Motorsåg och handhållet

Nybörjarfråga: köpa kedja till motorsåg

3 inlägg 1813 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nybörjarfråga: köpa kedja till motorsåg

laban77  
#710266 Jag har en Stihl motorsåg med hårdmetallkedja som verkar hålla väldigt bra.
Jag har även en äldre Husqvarna Electric 321 för vedkapning hemma på tomten, med en gammal sliten kedja. Nu skulle jag vilja köpa en hårdmetallkedja även till den, men hur köper man en passande kedja?

På svärdet står det:
14" 35cm
3/8" 52DL
050" 1,3mm

Jag tolkar det som att svärdet är 35 cm långt, har en spårbredd på 1.3mm samt att kedjan ska ha 52 länkar. Är det korrekt? Lite förvirrad blir jag när det finns kedjor att köpa markerade med 14"/35cm och 14"/36cm. Skulle båda dessa längderna passa?

Och så det här med hårdmetallkedjor. Jag ser bara att Stihl har såna (här i Sverige). Spelar märket någon roll över huvud taget? Visst kan man sätta en Stihl-kedja på en Husqvarna-såg bara måtten stämmer? Vet ni någon hårdmetallkedja som skulle passa på min Husqvarna?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfråga: köpa kedja till motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710289 Det går nog bra med Stihls kedja så länge du inte berättar det för sågen.
Lite pinsamt när de träffar andra Husqvarnor på stan kanske. De kan rodna o bli generade då men det går över...

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfråga: köpa kedja till motorsåg

Nonkan  
#710317 Vill du ha hårdmetallkedjan från Stihl heter den Picco Duro, grundartikelnummer 3612. Du får troligen beställa den hos din åf då den ska ha 52 länkar istället för de 50 länkar som Stihl har som standard.
Stihl-kedjor går att beställa i valfri längd, så artikelnumret du vill ha till Husqvarnas 14" är 3612 000 0052. De kapar och nitar specialläängder någon gång i veckan på Stihls Sverigelager.

Vissa åf köper kedjor på rulle och nitar, själva har vi aldrig brytt oss om det när Stihl har tjänsten. Sällan sån panik att det inte kan vänta några dagar om det är specialgrejer.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).