Trädfällning (arborist)

Plantera björk

7 inlägg 5319 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plantera björk

Tobias:  
#754782 Hej,

Utan min vetskap eller medgivande så har 9st björkar avverkats på min tomt. Björkarna hade en stamdiameter på mellan 18-35 cm och var uppskattningsvis 10-15 m höga. Tomten är i Jämtland i fjällnära område.

De som har avverkat träden säger att de kan plantera nya träd som ersättning.

Hur bör jag tänka/agera här och hur stora björkar är det ens möjligt att köpa/flytta/plantera?

Jag vill inte ha några småträd som det tar massa år innan de nått motsvarande storlek.

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Plantera björk

surjämten  
#754865 Känns som lite snällt i överkant att låta de komma undan med lite återplantering?
Beror naturligtvis på vilken relation du har till huggarna.

Användarvisningsbild

Tobias:  
#754871 Det är kommunen som har ett servitut på tomten, servitutet sträcker sig längst ena tomtgränsen och är 4m brett. Då vi inte har börjat bygga ännu så har dem tagit sig friheten att nyttja ca 15 meter istället för de 4m som servitutet medger. Och det är alltså utanför servitutet som träden har avverkats.

Träden ville vi ha kvar, och har tagit hänsyn till dem när vi valde hus.

TS
Användarvisningsbild

rokon  
#754878 Att återställa 10-15 meter höga träd är oerhört kostsamt, det går inget vidare att bara gräva upp ett sådant träd och sedan åteplantera det utan det är ett projekt som kräver flera år av planering vad gäller trädets rotväxt.
Det är detta som ger summor som snarare är 6 siffrigt än 5 siffrigt per träd i fullstor höjd.
Vill ni ha en sådan lösning så bör den även ha en mångårig garanti på jobbets utförande.

Alternativt så tar ni reda på vilket belopp kommunen kräver privata tomtägare på som olovandes för sin utsikts skull fäller träd på intilliggande kommunmark, om ni ej finner exempel i er kommun sök finna exempel från annan kommun inom länet.

Gör detta klart för er innan vidare diskussioner med kommunen, vilket frågeställningen här på skogsforum är en bra början till.
En kontantersättning efter diverse turer borde hamna någonstans gällande snittkostnaden av de ovanstående alternativen jag nämnt här anser jag.

Bra att komma ihåg här är att det är en bostadstomt och ej överträdelser gällande skogsbruksmark, då annan prissättning där gäller. (betydligt lägre)

Användarvisningsbild

Rättselarn  
#754888 Som sagts tidigare så är det närmast utsiktslöst att återplantera björkarna med ett vettigt resultat. I stället gäller det väl att ta emot en ersättning och så försöka planera återväxten på ett sätt som passar er.
När det gäller ersättning är det rätt komplext, Men Lantmäteriets "Värderingshandbok" och "Tomtanläggningsmetoden" är öppet tillgängliga på nätet och det är från dessa alster som värderingen brukar göras när det hamnar i domstol.
I detta fall så skulle jag gissa att det blir en värdering av förlorat marknadsvärde = värdet av tomten med träd jämfört med värdet som det ser ut nu. Dessutom ska det läggas på en ersättning för "sveda och värk".
Hur hög ersättningsnivån blir beror till stor del på marknadsvärdet där ni har tomten. Det finns exempel på mycket stora belopp för enskilda tallar och ekar i Stockholmstrakten, medan man på andra håll inte får ut särskilt mycket.

Användarvisningsbild

Tobias:  
#754895 Tack för era svar.

Det känns spontant som att det är läge att kontakta en jurist för att få hjälp med det här.

TS

jannee  
#754900 Finns med största sannolikhet någon plantskola som har relativt stora träd för omplantering.
Här nere i söder, Skåne framförallt, kan man finna plantskolor med träd som är uppåt 7 till 8 meter, som är anpassade för just omplantering, odlade i en nätkasse.
Ring Tönnersjö plantskola, visserligen Skåne, för prisuppgifter.
035 43175

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).