Hej , har ni fiskat kräftor i år och hur har det gått ? Själv fick jag nästan bara små , norra Västmanland mvh Örjan
Jakt och Fiske
Kräftfiske 2021
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

För många kräftor och för lite mat. Blir "tusenbröder" när man släpper i och släpper i och maten inte räcker.
Granstorp skrev:20 burar och ca 200 kräftor! Tyvärr var dom flesta alldeles för små! Någon som vet vad det kan bero på att så många är så små? Reproduktionen verkar ju fungera i alla fall!
För många kräftor och för lite mat. Blir "tusenbröder" när man släpper i och släpper i och maten inte räcker.
#7237708 burar 2 ilägg, 94 st 34 för små
Valtra N103 twintrac, Terri 1000D Husqvarna Jonsered Sthil.
#723787Ett dygn, 3 vittringar 24 mjärdar (nät med små hål) 680 kräftor, 180 st 10 cm +, resten bortskänkes till en som inga kräftor har.
180 kräftor vägde drygt 11 kg.
Har märkt att tillgången på små kräftor ökat radikalt i förhållande till vuxna, blir mer märkbart år efter år.
Lite off.
En mjärde proppfull - 60 kräftor men endast 8 över 10 cm, tillväxten är m.a.o. väl bra eftersom småkräftor DÖDAR sina större släktingar.
180 kräftor vägde drygt 11 kg.
Har märkt att tillgången på små kräftor ökat radikalt i förhållande till vuxna, blir mer märkbart år efter år.
Lite off.
En mjärde proppfull - 60 kräftor men endast 8 över 10 cm, tillväxten är m.a.o. väl bra eftersom småkräftor DÖDAR sina större släktingar.
Grönsaker har jag inte provat, så det kan jag inte svara på. Men i stort sett all form av kött fungerar, måste inte var fisk. Till och med Hot Dog fungerar fint.
mareka skrev:Någon som prövat att beta med majs eller ärtor? (Jag har inte så mycket betesfisk i år).
Grönsaker har jag inte provat, så det kan jag inte svara på. Men i stort sett all form av kött fungerar, måste inte var fisk. Till och med Hot Dog fungerar fint.
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II
Nej. Har testat både mört och mördarsniglar som bete och det funkar - är dock en rätt kletig hantering med båda alternativen.
Sedan flera år kör vi med en kompakt pellet istället. Tror att den heter "Trappy". Torrt och trevligt att hantera, ser ut som torrfoder till hunden, men luktar fisk.
MVH
Alias
mareka skrev:Någon som prövat att beta med majs eller ärtor? (Jag har inte så mycket betesfisk i år).
Nej. Har testat både mört och mördarsniglar som bete och det funkar - är dock en rätt kletig hantering med båda alternativen.
Sedan flera år kör vi med en kompakt pellet istället. Tror att den heter "Trappy". Torrt och trevligt att hantera, ser ut som torrfoder till hunden, men luktar fisk.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
#723908Under 60 års tid har jag provat det mesta som kräftbete.
Hitintills är det nog braxen som motsvarat förväntningarna bäst.
Mört/ruda är ej heller helt fel, dock försvinner de snabbt (alltid slut när man vittjar).
Sutare, gädda, abborre tillsammans med det kräftbete som sälj på burk (kulor) fungerar däremot dåligt.
Katt dåligt, höns bättre.
Torkad kogödsel fungerar lite si så där (försvinner snabbt).
Hitintills är det nog braxen som motsvarat förväntningarna bäst.
Mört/ruda är ej heller helt fel, dock försvinner de snabbt (alltid slut när man vittjar).
Sutare, gädda, abborre tillsammans med det kräftbete som sälj på burk (kulor) fungerar däremot dåligt.
Katt dåligt, höns bättre.
Torkad kogödsel fungerar lite si så där (försvinner snabbt).
#723924Sutter går bra.
Men håller med dej,braxen är toppen.
Å finns ju i,många sjöar.
Ni som har,massor m små. Måste gallra ut, annars går dom ut sig.
Men håller med dej,braxen är toppen.
Å finns ju i,många sjöar.
Ni som har,massor m små. Måste gallra ut, annars går dom ut sig.
#723997Håller med ang de små. Har tagit upp rubbet (dvs även de minsta) de sista 5-6 åren och nu är det mycket bättre bestånd.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).