Traktorer och processorer

Turbo Valmet 605

8 inlägg 2006 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Turbo Valmet 605

Sture Andersson  
#739682 Har en Valmet 605 ,som jag inte tror turbon funkar på .Men har tänkt att kör nästan bara i skogen så det kvittar .Men tycker han tar mycket bränsle ,och då slog det mig, tar han mer bränsle bara för att turbon inte funkar ,även om jag mest kör på låga varv i skogen?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Turbo Valmet 605

Bert1  
#739695 Om du jämför med samma motor utan turbo så ja den tar mer men på låga varv är det nog inte stor skillnad
Har den blivit orkeslös iom du tror turbon inte är bra?
Ryker den mycke när du gasar på?

Användarvisningsbild

Re: Turbo Valmet 605

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739696
Sture Andersson skrev:Har en Valmet 605 ,som jag inte tror turbon funkar på .Men har tänkt att kör nästan bara i skogen så det kvittar .Men tycker han tar mycket bränsle ,och då slog det mig, tar han mer bränsle bara för att turbon inte funkar ,även om jag mest kör på låga varv i skogen?

Ett vanligt fel är att slangen mellan turbon och insuget lossnar om du nu inte är säker på att turbon är trasig.

Avatar Fallback

Re: Turbo Valmet 605

Sture Andersson  
#739697
Bert1 skrev:Om du jämför med samma motor utan turbo så ja den tar mer men på låga varv är det nog inte stor skillnad
Har den blivit orkeslös iom du tror turbon inte är bra?
Ryker den mycke när du gasar på?

När jag kör på landsväg ,och gasar på så känner jag inte när turbon slår till, det gjorde jag när jag hade traktorn i början .Annars går motorn fint. Sen har jag kollat på turbon, och den verkar väldigt glapp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Turbo Valmet 605

Bert1  
#739700 Vad innebär väldigt glappig? För en turbo är aldrig helt glappfri om man känner på turbinaxeln
Har du mätt hur mycket turbon laddar?

Avatar Fallback

Re: Turbo Valmet 605

Sture Andersson  
#739706
Bert1 skrev:Vad innebär väldigt glappig? För en turbo är aldrig helt glappfri om man känner på turbinaxeln
Har du mätt hur mycket turbon laddar?

Nej det har jag inte ,hur mäter du då och vilka värde?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Turbo Valmet 605

Bert1  
#739769 Det får nån med VHB och som har mer koll än mig upplysa dig om

Användarvisningsbild

Re: Turbo Valmet 605

Bert1  
#739770 Men förresten länge sen du bytte luft/bränslefilter
Kollat/justerat ventiler/spridare
Kollat så det verkligen blir fullgas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).