Motorsåg och handhållet

Använda gräsröjsåg till skogsröjning?

3 inlägg 1728 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Använda gräsröjsåg till skogsröjning?

Rossignol  
#708675 Jag har lånat ett par olika skogsröjsågar för att slå gräs och ris med slyklinga och tråd. Men då blir det antingen:

1. slaget ganska högt över marken eller att tråden/klingan slår i marken och gräset blir ojämnt

2. eller så får jag gå i en ganska konstig arbetsställning så jag får ont i ryggen då jag är 190 cm lång.

Men det finns ju gräsröjsåg (T ex Stihl FS-460 C-EM) att köpa. Då löser jag det problemet. Men hur är den att röja i skogen med? Blir det då att man har att välja på att köra i sten/marken ofta eller att jobba med konstig arbetsställning?

Då jag inte använder röjsåg jättemånga dagar per år så känns det onödigt att köpa en av varje. Jag har dessutom en kedjeröjsåg (som jag använt väldigt lite) och använder även motorsåg för att göra andraröjning.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Använda gräsröjsåg till skogsröjning?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708677 Är du lång, kan det ju funka.

Ett alternativ kan ju annars vara att du köper skogsvarianten av 460, monterar på ett långt riggrör, samt köper till ett gräsröjkit till denna röjsåg.

Gräsröjkit består då av en gräsanpassad vinkelväxel, grässkydd och gräsklippare (eller timmerlina).

Tror inte det finns någon färdig skogsvårdssats till gräsvarianten av 460.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Använda gräsröjsåg till skogsröjning?

jannee  
#708678 Du ändrar bara höjden av upphängningen på röjsågen, m.a.o. detta justerar du via selen, svårare är det inte.
Är själv fullvuxen - styvt 190 cm
Men visst är ett långt riggrör är att föredra, både vid gräsröjning men även vid vanlig röjning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).