Traktorer och processorer

Belarus 820 kopplar inte ur

6 inlägg 2473 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Belarus 820 kopplar inte ur

BrokenArrow  
#739462 Idag när jag skulle starta traktorn och skotta lite så gå det inte att koppla ur. Den har stått still med backen i ett par veckor, pedalen går att trycka ner och den fjädrar tillbaka, men den kopplar inte ur i nedersta läget. Växelspaken sitter som berget, så jag kan inte ens få igång eländet. Vad kan vara fel?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Belarus 820 kopplar inte ur

Gammel bubben  
#739468 Troligen har lammelerna klibbat fast om möjligt starta med växel i och kör (backa) med pedalen nedtryckt så bör det släppa efter en bit

Avatar Fallback

Re: Belarus 820 kopplar inte ur

tallen100  
#739480 Jucka på traktorn med starten så du får ur växel, starta och varmkör, lägg sen i en hyfsat hög växel och starta på den, håll kopplingen nedtryckt och tryck på styrbromsarna och kör ryckigt så bör det släppa om lamellen fastnat.

Användarvisningsbild

Re: Belarus 820 kopplar inte ur

Leander.per  
#739502 Kanske är helt självklart, men för att starta får du först ”tjuvkoppla” frilägesindikatorn. En vanlig brytare som sitter hyfsat lättåtkomlig under golvplåtarna om jag minns rätt. Så är det iaf på vår 820 -96.

Avatar Fallback

Re: Belarus 820 kopplar inte ur

BrokenArrow  
#744235 Allt löste sig av sig själv.
Jag testade vid några tillfällen och lyckades lägga ur växel iaf. så att jag kunde varmköra. Kopplingen funkade ändå inte. 🤔
Men så helt plötsligt efter en dag med plusgrader så var problemet borta. 😀

Så nu blir det intressant att se om den funkar i minusgrader... Kan den ha frusit?
Det känns inte helt OK att det skulle vara vatten i kopplingen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus 820 kopplar inte ur

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744314
BrokenArrow skrev:Allt löste sig av sig själv.
Jag testade vid några tillfällen och lyckades lägga ur växel iaf. så att jag kunde varmköra. Kopplingen funkade ändå inte. 🤔
Men så helt plötsligt efter en dag med plusgrader så var problemet borta. 😀

Så nu blir det intressant att se om den funkar i minusgrader... Kan den ha frusit?
Det känns inte helt OK att det skulle vara vatten i kopplingen.

Är det hydraulisk koppling ? När byttes oljan sist ?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).