Bilar

Köpråd pickup

44 inlägg 37253 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpråd pickup

Fellan  
#699848 Tjena! Är i behov av lite tips, rekommendationer och ”varningar” angående vilken pickis man skall köpa, vände mig hit i hopp om att få saken lite mer klar.. Som sagt jag söker en pickis, men är tyvärr inte miljonär så de årsmodellerna jag har kikat på är 2006-2009.

Men jag är ju medveten om det ökända problemet med rost på ramen🤨.. Har kikat på Nissan navara, Ford ranger, Mitsubishi L200, Toyota Hilux och volkswagen Amarok. Dem två sistnämnda sticker ju dock iväg prismässigt..

Snälla ge mig alla tips ni har, både positiva och negativa, vad jag skall tänka på, vad jag ”skall köpa” och ”inte skall köpa” tackar tusen gånger om i förväg :)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd pickup

TrioBrake  
#699849 Jag är absolut ingen expert på bilar, långt ifrån..... Men jag har en L200 2010 som snart har gått över 30 tusenmil, och det enda jag har gjort är att byta bromsar, hjullager m.m. Alltså typiska slitagedelar. Jag köpte bilen när den hade gått ungefär 22 tusenmil och då hade den förra ägaren bytt vattenpump, glödstift och lite sådant. Men inga överdrivet stora grejer ändå.

Avatar Fallback

Re: Köpråd pickup

nilsszzon  
#699850 du slipper amaroken den kom väl runt 2010 har jag för mig =)
jag har haft samtliga pickuper du nämner själv som arbetsbilar utom hilux , denne har jag dock haft privat.
jag hade själv kollat på L200an eller mazda b2500/bt50 tror jag den hette detta då folk i regel inte rekomenderar dessa modeller och du kan få ett vettigare pris. de jag haft har gått rätt hårt utmed ledningsgator och jag tyckte mazdan var bäst på att ta sig fram i dåligt före faktiskt.
hiluxen har ett högt pris men är väldigt eftertraktad och i regel väldigt stabil och driftsäker
enda pickupen som gick sönder var navaran en 2006a har jag för mig , där kunde jag inte använda växel 3 i den manuella lådan.
mazdan var tråkigast att köra på alla plan! , seg , klumpig på vägen men fungerade alltid har ett minne av att den även var törstigast, kan vara att den hade minst motor så den fick arbeta hårt hela tiden med.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd pickup

Fellan  
#699898 TrioBrake
Låter ju kanon! Huvudsaken är att jag slipper de stora grejerna och att ramen ”klarar” sig. Har hört sådana historier om att den spricker/rostar sönder eller blir sne.. Slitagedelar får man räkna med att byta och underhålla tänker jag.. tack för svar!!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd pickup

Arvid0  
#699899 Ramen är ju rätt enkel att kolla. Googla för att se svaga punkter sen åker du till en gör-det-självhall, hissar upp bilen, tittar och knackar. Kommer du upp runt 20' mil så skulle jag säga att skicket är viktigare än märke och modell.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd pickup

Fellan  
#699901 Arvid0
Ja jag har hört att det inte är så himla svårt att själv kolla och banka, men jag är helt lost när det kommer till pickuper. ”Vanliga personbilar” är mer min grej.. Om det är så att jag skulle åka och titta på en begagnad pickis hos en privatperson, vad skulle du säga är det allra viktigaste att tänka på då? Jag vet ju att man får skylla sig själv om man köper grejer från privatpersoner om det skulle skita sig.. men om du har några tips kanske? :) tusentack för svar!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd pickup

nilsszzon  
#699904 - Allmänna intrycket av bilen , har ägaren servat bilen själv? har servicen verkligen blivit utförd?

har ägaren gjort servicen själv kan man själv se om filter verkar av nyare slag ( dessa blir smutsiga snabbt så kan vara svårt att avgöra ) eller ställa ngn enkel kontrollfråga - var sitter oljefiltret , är det insatsfilter eller skruvfilter? , plåtar undertill man måste ta bort för att serva?


- känn på koppling och växellåda, känns dessa okej?

jag skulle inte vilja säga att man får skylla sig själv för att man köpt ngt av en privatperson , garanti och sånt är inte alltid så högt prioriterat på en bil från denna ålder du tittar på hos bilfirma heller om det inte sker typ samma dag du gjort affären.

Avatar Fallback

Re: Köpråd pickup

Ent  
#699906 Isuzus pickisar är väldigt driftsäkra såvitt jag har förstått, men det finns inte så många. Har inte ägt någon själv i och för sig, men när gammel-KingCabben ska uppgraderas är det ett av mina huvudspår. Borde väl finnas nån här som har erfarenhet?

Användarvisningsbild

Re: Köpråd pickup

kalhuggo  
#699912 D-max 08 -11 är en tanks, mycket driftsäker. Ranger och Mazda har dualmasse- svänghjul, händer mellan 20-30000 mil, 18-20000 kostar det på verkstad. Har en -13 d-max privat, dåligt skyddad under annars bränslesnål och pålitlig. Kör en -18 Fullback till och från jobbet, fin bil men törstig, 2-3 dl mer än isuzun

Användarvisningsbild

Re: Köpråd pickup

Arvid0  
#699915
Fellan skrev:Arvid0
Ja jag har hört att det inte är så himla svårt att själv kolla och banka, men jag är helt lost när det kommer till pickuper. ”Vanliga personbilar” är mer min grej.. Om det är så att jag skulle åka och titta på en begagnad pickis hos en privatperson, vad skulle du säga är det allra viktigaste att tänka på då? Jag vet ju att man får skylla sig själv om man köper grejer från privatpersoner om det skulle skita sig.. men om du har några tips kanske? :) tusentack för svar!!


Kolla först begtester på youtube och googla olika modellers brister. Gör en checklista. Ta på pannlampan och lägg dig under bilen och kolla ramen, den går inte missa 😀 ta en skruvmejsel pennhammare eller annat. (fråga säljaren först om det är ok att du går loss) sen är det bara att knacka på de ställen som är erkänt svaga, det ska låta som metall du slår mot och studsa, inte "floff" o sjunka in.
Sedan kolla det mest noggrant som du har sämst koll på. Motor växellåda, växla ner och motorbromsa om manuell-låda. Fuktar motorn? Hur låter den när du lyssnar under huven? Kolla oljan, kolla servicebok. Ut o kör accar den som den ska, släpp ratten bromsa drar den rakt? Pressa bilen lite, kör lite slalom. Kör sakta i cirklar och ge lite gas knakar det från drivaxlar? Testa så 2wd och hög och lågväxel fungerar som det ska och går i o ur.
Allmänna intrycket brukar också säga en del. Ser det ut som en soptipp i bilen har den antagligen behandlats som en också. Verkar den tillfixad och uppsnyggad kan det vara dolda fel på den. Köp inte första bästa utan var kall och åk och kolla på så nånga du kan. Du kanske märker att du inte hittar något i din budget och att det är bättre att låna pengar för att få en pålitlig bil.

Finns ju såklart mer att kolla men börja med detta 😀

Användarvisningsbild

Re: Köpråd pickup

JörgenO  
#699930 Navaran 06-08 har en liten egenhet att ramen kan rosta av på mitten o hela bilen kapsejsar. Finns en del roliga bilder o videos på det samt att brittiska trafiksäkerhtsmyndigheten stämde Nissan.

Om jag inte minns fel så har 06orna en annan sorts avgasrening så de har lite högre effekt o vridmoment.

Jag trivdes bra med min 06a. Förutom service bytte jag givare till ABSen samt nånting billigt som gjorde att 4H inte gick att koppla in.

Avatar Fallback

Re: Köpråd pickup

masyngel  
#699986 När jag letade pickis 2008, tittade jag på alla, Toyota, mistubisti, Nissan och Ford.

Provade en beg, Nissan med 3k på mätaren, rapp karaktär och treans vxl som tjurade.

Det blev en Ford ranger med 700 mil på mätaren, fullutrustad, skön karaktär. För samma pris som betydligt mer använda Nissan eller Mitsubishi.
Den är en stridsvagn, har den överlevt 22k mil inklusive en voltning i händerna på mitt x, så överlever den allt.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd pickup

Arvid0  
#699994
masyngel skrev:När jag letade pickis 2008, tittade jag på alla, Toyota, mistubisti, Nissan och Ford.

Provade en beg, Nissan med 3k på mätaren, rapp karaktär och treans vxl som tjurade.

Det blev en Ford ranger med 700 mil på mätaren, fullutrustad, skön karaktär. För samma pris som betydligt mer använda Nissan eller Mitsubishi.
Den är en stridsvagn, har den överlevt 22k mil inklusive en voltning i händerna på mitt x, så överlever den allt.


Är det Forden och Mazdan som är "samma"?

Avatar Fallback

Re: Köpråd pickup

Ent  
#699996 Personligen skulle jag undvika Nissan Navara D40 2006 och framåt. Främst att de går av på mitten, hjullager, drivaxlarna, automatlådan eller dess mjukvara, mm mm.

Nissan Navara D22 mellan 02-tidiga 06 har 133 hk explosionsmotorn men om den i tid uppgraderats med rejälare lager är det inga problem. Möjligen om de har dubbelmassesvänghjul, men det vet jag inte. Annars är de förstås rostiga som alla pickisar😪

D22 såldes även under namnet NP 300 som en mer arbetsmässig pickis from 2009 eller 2010 tom 2013 eller 2014. Aldrig hört att dessa hade motorproblem och jag tror (OBS tror) att de var av bättre kvalitet än D40.

Den mest pålitliga av alla Nissans modeller är D22 99-01 med
103 hk, men de är såklart upprostade, förvandlade till EPA-traktorer eller gått lite för många varv runt jorden.
Senast redigerad av Ent tor 11 feb 2021, 13:45, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Köpråd pickup

alias  
#700006
Arvid0 skrev:
masyngel skrev:När jag letade pickis 2008, tittade jag på alla, Toyota, mistubisti, Nissan och Ford.

Provade en beg, Nissan med 3k på mätaren, rapp karaktär och treans vxl som tjurade.

Det blev en Ford ranger med 700 mil på mätaren, fullutrustad, skön karaktär. För samma pris som betydligt mer använda Nissan eller Mitsubishi.
Den är en stridsvagn, har den överlevt 22k mil inklusive en voltning i händerna på mitt x, så överlever den allt.


Är det Forden och Mazdan som är "samma"?


Ford Ranger tror jag tidigare var en förklädd Mazda BT50.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).