Logistik, Transport

Tips på entreprenör för skogsbilväg?

8 inlägg 6925 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tips på entreprenör för skogsbilväg?

LnsLnsLns  
#727631 Hej! Detta forum verkar vara fullt med folk med koll, så jag gör ett försök: Behöver tips på entreprenörer som kan bygga en enklare skogsbilväg. Området är västra Gästrikland (tänk Sandviken/Ockelbo).

Förutsättningar: Ca 300 meter väg, mestadels längs ett befintligt traktorspår. Officialservitut finns och sträckning är överenskommen med markägaren. Jag har fått en offert som jag tycker är på tok för hög jämfört med pris per meter som brukar nämnas för skogsbilväg. Jag kan vara mycket flexibel tidsmässigt om priset är rätt.

Syftet är inte skogsbruk eller annat kommersiellt utan vägen ska leda till en stuga. Den behöver alltså bara bära en personbil och behöver inte vara bred nog möte.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på entreprenör för skogsbilväg?

skogsjan695xl  
#727639 Vad ligger det priset på den offerten du fått?
Är det helt färdig väg eller grovbrytning?
Terrängen svår?
Stenigt?
Bra eller dåligt material runt vägen?

Användarvisningsbild

Re: Tips på entreprenör för skogsbilväg?

Nyborg  
#727640 En väg till en stuga bör nog kunna bära en lastbil, t ex vid brand el dyl...

Avatar Fallback

Re: Tips på entreprenör för skogsbilväg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727691 De 80-100kr/m som ofta nämns gäller en grovbrytning. Ska du grusa så landar det på åtminstone 250kr/m ytterligare.

Har du fått offerter på runt 130000+moms så är det nog vettigt.
Ovanstående förutsätter att det inte är något berg.

Användarvisningsbild

Re: Tips på entreprenör för skogsbilväg?

LnsLnsLns  
#727711
Nyborg skrev:En väg till en stuga bör nog kunna bära en lastbil, t ex vid brand el dyl...

Absolut, bra poäng. Jag menar mest att den inte kommer användas för tung trafik regelbundet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på entreprenör för skogsbilväg?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727726 Snåla inte på bredd när drt ändå ska göras

Användarvisningsbild

Re: Tips på entreprenör för skogsbilväg?

LnsLnsLns  
#727865
busholle skrev:De 80-100kr/m som ofta nämns gäller en grovbrytning. Ska du grusa så landar det på åtminstone 250kr/m ytterligare.

Har du fått offerter på runt 130000+moms så är det nog vettigt.
Ovanstående förutsätter att det inte är något berg.

Det är verkligen många olika uppgifter. I SCA:s Din skog läser jag: "en grovbrytning och justering av en väg brukar ofta kosta ca 70-130 kronor per meter, om man inte behöver spränga eller göra andra dyra insatser. Sedan tillkommer trummor och bärlager (grus). Hur mycket bärlager som behövs beror bland annat på vilka årstider du vill kunna använda vägen. För en väg som ska hålla även sommartid brukar bärlagret kosta ungefär lika mycket som grovbrytningen av vägen." https://www.sca.com/globalassets/skog/d ... 4-2018.pdf

Det skulle landa på 140-260 kronor per meter totalt.

Räkneverktyget på Skogskunskap.se med standardinställning ger 190 kronor/meter, varav 88 kr är grus. (Räknat på 1100 ton/km och 80 kr/ton inkl utkörning.)
https://www.skogskunskap.se/rakna-med-v ... agbyggnad/

Hur som helst, jag tar gärna emot tips på entreprenörer i området som gör jobb av det här slaget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på entreprenör för skogsbilväg?

boxer68  
#729712 80kr/ton för grus är priset utan körning.
Räkna på 125 - 135 kr beroende på transportavstånd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).