Trädslag

Skötsel av lärk

29 inlägg 19743 visningar 13 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Skötsel av lärk

Kobbelgaard  
#721807Som nybliven skogsägare sedan 6 år, och med ett växande intresse inom skogen, finns det mycket att lära sig! Som tur är, finns det många sätt att tillgå information och erfarenheter: kunniga grannar och vänner, diskussioner på skogsforum, inlägg från skogsstyrelsen och skogforsk, filmer på Youtube, osv.
Klimatet förändras och trenden med blandskog och alternative trädslag ökar. Rekordmånga tallplantor har planterats i år, och även intresset för lärk och förädlat björk ökat markant.
Själv har jag planterad 3ha lärk i våras. Jag tycker lärk är ett fantastiskt spännande trädslag, och det är häftigt att se hur plantorna tar sig! 🌲
Nya skötselmetoder av tall och björk diskuteras livligt, men det finns knappt information och diskussion om skötsel av lärk?
Skötsel av "nya" trädslag måste väl vara ett av dom hetaste ämnen inom skogsbruket just nu.
Finns det tillgång till erfarenheter inom lärkskötsel som jag missat? Jag undrar hur det kan vara så tyst om lärk, när intresset för detta trädslaget har växt så enormt...

TS
Användarvisningsbild

Re: Skötsel av lärk

Kenya Cane  
#721816Bra trådstart, hoppas på god respons från forummedlemmar! 👍

Vad jag funderat på är om sibirisk lärk skulle passa på torvmark?

(Fastighet i Norrbotten så endast sibirisk lärk är i så fall aktuellt.)

Icegrip  
#721827Bra trådinitiativ! 👍

Här finns lite läsning om Sibirisk Lärk:

https://www.skogsplantor.se/media/ncqbl ... rk_web.pdf

Lite om SLU’s proveniensförsök med Europeisk lärk. En lärkart man inte hör så mycket om:

https://pub.epsilon.slu.se/10940/1/karl ... 131217.pdf

Kenya Cane, torvmark är nog inte optimalt för lärk. Bäst är områden med rörligt markvatten.

Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#721839Jag ska upp till Siljansfors försöksodling i morgon, ska bl. a kolla på deras lärkplanteringar. Har ju, planterat sibirisk lärk själv på ca 1 Ha med varierande framgång.
Det vi gör nu är att med väldigt mycket manuellt arbete håller rent från björksly runt dem. Men man får vaksam då det små lärarna knappt syns. Så sommartid är bäst tycker vi, då syns de små som bäst.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#721843Har bara hybridlärk och de drar iväg väldigt fort.
Hinner ifrån både örnbräken och björksly.
Visst fejar och äter både hjortar och rådjur på plantorna men de skjuter om igen.
Blir nog bara volymproduktion men volym blir det.
Inga barkningsskador av kronhjort på lärken vilket är bra för humöret när varenda gran blir barkad… 😢

Användarvisningsbild

Kenya Cane  
Icegrip skrev:Kenya Cane, torvmark är nog inte optimalt för lärk. Bäst är områden med rörligt markvatten.

Glömde skriva att det är dikad torvmark. Passar ändå inte? (Tall och gran växer väldigt bra men skulle gärna vilja få in andra trädslag på sikt).

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#721857Tåndemåla hade en bra genomgång om lärk när vi var på exkursion hos honom i Ljungby i fjol. Har för mig att han sa nåt i den här stilen (rätta mig om jag minns fel):

Sibirisk lärk passar bäst för norra Sverige.

Europeisk lärk användes mest förr (södra Sverige?) men den angrips av lärkkräfta.

Idag används istället hybridlärk i söder. Det är en hybrid mellan europeisk och japansk lärk och den är resistent mot kräftan.

Olika hybridlärksprovinienser (eller om det var plantager?) har olika andel av Europeisk resp Japansk. Det påverkar växtsätt och produktion.
Mer europeisk ger högre tillväxt. Mer japansk ger rakare stammar. Eller om det var tvärt om?

Jag tror att Tåndemålas lärkar kom från en dansk plantage och att de hade bättre kvalité än vad den vanligaste svenska (Maglehem?) hybridlärken brukar uppvisa.

Icegrip  
#721859Värt ett försök iaf. Växer tallen och granen bra, tror jag lärken också kommer växa bra.

Ska du plantera nu i höst? Areal?

Användarvisningsbild

Kenya Cane  
Icegrip skrev:Värt ett försök iaf. Växer tallen och granen bra, tror jag lärken också kommer växa bra.

Ska du plantera nu i höst? Areal?

Nej, det är några år fram, ännu inte avverkat.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#721961Har lite lärk på höglagd mossmark de verkar inte vantrivas men många har trillat eftersom jag underskattade hur mycket högläggningen bryts ner efter plantering.
Det finns nog lite bilder i tråden om mossodlingsexkursion. Vi hade ju en mindre skogsdag här och på höglandet med några forumister.

Användarvisningsbild

adamkg  
Kobbelgaard skrev:Som nybliven skogsägare sedan 6 år, och med ett växande intresse inom skogen, finns det mycket att lära sig! Som tur är, finns det många sätt att tillgå information och erfarenheter: kunniga grannar och vänner, diskussioner på skogsforum, inlägg från skogsstyrelsen och skogforsk, filmer på Youtube, osv.
Klimatet förändras och trenden med blandskog och alternative trädslag ökar. Rekordmånga tallplantor har planterats i år, och även intresset för lärk och förädlat björk ökat markant.
Själv har jag planterad 3ha lärk i våras. Jag tycker lärk är ett fantastiskt spännande trädslag, och det är häftigt att se hur plantorna tar sig! 🌲
Nya skötselmetoder av tall och björk diskuteras livligt, men det finns knappt information och diskussion om skötsel av lärk?
Skötsel av "nya" trädslag måste väl vara ett av dom hetaste ämnen inom skogsbruket just nu.
Finns det tillgång till erfarenheter inom lärkskötsel som jag missat? Jag undrar hur det kan vara så tyst om lärk, när intresset för detta trädslaget har växt så enormt...

Hej!
Kul att det finns intresse för lärk! Jag har ansvaret för förädling av rysk lärk (det som tidigare kallats för sibirisk lärk) på skogforsk och vi har startat ett förädlingsprogram där vi kommer skapa populationer för att täcka in hela Sverige. Traditionellt har man ansett att rysk lärk endast passar i norra Sverige men utvärdering av den senaste större försöksserien (anlagd 2003) visar att det även finns provenienser som nästan kan vara med och tampas tillväxtmässigt med hybridlärk i Småland. Dessa kommer sannolikt inte kunna prestera i nivå med Hybridlärk i Skåne, dock fungerar de.
Det finns sparsamt med forskning på lärk eftersom det inte funnits något intresse historiskt men det finns en större kunskapssammanställning och lite små riktade forskningsprojekt.
https://www.skogforsk.se/cd_20190114161 ... 5-2016.pdf
Denna är inriktad på förädling av lärkarter men täcker även in vissa skötselaspekter mm.
Ni kan även söka i kunskapsbanken efter lärk och hitta lite mer information.
https://www.skogforsk.se/kunskap/kunska ... 4rk&page=2

Ansvarig för förädlingsprogrammet för hybrid/europeisk lärk är Andreas Helmersson på skogforsk så frågor rörande det tas enklast med honom. Vill ni komma i kontakt med mig utanför forumet angående rysk lärk finns jag på adam.klingberg@skogforsk.se.

Jag ska svara efter bästa förmåga här i forumet. Jag har bäst koll på frågor rörande föryngring, plantodling, proveniensval mm. Skötselaspekterna kring rysk lärk är bristfälligt beforskade men förhoppningsvis utvecklas i framtiden.

Mvh
Adam Klingberg, Skogforsk

Användarvisningsbild

Kobbelgaard  
#722322Tack så mycket för svar, allihop! Jag ska kolla lite på skogsforsk tror jag!👍😁

TS
Användarvisningsbild

#722338Finns det några resultat/slutsatser från försöksodlingarna av lärk i Siljansfors?

(SLUs anläggning utanför Mora)

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU skrev:Den här kanske?

https://www.slu.se/globalassets/ew/ew-c ... 4_2015.pdf

Tack! 😀

Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).