Motorsåg och handhållet

X-cut

6 inlägg 1804 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

X-cut

Börje Rickard  
#713144 Har någon erfarenhet av slipad x-cut .
Provade nyss en nyslipad x-cut
Klarade 4 snitt i björk 2dm dia meter. Sen slut
Måste sluoaa igen. Var slipad i maskin hos ÅF.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: X-cut

rejser  
#713147 Just x-cuten slipar jag för hand för jag får den inte rätt i min maskin, vet inte varför, dock lite nybörjare på min maskin, men andra kedjor får jag rätt. Dock är ju hva lite sämre på att ange vinklar osv på filningen. Det skiljer ju lite mellan olika kedjor, både horisontellt och vertikalt.
Är det en eller flera som du har upplevt det på?

Användarvisningsbild

Re: X-cut

totte  
#713154 Gissar att det var slät bark på björken och inte skorpbark full av sand med en dia på 2 dm, så troligen har kedjan blivit svårt misshandlad vid slipningen så all härd har gått ur. Har knappast att göra med att det är X-cut. Tillbaks och klaga.

Användarvisningsbild

Re: X-cut

Börje Rickard  
#713156 Hej
Första kedjan dom slipats. Då den var ny tyckte jag att den räckte länge, men som omslipad hos ÅF bra i början men blev slö snabbt.
Funderade om x-cut hade ythärdning som försvann vid slipning

   TS
Användarvisningsbild

Re: X-cut

Björn T  
#713161 Hej. Kan du få fram några bilder? Så blir det mycket enklare att avgöra vad som är felet.

Användarvisningsbild

Re: X-cut

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713169 Kan vara så att den var rätt kass och de inte slipat så de kom bakom det kassa.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).