Öppna kategorin

SVT, Vetenskapens värld, balanskrav, fakta och politisering

16 inlägg 4613 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

SVT, Vetenskapens värld, balanskrav, fakta och politisering

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730485 https://svenska.yle.fi/artikel/2019/03/ ... -stenkolet

Finska YLE fyller med detta exempel på journalistik kravet på balans i rapportering om en samhällsviktig och eventuellt en polariserad fråga. Ingen aktivistisk opinionsbildning.
Energi, produktion, klimat, skogens skörd mm tas upp på ett diskuterande och balanserat sätt. Ger en nulägesbild. Inte 4 program som ska leda till ett i förväg bestämt svar av särintresseskaraktär.

SVT som nu dragit ner programmet Vetenskapens Världs anseende i en oreparabel förtroendeskada når inte ens de lägst ställda kraven på balans.
Det är väl knappast en redaktionell idé från Dyrings team att göra den programserien.
Det är definitivt ett initiativ beslutat mellan den alltid förnekade SVT-politiken och ledningen. (Det är naturligtvis konspiratoriskt men jag tror inte det är en slump att MP behöver all hjälp man kan få detta "valår")

Det enda man ser i serien i 4 delar är en otroligt dyr produktion med jätteresurser för att skapa bilder som spelar mycket på känslosträngar. Katastrofbilder varvat med diskret filmmusik som förstärker Disneybilderna man kablar ut. Det är inte ens bra gjort. Det är fördummande och flyttar de som har nån insikt in i motkraftsläge samtidigt som det köper röster hos de oinsatta och livsstilsröstare. Ja en valkampanj i 4 delar.
Man glömde också säga att mountainbike:aren i del 4 svischade fram i en 10 år gammal fröträdsställning som eventuellt blivit markberedd med fyra boggieband som draghjälp.
SVT, fram till nu var det bara BBC av världens statsmedia som satsat så mycket på att filma utomhus.

Aktivister, som Kirrpu, står ute på kalhyggen och frågar: Är det så här det ska se ut". Motfrågan som aldrig ställs: Hur ser det ut i Sverige om vi slutar med kalhygge före valet? Hur ser Sverige ut om Miljöpartiet ska förbjuda eleffekt, cement och skogsbruk innan man byggt några alternativ.
I Falun vet jag inte om MP bestämde, men man försvarar i alla fall en korkad, igenkorkande sammandragning av två körfält till ett på huvudgenomfarten i stan. En getingmidja, en strypning. Man vill minska trafiken. Nu blir det köer och stopp istället och folk svär och skapar nya körmönster i bostadsområdena. Man måste ha en förbättringsplan som håller, inte bara en blåögd ändrings- och irritationsplan.

Det finns ingen som tycker att ett kalhygge eller en stubbåker där man skördat åkerns ädla säd är estetiskt vacker konst. Man kan också diskutera bl a offentligt styrda energibolag som importerar sopor och importerar träflis från andra länders äkta skövling. Kan vi få se en bränsledeklaration från Värtaverket? Sthlm Energi omsätter 6 miljarder, har 700 anställda och gör 1,3 miljarder i vinst. (ca 2 miljoner i VINST per anställd) Vad kan dom göra för mångbruk, skog, skogsbruk och klimat? Mer vinst lär det bli nu när energipriset går upp.
Hela företaget framstår som en greenwash. Hur många av MP:s ledare duschar inte i det varmvattnet varje dag och varje morgon som man ska hitta på miljöpolitik åt landsbygden.

Har försökt sätta mej in i kritiken på SFO mot bias i faktaförmedlingen i SVT:s produktion. I synnerhet kritik/tillrättaläggandeförsök från statliga myndigheternaSkogsstyrelsens och SLU (Är det inte SLU som är vetenskapens värld).

SVT är politiserat. Ännu en gång förstår man att SVT talar om skräcken för uppstyrningskrav från SD och börjar tala om ökat grundlagsskydd. Det borde vi haft för länge sedan.
SVT är demokratifarligt på riktigt.
Jag ska börja titta på YLE.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: SVT, Vetenskapens värld, balanskrav, fakta och politiser

JörgenO  
#730489 Tack för bra/balanserat/genomtänkt inlägg 👍 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: SVT, Vetenskapens värld, balanskrav, fakta och politiser

skogshare  
#730493 Lägg gärna till polarisering i rubriken.

Avatar Fallback

Re: SVT, Vetenskapens värld, balanskrav, fakta och politiser

Bosse1  
#730531
skogshare skrev:Lägg gärna till polarisering i rubriken.


Polariserad är man om man klagar eller slår tillbaka om man blir bestulen eller får en vänsterkrok, det är min tolkning 🙃

Användarvisningsbild

Re: SVT, Vetenskapens värld, balanskrav, fakta och politiser

skogshare  
#730546
Bosse1 skrev:
skogshare skrev:Lägg gärna till polarisering i rubriken.


Polariserad är man om man klagar eller slår tillbaka om man blir bestulen eller får en vänsterkrok, det är min tolkning 🙃


@Bosse1, den polarisering/splittring, som jag närmast tänkte på är den mellan trakthyggesmotståndare och -förespråkare, som tyvärr till stor del bygger på utbredd okunskap och känslomässigt engagemang hos gemene man i farlig kombination med felaktig/missvisande information från miljörörelsen - med eldunderstöd från bl.a. SVT och DN - och en otillräcklig, tillrättaläggande respons från skogsvetenskapligt håll.

Ett liknande exempel på ideologisk/känslomässig polarisering var mellan tyska kärnkraftsmotståndare och - förespråkare i slutet av 1900-talet, som resulterade i en långtgående avveckling av den tyska kärnkraften långt innan miljö- och klimatvänliga alternativ hunnit skapas i tillräcklig utsträckning. I stället blev Tyskland under lång tid beroende av den betydligt värre kolkraften och nu allt mer av Putins naturgas, efter stor vånda med avvecklingen av kolkraften. Kanske bättre men inte bra.  

Användarvisningsbild

Re: SVT, Vetenskapens värld, balanskrav, fakta och politiser

Camaro1969  
#730646 lugn du, snart kommer anersimyra med en rapport från expo som visar att de inte alls är politiserade :D

Användarvisningsbild

Re: SVT, Vetenskapens värld, balanskrav, fakta och politiser

Mellberg  
#730717 Vetenskapens värld vill man ju tro på och visst är det väl bra när man för fram kritik mot olika företeelser i vår omvärld. Nu börjar man undra , det var nog inte så illa, som det vinklades i programmen.

Inte en enda gång har man framfört fördelarna med trakthyggesbruket och varför det blev det dominerade sättet att sköta skog i i vårt land. Att utpeka svenska privatskogsägare som miljöbovar är verkligen inte OK.... :mrgreen:

Att låta det sektliknande Skydda Skogen få sprida sin propaganda helt okritiskt är ett lågvattenmärke. 👎

En misslyckad jägmästare, Tivell känns extremt märklig. Göra ingenting????

Södra Skogsägarnas synpunkter saknas helt, de verkar ju trots allt i den del av landet där privata skogsägare är i en majoritet och miljötänket kanske befinner sig på en annan nivå .

Tyvärr ballade det ur totalt i sista avsnittet. Men skogsbadandet tänker jag fortsätta med..... 👍

Användarvisningsbild

Re: SVT, Vetenskapens värld, balanskrav, fakta och politiser

Elis76  
#731393 Förre socialdemokratiske landsbygdsministern riktar skarp kritik mot SVT.

Artikeln är tyvärr låst för icke prenumeranter, men ingressen säger ändå en hel del om vad han tycker.

https://hbwebben.se/sven-erik-bucht-riktar-skarp-kritik-mot-svt/

Användarvisningsbild

Re: SVT, Vetenskapens värld, balanskrav, fakta och politiser

Badbollen  
#731398 Här är artikeln öppen: https://pbs.twimg.com/media/FBgBEb7XMAE ... name=large

Han har alltså kontaktat SVT angående Vetenskapens värld 👍

Avatar Fallback

Re: SVT, Vetenskapens värld, balanskrav, fakta och politiser

Bosse1  
#731406 Det var redigt gjort 👍

Användarvisningsbild

Re: SVT, Vetenskapens värld, balanskrav, fakta och politiser

anersimyra  
#731407
Camaro1969 skrev:lugn du, snart kommer anersimyra med en rapport från expo som visar att de inte alls är politiserade :D

Nu tror jag förstås att det var själva ordet ” Expo ” som fick dig att dra dina enögda slutsatser.. :D https://expo.jmg.gu.se/siktet/

Avatar Fallback

Re: SVT, Vetenskapens värld, balanskrav, fakta och politiser

Brorsan  
#745602 Ny rapport från SLU
Brukad skog är bättre för miljön.
Hoppas rapporten får stor spridning.

https://www.mynewsdesk.com/se/sveriges_ ... as-3156943

Avatar Fallback

Re: SVT, Vetenskapens värld, balanskrav, fakta och politiser

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745733 Enligt pressmedelande från SLU är mer brukad skog (Sverige och Finland) bättre för klimatet än mindre brukad skog (Kanada och Ryssland). Jag tolkar argumentationen som leder fram till denna slutsats på följande sätt: Det brinner mindre i mer brukad skog så att kolet i träden kan bindas in i träkonstruktioner i flera decenier eller ersätta fossila bränslen innan det återgår som koldioxid i atmosfären igen istället för att på en gång bli koldioxid i en skogsbrand. Och för att träden i genomsnitt är mindre i mer brukad skog och därmed befinner sig i en större tillväxtperiod med större koldioxidupptag än träden i mindre brukad skog.

Gott så, men om jag förstått allt rätt ska detta inte förväxlas med den effekt som uppnås om man i Sverige överhåller avverkningsbar skog några år eller bara ser till att avverkera säg 70% av totala tillväxten (och som incitament ska skogsägaren få betalt). En sådan effekt gör att det på kort sikt (ca 10 år) blir mindre koldioxid i atmosfären. En stor del av den avverkade biomassa blir trotts allt snabbt koldioxid igen även om den ersätter fossila bränslen. Och en gran som precis uppnått avverkningbar ålder binder fortfarande in en stor mängd koldioxid i sin tillväxt om den får fortsätta växa normalt.

Jag tror det gäller att hålla isär den goda effekten som erhålls på kort sikt (ca 10 år) genom att inte avverka skog och som kan ge mänskligheten längre tid att upphöra med fossila bränslen och utveckla CCS teknik (vi är ju långt ifrån den situationen idag) och den goda effekten som erhålls på lång sikt (ca 100 år) genom att bruka skogen och utnyttja substitutionseffekten där biomassa (gröna kolatomer) ersätter fossilt (svarta kolatomer). Ju mindre mängd "svarta" kolatomer som kommer ut i kolets kretslopp desto bättre.

Det vi bör diskutera är hur gör vi avvägningen?

Användarvisningsbild

Re: SVT, Vetenskapens värld, balanskrav, fakta och politiser

Torbjörn Johnsen  
#745766 En annan lågt hängande frukt är att minska gallringsuttagen och hålla upp volymförrådet under den tid skogen växer allra mest. Det ger inget stort tapp för skogsägarna i det korta perspektivet men större intäkt (högre timmervolym) vid slutavverkningen. Och med att minska gallringsuttagen menar jag i princip att följa gallringsmallarna samt att undvika senare gallringar. Speciellt i granskog.

Avatar Fallback

Re: SVT, Vetenskapens värld, balanskrav, fakta och politiser

Brorsan  
#745771 Jag tolkar ju rapporten som att vi brukar och sköter skogen som vi har gjort i nästan
100 år. Då får vi en större miljönytta än att avsätta skogen till reservat.

Kan vi sedan gallra lite svagare och överhålla den avverkningsbara skogen ett antal år till
Så får vi en ändå större miljönytta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).