Logistik, Transport

Skotning på grannmark. Enda alternativet

34 inlägg 15409 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skotning på grannmark. Enda alternativet

Ove Lindberg  
#693812 Hejsvejs
Jag har en rågranne som har för avsikt att slutavverka ca 9 ha. Enda sättet att få ut virket är att köra över min mark ca 300 meter i snitt. Jag har inte för avsikt att motsäga mig detta. Virket ska till industrin tycker jag. Någon på forumet som har förslag på ersättning till mig ang åvanstående. Tacksam för svar.
Mvh
Vinterhälsnimgar från Bergslagsskogarna



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skotning på grannmark. Enda alternativet

Contårta  
#693815
Ove Lindberg skrev:Hejsvejs
Jag har en rågranne som har för avsikt att slutavverka ca 9 ha. Enda sättet att få ut virket är att köra över min mark ca 300 meter i snitt. Jag har inte för avsikt att motsäga mig detta. Virket ska till industrin tycker jag. Någon på forumet som har förslag på ersättning till mig ang åvanstående. Tacksam för svar.
Mvh
Vinterhälsnimgar från Bergslagsskogarna


Finns det befintliga basvägar eller måste det huggas upp? Vad för slags skog passeras? Tvingande huggning av träd på din mark bör väl betalas med dubbla virkesvärdet och ingen drivningskostnad på detta. Eventuella skador ska såklart åtgärdas men i övrigt skulle inte jag ta betalt alls. Tänk de skogsägare som måste passera tre, fyra eller åtta skiften för att få ut virke och alla ska ta betalt för det 🤭

Användarvisningsbild

Re: Skotning på grannmark. Enda alternativet

Rohdin  
#693822 En fast summa / kubik(5-15kr/fub) är den ersättning jag vet har används plus att eventuellt skador som är mer än man kan förväntas skall bekostas/lagas av skogsbolaget/den andra markägare.

Besiktning före/efter. Och även kanske efterfråga att få vara med i valet avlägg/Basvägen. Och ett högre värde/uppräkning om gallring skogs behöver avverkas.

Men man blir väl kanske inte jätte populär.

Men samtidigt kan man inte lagligt "neka" någon att få ut virket till bilväg.
Senast redigerad av Rohdin tis 12 jan 2021, 22:57, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skotning på grannmark. Enda alternativet

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693826 Sånt där brukar man inte ta betalt för om man inte vill bli känd i bygden som en rövhatt. Vägvirket lägger de i en särskild hög åt dig utan kostnad. De fixar till vägen med en grävare efteråt om det inte har varit alldeles torrt eller fruset. Så får du en fin traktorväg sen.

Avatar Fallback

Re: Skotning på grannmark. Enda alternativet

alias  
#693829
Ove Lindberg skrev:Hejsvejs
Jag har en rågranne som har för avsikt att slutavverka ca 9 ha. Enda sättet att få ut virket är att köra över min mark ca 300 meter i snitt. Jag har inte för avsikt att motsäga mig detta. Virket ska till industrin tycker jag. Någon på forumet som har förslag på ersättning till mig ang åvanstående. Tacksam för svar.
Mvh
Vinterhälsnimgar från Bergslagsskogarna


Är det bara skotning över din mark, eller nyttjande av väg och vändplan m.m.?

Skall allt köras i samma stråk, eller blir det flera basvägar ut till avlägget?

Får skotning och borttransport ske oavsett väder och årstid - i så fall, håller basväg och bilväg oavsett väderlek (det borde röra sig om 2000-3000 m3fub virke)?

Hade själv en del virke efter en avverkning hösten 2019 som skotades och lades upp på ett par grannfastigheters avlägg och den ene ville ha 10 kr/m3fub medan den andre bara ville att jag skulle återställa ev. körspår (nu beställde jag uppgrusning av hans upplagsplats i samband med återställningen av körspåren som tack för hjälpen, då jag inte hade planerat att köra virket över hans mark initialt utan ställde frågan till honom i elfte timmen, eftersom ihållande regn omöjliggjorde transport åt annat håll).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skotning på grannmark. Enda alternativet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693857 Om det är befintlig basväg, be dem fixa till det efteråt (om det inte bli försumbara skador) så det går at köra traktor i alla fall. I det sistnämnda fallet kanske ett lass gruss på något bra ställe?

Om det är ny basväg, virkesvärdet plus lite extra, samt att de fixar til det efteråt så du kan köra traktor där.

Något sådant kanske. Har ni något gemewnsam väg eller så, kan man dessutomt tänka sig att grannen investerar lite där också.

Avatar Fallback

Re: Skotning på grannmark. Enda alternativet

jannee  
#693862 Återställande av basväg så att skicket inte är försämrat, på skogsbilväg sammalunda, vilket förhoppningsvis kan innebära något/några utspridda gruslass.
Så gör vi och har en bra relation med grannarna, egentligen innebär det att grannarna nyttjar våra skogsbilvägar som det också vore deras egna.
Pengar hit och dit riskerar bara skapa irritation.

Avatar Fallback

Re: Skotning på grannmark. Enda alternativet

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693867 Det Stora bolaget körde ut över min mark häromåret. De åstadkom rätt stora markskador och högg några träd för mig helt i onödan. Vi löste det så att jag fick hugga 10 kubik på deras hänsynsytor. Smidigt för deras produktionsledare som inte behövde redovisa pengar ut till någon grinig bonngubbe. Finns en tråd om det här någonstans.

Avatar Fallback

Re: Skotning på grannmark. Enda alternativet

Bosse1  
#693925 När skyltar och färgglada träd dök upp på en basväg och granne inte nännas köra där.
Då sa jag ifrån,kände att det var inte mitt problem.

Användarvisningsbild

Re: Skotning på grannmark. Enda alternativet

Ove Lindberg  
#693927 Hejsvejs
Jag har haft min skogsfastighet sedan 1991. Jag har nu byggt en ny skogsväg ca 520 meter med vändplan för bil och släp. Jag nämnde detta för rågrannen vad som var på gång. Samtidigt sa jag att vi tillsammans kanske kunde bekosta detta, eftersom dom i framtiden skulle kunna nyttja den. Nåväl detta har inte skett. Nu har frågan kommit i samband med deras slutavverkning på ca 9 hektar. För att komma till nyvägen måste en basväg huggas på mitt skifte ca 200 meter. Så är förutsättningarna.
Med vänliga vinterhälsningar

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotning på grannmark. Enda alternativet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693931 Jaha, så pass. Beräkna hans andel av båtnaden för vägbygget och be han betala det.

Avatar Fallback

Re: Skotning på grannmark. Enda alternativet

alias  
#693932
Ove Lindberg skrev:Hejsvejs
Jag har haft min skogsfastighet sedan 1991. Jag har nu byggt en ny skogsväg ca 520 meter med vändplan för bil och släp. Jag nämnde detta för rågrannen vad som var på gång. Samtidigt sa jag att vi tillsammans kanske kunde bekosta detta, eftersom dom i framtiden skulle kunna nyttja den. Nåväl detta har inte skett. Nu har frågan kommit i samband med deras slutavverkning på ca 9 hektar. För att komma till nyvägen måste en basväg huggas på mitt skifte ca 200 meter. Så är förutsättningarna.
Med vänliga vinterhälsningar


Under de premisserna så låter det rimligt att grannen betalar dig halva anläggningskostnaden för vägen mot att ni skriver ett avtalsservitut på att grannfastigheten har rätt att nyttja skogsbilvägen, upplag och basvägen in till dess skifte.

Givetvis står grannen för återställning av skbv och basväg efter att avverkningen och ev markberedning är utförd.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skotning på grannmark. Enda alternativet

ÅsaNisse  
#693934 Alternativt att du är lika ointresserad nu som grannen var när vägen byggdes. Han kan skota ut sitt virke vart han vill nu när han inte kunde se vad som kunde bli vinster några år framåt.

Användarvisningsbild

Re: Skotning på grannmark. Enda alternativet

Ove Lindberg  
#693940 Okidoki
Då kanske man inte kvalar in som Rövhatt det som skogsola befarade? 😀 Nästa problem för rågrannen är att han tydligen måste flotta ut virket över sjön ca 500 meter om inte jag är behjälplig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotning på grannmark. Enda alternativet

uffejohan  
#693948 Du kan ju citera reklaminslaget för KPA på TV: Det är inte mitt jä..a ansvarsområde.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).