Öppna kategorin

Elstängsel ström i duschen

33 inlägg 9524 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Elstängsel ström i duschen

Sture Andersson  
#707454 Tänkte höra lite om ni har kunskap om hur man kommer runt problemet med ström i duschen .
Har sen många år haft detta problem till och från ,grannen har ett stängsel som går utanför våran tomt ,ett får stängsel med en eltråd överst ,och i bland har eltråden kommit mot fårstängslet ,och då får vi problem i duschen .
Men nu har han inte på det ,ändå får jag stötar ,ringde honom och bad honom stänga av agregatet hemma på hans gård
då försvan strömmen .Det är runt 350m till hans agregat ,200 meter till närmaste stängsel .
Kan tillläggas att jag har ett eget stängsel som går runt våret ställe men den strömmen kommer inte in i duschen
Min bror som jobbat på Vattenfall säjer till mig att jag måste vara tuffar mot bonden ,han menar att det är inte mina problem om jag har ström i duschen ,det är bondens el och han som ska lösa detta ,sen menar han att det är farligt för om åskan slår ner så leder det rätt in i mitt hus var det än slår ner i stängslet.
Hoppas ni har lite ider.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Elstängsel ström i duschen

Vardon  
#707456 Spontant dkulle jag säga jordspettet har dålig kontakt och det går via backen in i din dusch.

Öppna moteld med elsvetsen och se hur mycket ström agget tål :-)

Användarvisningsbild

Re: Elstängsel ström i duschen

Williamm  
#707468 Detta är min teori. Säg gärna om det är helt upp åt väggarna, för för mig är det med el spanande men obegripligt.

Kan det vara en läcka i vattenledningen till duchen som är nära jordankaret och får in strömmen det vägen? I så fall tycker jag inte att det är stängselägarens fel/problem.
Det kan kanske också vara att vattnet till brunnen (Om du har en sådan) går där där jordankaret är och elektrifierar hela vattensystemet. Men det känns långsökt.
Prova att flytta jordankaret.

Användarvisningsbild

Re: Elstängsel ström i duschen

lerbo  
#707471 Ursäkta mig, å jag förstår att detta är ett problem! Men det här var det roligaste jag hört på länge🤣🤣
Han måste ju lindat stängseltråd rakt på din vattenledning!!

Avatar Fallback

Re: Elstängsel ström i duschen

Sture Andersson  
#707473
lerbo skrev:Ursäkta mig, å jag förstår att detta är ett problem! Men det här var det roligaste jag hört på länge🤣🤣
Han måste ju lindat stängseltråd rakt på din vattenledning!!

Strömmen kommer inte från vattenledningen utan från golvet .Mellan vattenröret i duschen och elementet finns ingen spänning ,utan spänningen kommer från golvet och när jag tar i blandaren pulserar det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elstängsel ström i duschen

Bert1  
#707474 Är det bara i duschen eller även vid andra kranar?

Avatar Fallback

Re: Elstängsel ström i duschen

Sture Andersson  
#707477
Bert1 skrev:Är det bara i duschen eller även vid andra kranar?

Det är bara i duschen,den är i källaren ,klinkergolv och ett plåtlocka på brunnen ,men brunnen nere i golvet och avloppet är av plast.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elstängsel ström i duschen

tallen100  
#707481 Säg åt grannen att han får reda ur det där, du ska väl inte behöva ha ström i duschen..

Är han vrång kan du erbjuda honom en propp 😉

Avatar Fallback

Re: Elstängsel ström i duschen

Amatörhuggare 62  
#707486 Riktigt OTÄCKT 👎

Avatar Fallback

Re: Elstängsel ström i duschen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707487 Jag var ute hos kund för samma sak där duschen hade klinker på golvet och metallplatta över golvbrunnen.
De kändes när man stod på eller nära golvbrunnen o tog i duschblandarn och kändes säkert om man tog en dusch vilket jag inte provade 😉
Jag är nästan tvärsäker på att jordspetten till elstängslet på gården är orsaken men fick inte gå till ände med problemet då, de nya ägarna hade ändå inga får fast nog behövde aggregatet mot vildsvinen...

Avatar Fallback

Re: Elstängsel ström i duschen

holmesö  
#707509 Det hände mig också för en del år sedan.Grannen ringde och hade ström i duschen. Åkte dit och där hade älgen rivit ner elstängslet 5 meter från deras brunn. Men jag kom att tänka på att fårklippare vill att man stänger elaggregatet om fåren bråkar vid klippning. Det kan tydligen komma stötar via jorden i eluttaget. Detta borde ju vara mätbart om det stämmer.

Avatar Fallback

Re: Elstängsel ström i duschen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707515 Fler och längre jordspett är säkert en del av lösningen sedan tror jag att det är en bra ide att jorda fårnätet ordentligt så överledning i nätet jordas ner i marken.

Avatar Fallback

Re: Elstängsel ström i duschen

nilsszzon  
#707577 du kan prova att jorda dina vattenrör med om du har möjlighet till det.
är rätt enkelt att jorda blandarens rör men kan vara svårare att få till en bra punkt på röret i golvet men på vissa hus och grundtyper kommer man åt rören
ett annat alternativ är en gummimatta i duschen ( jag vet att det inte är du som ska fixa grannens problem men har varit ute på många såna här jobb och det är inte en quickfix att förklara för den andra att han ska ändra sig... )

du är helt hundra på att det inte är din anläggning med vvb eller elektrisk golvvärme som läcker?

annars är det som busolle säger , jorda jorda jorda helst djupt ner eller i ett blöthål

Avatar Fallback

Re: Elstängsel ström i duschen

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707613 Jag har ungefär likadant i verkstan (klinkergolv + platta på mark), står man på golvbrunnen och tar i blandaren så får man stötar.
Det beror i.a.f inte på för få jordspett, jag har 20 st, varav flera har väldigt bra jordtag.

Frågade "ex-svågern" som är elektriker om detta, han drog nån lång harang omöjlig att återge, men kontentan var att detta var helt ofarligt, inte helt ovanligt och heller inget direkt att bry sig om.

I detta fall är det ju mitt egna vildsvinsstängsel, så jag har ju ingen att klaga hos 😇

Avatar Fallback

Re: Elstängsel ström i duschen

Sture Andersson  
#707622
D Brown skrev:Jag har ungefär likadant i verkstan (klinkergolv + platta på mark), står man på golvbrunnen och tar i blandaren så får man stötar.
Det beror i.a.f inte på för få jordspett, jag har 20 st, varav flera har väldigt bra jordtag.

Frågade "ex-svågern" som är elektriker om detta, han drog nån lång harang omöjlig att återge, men kontentan var att detta var helt ofarligt, inte helt ovanligt och heller inget direkt att bry sig om.

I detta fall är det ju mitt egna vildsvinsstängsel, så jag har ju ingen att klaga hos 😇

Mina egna tankar runt detta är att för det första måste han ha nått helt fel på sitt stängsel strömmen går någonstans rakt ner i marken ,annars skulle det aldrig bli så här ,sen måste han ha väldigt dålig gjordtag annars skulle det inte gå upp till mig ,sen tror jag han har ett väldigt starkt agrigat .Sen finns det en sak till som han inte kan rå över som jag mistänker ,Vattenfall har haft en transformator och en kraftledning mellan oss som är nerrivna ,och kvar i marken finns det gjordledningar som är avklippta,det kan vara så att strömmen hittar dom och går åt mitt håll.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).