Skogsnyheter

Amerikanska trävarupriser planar ut på dubbla nivån?

1 inlägg 2785 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Amerikanska trävarupriser planar ut på dubbla nivån?

Torbjörn Johnsen  
#718473 Det spekuleras livligt om vart de amerikanska trävarupriser kommer at ta vägen framöver. En extrem prisuppgång som toppade i maj runt 6 000 kr per kubikmeter sågad vara (eller ca 1670 US$ per 1000 board feet som används som måttenhet "over there"), har brutits den senaste månaden och nu planar priset ut på halva den nivån ungefär. Innan Corona-boomen satte fart på trävarupriserna låg genomsnittespriserna under de senaste åren runt 400 US$ dollar per 1000 Bft eller knappt 1500 kr/m3 sågad vara.

Branschbedömare tror nu att snittpriset framöver kommer att hamna runt 900-1000 US$/1000 Bft (ca 3300 - 3600 kr/m3 sv). Det är en prisnivå som svenska sågverk tidigare endast kunde få ut för några få procent av sina mest högkvalitativa trävaror. Typ fyrsidigt kvistren fura.

I den här artikeln och många andra liknande säger man att efterfrågan under lång tid kommer att överstiga utbudet. Drivet av bl a ett ökat träbyggande. Som grädde på moset så finns det även risk för störningar av timmerförsörjningen till sågverk i Nordvästra USA och västra Kanada p g a de skogsbränder som följer i spåren av den extrema värmeböljan.

Amerikanska sågverksinvesteringar som nu kommer förefaller främst att hamna i södra delen av USA men där finns mest talltimmer (SYP= Southern Yellow Pine) som inte är så eftertraktat i byggsektorn. Framtiden ser, om de här prognoserna slår in, ganska ljus ut för svenska sågverk. Marknaden för nordiska granträvaror kommer att vara stark framöver och alla hintar om att "priserna kommer att gå ner i höst" kan nog avfärdas som ren skrämsel för att hålla tillbaka svenska timmerprishöjningar.

Edit: ändrat toppriset från 1380 till 1670 US$ per 1000 board feet eftersom jag hade missat pristoppen




   TS
Elmia
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).