mycket säkrare än en traditionell snöskoter då Vaellan är en mycket lugn samt trygg maskin att köra. Max hastighet är 15-20km/h.

Mvh Fredrik Schultz
Försäljningschef på Skogma
0644-721 00


Trodde det var självklart att dom levererades registrerad!? Verkar lite oseriöst lekfordon om ni säljer dom oreggade 👎


Självklart får du din Vaellan Snow registrerad om du vill. Mvh Fredrik /Skogma

Avatar Fallback

Re: Billigare än en ATV och roligare än en järnhäst?

axwell  
#771358
FredrikSchultz skrev:Självklart får du din Vaellan Snow registrerad om du vill. Mvh Fredrik /Skogma


Det här ju mer som en miniälgdragare, inte en ATV med 400-1000 cc och toppfart från 70 till en bra bit över 100km/h.

Kostnad för bara registrering lär ligga runt 4-tusen och på det försäkring plus nån reg-kostnad/år.

Bättre med förstärkt olycksfallsförsäkring.

Bör ju rimligen vara bränslesnål till skillnad från en ATV med förgasare, om det nu är en riktig Hondamotor som ju alltid startar på första rycket. :cool:
Eller finns dom bara med elstart, ser inget annat på hemsidan ?

Finns det nån som sett, kört eller köpt en Vaellan, dela med dig!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).