Sågverk (mindre)

Funderingar kring hydraulisktopplyft på sågverket?

21 inlägg 5120 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Funderingar kring hydraulisktopplyft på sågverket?

Andreas_F  
#708441 Går i funderingarna kring att bygga om mitt sågverk med hydraulisk topplyft. Sågverket har idag en lösning med en wire och tillhörande vinsch för att justera topplyften. Min tanke är att jag gör det enkelt för mig och sätter in en hydraulkolv istället för vinschen som drar i wiren. Det skall räcka med en kolv med slaglängden 200mm tror jag.

Nu till mina frågor, då jag inte är allt för hemma på hydraulik:
Är en dubbelverkande kolv lika stark i båda leden, dv.s tryckande respektive dragande?

Jag har hittat ett litet hydraulaggregat på nätet hos en hydraulfirma men är lite osäker på en av funktionerna som är med i schemat. (Ringat in den med rött i bilden) Har jag rätt om jag tror att den ventilen skall dra samtidigt som någon av de övriga funktionerna? För mig ser det ut som att den möjliggör runt pumpning av oljan när de övriga ventilerna är stängda.

Det går ju givetvis att köpa ett redan färdigt sågverk med denna funktion, men för mig är det lite av en hobby att såga så det har varit svårt att motivera merkostnaden för hydraulik. Hoppas någon som är mer hemma på hydraulik kan svara på mina frågor.

//Andreas



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring hydraulisktopplyft på sågverket?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708446
Andreas_F skrev:Går i funderingarna kring att bygga om mitt sågverk med hydraulisk topplyft. Sågverket har idag en lösning med en wire och tillhörande vinsch för att justera topplyften. Min tanke är att jag gör det enkelt för mig och sätter in en hydraulkolv istället för vinschen som drar i wiren. Det skall räcka med en kolv med slaglängden 200mm tror jag.

Nu till mina frågor, då jag inte är allt för hemma på hydraulik:
Är en dubbelverkande kolv lika stark i båda leden, dv.s tryckande respektive dragande?

Jag har hittat ett litet hydraulaggregat på nätet hos en hydraulfirma men är lite osäker på en av funktionerna som är med i schemat. (Ringat in den med rött i bilden) Har jag rätt om jag tror att den ventilen skall dra samtidigt som någon av de övriga funktionerna? För mig ser det ut som att den möjliggör runt pumpning av oljan när de övriga ventilerna är stängda.

Det går ju givetvis att köpa ett redan färdigt sågverk med denna funktion, men för mig är det lite av en hobby att såga så det har varit svårt att motivera merkostnaden för hydraulik. Hoppas någon som är mer hemma på hydraulik kan svara på mina frågor.

//Andreas

Får man fråga varför denna ombyggnad?

Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring hydraulisktopplyft på sågverket?

Andreas_F  
#708452 Jag har under senaste veckan sågat en hel del timmer som ska bli ett kilsågat golv. Så med metoden jag användt då blir det mycket jobb med topplyften. Jag ser att det skulle förenklas mycket om jag kunde höja och sänka stockänden med en fjärrkontroll.

Givetvis skulle jag önska alla stockhanteringsfunktioner på hydraulik, men som jag nämnde innan så tyckte jag när jag köpte sågen att det var ett för stort ekonomiskt steg att gå till den varianten.

Topplyften ser jag som en enklare funktion som jag kanske klarar av att lösa själv. Sen tycker jag det är lite kul att greja lite runt det här och lösa saker på eget vis. Har på sistone kompletterat med lite enklare funktioner såsom styrning på vattnet, laser (vilket vart ett litet misslyckande 🤣) och strömmätning på sågmotorn. Alla funktioner finns ju att köpa från leverantör men jag grejar gärna lite själv. Hydrauliken är jag dock lite osäker på, därför mina frågor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring hydraulisktopplyft på sågverket?

Björnliden  
#708455 Ja, rundströmningsventilen ska dra så att de andra ventilerna får oljetryck.
En vanligt hydraulcyl är starkare tryckande än dragande.

Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring hydraulisktopplyft på sågverket?

totte  
#708456 Nej, en dubbelverkande cylinder är svagare i dragande. Kolvarean för tryckande fås från hela kolvens diameter. För dragande så måste du räkna bort kolvstångens area och kraften blir då så mycket mindre som förhållandet mellan areorna.

Ventilen är lite svårt att säga utan att ha ett elschema, men den ser ju ut att var öppen för rundpumpning så länge den inte är aktiverad och den måste förstås vara stängd för att det skall skapas något tryck till funktionerna. Föreslår att du kontaktar säljaren och frågar.

Såg just att Björnliden hann före mig.

Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring hydraulisktopplyft på sågverket?

Daniel Ivarsson  
#708459 Bara ett förslag. Att bygga med hydraulik brukar bli dyrt och om du inte ska driva något annat än topplyften så varför inte ersätta veven med en 12v vinsch.

Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring hydraulisktopplyft på sågverket?

Andreas_F  
#708462 Tack för svaren! Då fick jag både ett namn på ventilen och en förklaring. Givetvis när man får det så förklarat så är det ju självklart, skolans gamla fysiklektioner kommer till användning. Jag skall kontakta säljaren innan affär.

//Andreas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring hydraulisktopplyft på sågverket?

Andreas_F  
#708463
Daniel Ivarsson skrev:Bara ett förslag. Att bygga med hydraulik brukar bli dyrt och om du inte ska driva något annat än topplyften så varför inte ersätta veven med en 12v vinsch.


Jag har funderat över den lösningen också. Min tanke är att har jag hydraulaggregatet kan jag ju utöka med någon annan funktion framöver, oklart dock än vad jag skulle prioritera.
Men det kanske slutar med en elektrisk vinsch ändå 🤭

   TS
Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring hydraulisktopplyft på sågverket?

Granstorp  
#708466 Skulle det funka med att manövrera eventuell stocklyft med en traditionell spak direkt på ventilen så har jag ett mindre fristående hydraul aggregat som står och samlar dam. Aggregatet har hjul och ett handtag för förflyttning. Har försökt att sälja det men alla som ringer ska bygga vedklyv och då är nog flödet i minsta laget, men till ditt behov hade det säkerligen fungerat perfekt.

Kan lägga upp en bild ikväll om det är intressant?

Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring hydraulisktopplyft på sågverket?

Andreas_F  
#708468
Granstorp skrev:Skulle det funka med att manövrera eventuell stocklyft med en traditionell spak direkt på ventilen så har jag ett mindre fristående hydraul aggregat som står och samlar dam. Aggregatet har hjul och ett handtag för förflyttning. Har försökt att sälja det men alla som ringer ska bygga vedklyv och då är nog flödet i minsta laget, men till ditt behov hade det säkerligen fungerat perfekt.

Kan lägga upp en bild ikväll om det är intressant?


Ja gör gärna det, eller skicka som PM.
Har själv några större aggregat som suttit för utgödsling i en ladugård men de blir istället onödigt stora tycker jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring hydraulisktopplyft på sågverket?

Arvid0  
#708498 Måste det vara hydrauliskt? Smidigare att göra den el-mekanisk med skruv, typ saxdomkraft. Enkelt att fjärrstyra också. Lite långsammare är väl nackdelen men det känns försumbart.

Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring hydraulisktopplyft på sågverket?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708522
Andreas_F skrev:Jag har under senaste veckan sågat en hel del timmer som ska bli ett kilsågat golv. Så med metoden jag användt då blir det mycket jobb med topplyften. Jag ser att det skulle förenklas mycket om jag kunde höja och sänka stockänden med en fjärrkontroll.

Givetvis skulle jag önska alla stockhanteringsfunktioner på hydraulik, men som jag nämnde innan så tyckte jag när jag köpte sågen att det var ett för stort ekonomiskt steg att gå till den varianten.

Topplyften ser jag som en enklare funktion som jag kanske klarar av att lösa själv. Sen tycker jag det är lite kul att greja lite runt det här och lösa saker på eget vis. Har på sistone kompletterat med lite enklare funktioner såsom styrning på vattnet, laser (vilket vart ett litet misslyckande 🤣) och strömmätning på sågmotorn. Alla funktioner finns ju att köpa från leverantör men jag grejar gärna lite själv. Hydrauliken är jag dock lite osäker på, därför mina frågor.

Då förstår jag, planering för framtiden. :-bd Annars så är en fjärrstyrd vinsch lättare att montera. Det gäller att hydrauliken inte rör sig när du sågar, typ inre läckage i kolven.

Avatar Fallback

Re: Funderingar kring hydraulisktopplyft på sågverket?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708524 Ecosågen har en liten hydraulkolv som lyfter direkt på stockens toppända. Vajer och vinsch verka rappligt.

Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring hydraulisktopplyft på sågverket?

Andreas_F  
#711767 Uppdaterar tråden med läget för stunden och kommer med nya frågor kring hydraulik.

Har valt löningen med en hydraulcylinder under rullen. Började med att köpa ett begangnat hydraulaggregat i grann kommunen. Tyckte att jag gjorde ett klipp då jag fick ett litet aggregat med monterad ventil för 1250 kronor.
Införskaffade en cylinder och slang och monterade allt på plats. Allt det elektriska hade jag i stort sett hemma på hyllan så där var det inga större direkta utgifter. Fick igång allt och hade en perfekt hastighet på kolvens rörelse. Problemet uppstod dock när jag la en stock på rullen, då hände ingenting. Kolven orkade inte lyfta stockänden.
Det enda kända datan på aggregatet var att jag hade en elmotor på 2,2kW, resten har bara varit gissningar, trodde att det skulle fungera. Lite nedslagen av misslyckandet valde jag att prova med ett aggregat som setat i en ladugård för utgödsling. Den här gången är motorn på 4kW.
Nu har jag inga problem med att lyfta stockänden men några nya frågor har uppstått som jag hoppas kunna få svar på.

Kolven blev väldigt snabb i sina rörelser så jag skulle vilja reglera flödet. Provade först med att byta "nipplar" in i cylindern till sådana med mindre hål i. Detta blev inte helt lyckat då aggregatet har en övercenterventil för tryckreglering monterat.
Behöver det sitta en tryckreglerande ventil på hydraulaggregat? Det lilla aggregatet hade ingen sådan.
Om jag vill regelera flödet bör det då ske på returledningen från cylindern?

Det vart mycket text och konstiga frågor. Hade gärna delat film på skapelsen om det varit möjligt 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Funderingar kring hydraulisktopplyft på sågverket?

Andreas_F  
#711770 Provar med en video: Topplyften med det lilla aggregatet. Lagom hastighet på kolven men ingen kraft att lyfta...



   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).