Föryngring

Skillnad mellan självföryngring och plantering

16 inlägg 4549 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skillnad mellan självföryngring och plantering

Skogshenke  
#693070 I en annan tråd så kom det upp så mycket värdefull information och erfarenhet från självföryngring och plantering så det är nog värt att det får en egen tråd.

Vilka är er erfarenhet från planterade plantor och självföryngring?

På bilden så är det två olika granar i ett område som delas av en skogsväg, båda områdena har i princip samma mark och röjts på samma sätt. Den ena är planterad och den andra är självföryngrad. Träden stod ca 20 meter från varandra. Väldigt stor skillnad. Var samma skillnad på alla granar i princip som jag gallrade ut. Helt klart bättre med planterad gran än självföryngrad.
Är nu fundersam över självföryngrad tall som jag har, kan det vara samma problem?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan självföryngring och plantering

Torbjörn Johnsen  
#693082 Det som borde vara bäst indikator på skillnad mellan förädlat och självföryngrat är höjdtillväxten. Det är svårt att utgå från diametern för de båda exemplen. Diametern påverkas väldiigt mycket av andra faktorer. Framför allt stamantalet. Du vet ju inte om de båda exemplen skötts exakt lika med samma stamantal ända sedan etableringen. Vuxit under lövskärm? Det kan ju t o m vara så att markförhållanden skiljer också? Någon som tagit matjord på ena sidan?

Avatar Fallback

Re: Skillnad mellan självföryngring och plantering

Ldsaren  
#693088 Som Södra säger är det 25% mer tillväxt på deras plantor än förr , ska man låta dem så tätare i framtiden i gallringen och i framtiden?
Jag har ett område som är ca 30 år och andragallrar nu som växst snabbt .

Avatar Fallback

Re: Skillnad mellan självföryngring och plantering

jannee  
#693128 Allt är inte guld som glimmar :!:
Talas VÄLDIGT tyst om nackdelar med högförädlat plantmateriel.
Finns det några eller är det bara jag som oroar mig i onödan?
När jag jämför med Emmabodagranen har jag kanske "inbillat" mig att jag får betydligt fler s.k. dubbeltoppar, rotsystemet är klent utvecklat i förhållande till längdtillväxten, 3 till 5 meter höga plantor viker sig för vinden. Toppskotten som kan vara meterlånga viker sig när det kommer blötsnö. Tillväxten på ett skifte kan bli väldigt varierad, tydligen mer känslig för vatten och näringstillgång.
Men framförallt är superplantorna väldigt viltbegärliga, betas år efter år vilket innebär att man få klippa dubbel och trippeltoppar ständigt o jämt.
Vill man nyttja "superplantornas" optimala växtförmåga gäller det att plantera glest om man inte kan ge dem obegränsad tillgång till vatten och näring.
Plantorna är "någon" krona dyrare, dessa pengar sparar man kanske in på just en glesare plantering.
Hur det sedan blir efter 1:a eller enda gallring ställer jag mig frågande inför.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan självföryngring och plantering

Skogshenke  
#693135 Håller med om att de förädlade superplanorna har nackdelar, i somras så blåste vissa toppar av som var ca 1 meter långa, just när de var nya och mjuka. Var lite från jubel till va fan... hade helt klart inte hänt med de svagare självföryngrade som både har kortare barr och kortare skott. Helt klart intressant och veta mer runt rotsystemet på dem och hur de klarar sig mot röta.
Dock så blir aldrig en förädlad gran stulen till julgran för de ser för tråkiga ut med sin enorm höjdtillväxt och mindre med grenar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan självföryngring och plantering

Mosstorpet  
#693142 Rent National Ekonomiskt så skulle vi bara sätta förädlade plantor , röja i tid , gallra i tid och sen slutavverka så fort det är möjligt. Mer omsättning i ekonomin för alla parter. En viktig sak som vi går miste om då är den biologiska mångfalden. Jag lever inte som jag skriver.
Försöker bedriva ett skogsbruk som Sebastian Kirppu och Mamma skulle gilla 🙄.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan självföryngring och plantering

Badbollen  
#693148
Mosstorpet skrev:Rent National Ekonomiskt så skulle vi bara sätta förädlade plantor , röja i tid , gallra i tid och sen slutavverka så fort det är möjligt.

Nja, det finns inte enbart lönsamhetsmässiga skäl till att aktivt bedriva skogsbruk och att välja förädlat plantmaterial. Det handlar även om att så snabbt och effektivt som möjligt öka kolinbindningen i skogen och varorna som vi får från skogen.

Genom att välja ett förädlat plantmaterial ges högre tillväxt, vilket ger kortare omloppstider. Det är ett klimatarbete som heter duga! 👍 Ur klimathänsyn är det inte klokt att spara på för mycket gammelskog, då kolet, istället för att hamna i trävaror, frisläpps till atmosfären.

Mosstorpet skrev:En viktig sak som vi går miste om då är den biologiska mångfalden. Jag lever inte som jag skriver. Försöker bedriva ett skogsbruk som Sebastian Kirppu och Mamma skulle gilla 🙄.

Du brukar alltså inte din skog? 🤣 Sebastian Kirppu kämpar nämligen för "urskogarna" och att skogar inte ska röras.
Det där med biologisk mångfald är för övrigt omtvistat.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan självföryngring och plantering

Knagge  
#693198 Atmosfären är väldigt kaotisk .
Man kan inte göra en exakt väderprognos på 10 dygn .

Men däremot kan man förutsäga vädret om 50 år .
Här ligger en hund begraven .
Men säger du att det ligger en hund begraven är du klimatskeptiker och då anses man vara mindre begåvad .
Man skulle istället erkänna att man inte vet hur klimatet blir om 50 år men det ligger säkert mycket pengar och prestige i frågan .

Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan självföryngring och plantering

Badbollen  
#693242
Mosstorpet skrev:Känns som vi kom ifrån ämnet lite.
Kolet och Mångfalden finns inga gränser på 🙄.
Badbollen du kan ju inte ha koll på vilken skogspolitik mamma har 🙈.
Förädlat och självföryngring var det. Om man ska ha virke till ett husbygge vill man ju ha psalmboks kvalité ( tätvuxet ) Hur får man ihop det på kort omloppstid ?


Nej, det har du rätt i 👍 Jag förmodar då att din mamma inte är en aktivist som Kirppu.

Målet är inte att nå så kort omloppstid som möjligt. Det går såklart även att ha täta bestånd om man vill eftersträva kvalitetsvirke. Ett sådant bestånd kommer också binda kol snabbare än självföryngrat.

Fördelar/nackdelar med förädlat (klipp från rapporten "Skogsskötsel med nya möjligheter (https://www.skogsstyrelsen.se/globalass ... gheter.pdf):

Möjliga positiva konsekvenser
• Klimatanpassat skogsodlingsmaterial
• Ökad värdefull skogsproduktion och stärkt ekonomi för skogsbruket
• Minskad skaderisk och ökad virkeskvalitet

Möjliga negativa konsekvenser
• Ökade kostnader i skogsodlingen
• Ökad byråkrati
• Minskad förekomst av genom från ursprunglig population


När du köper dina plantor, så är de redan klimatanpassade för det framtida klimatet. Hur långt man har kommit med "skaderisk och ökad virkeskvalitet" nämns det nog mer om i rapporten.

Avatar Fallback

Re: Skillnad mellan självföryngring och plantering

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693289
1610312879_20171223_144400_(2).jpg


Här är en bild på skillnaden mellan planterat och självföryngrat.
Plantorna som står i förgrunden är självföryngrade (har lutat en 2m tumstock mot en) och var från början högre än de planterade.
Har en bild som visar när plantorna var ungefär lika höga men hittar den inte nu.
Plantorna som är planterade är ungefär 8 år + plantålder och växer på ca G32.
Vad det är för plantor vet jag inte, ägde inte marken när det planterades.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan självföryngring och plantering

Skogshenke  
#693313
jl skrev:
1610312879_20171223_144400_(2).jpg


Här är en bild på skillnaden mellan planterat och självföryngrat.
Plantorna som står i förgrunden är självföryngrade (har lutat en 2m tumstock mot en) och var från början högre än de planterade.
Har en bild som visar när plantorna var ungefär lika höga men hittar den inte nu.
Plantorna som är planterade är ungefär 8 år + plantålder och växer på ca G32.
Vad det är för plantor vet jag inte, ägde inte marken när det planterades.

Tusen tack, det var kul och intressant att se.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skillnad mellan självföryngring och plantering

charger  
#693384 Ja de är intressant med självföryngring och förädlad plant, verkar som självföryngrad gran
Är av en tuffare sort, de har alltid vuxit på samma plats och vana med att fajtas mot insekter o
Svampsjukdomar. Har ett slutavverkningsbestånd med ca 60 tall o 40 gran på delvis hällmark
Nästan ingen gran har givit sig för vare sig insekter eller eller torka .imponerande

Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan självföryngring och plantering

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693389 Lite lustigt att det är sådant tjafs om naturreservat och barkborrar? Det är ju inte så många naturreservat med förädlade granar.

Avatar Fallback

Re: Skillnad mellan självföryngring och plantering

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693470 Jag tror inte att det är någon större risk för barkborre angrepp eller röta när det gäller förädlade granar.
Snarare tvärt om då man har selekterat fram dom granarna som har dom bästa generna till att växa bra.
Att man eventuellt hittar mer röta och barkborre angrepp i planterad skog beror nog snarare på att det står tätare, och det uppstår en större konkurrens om näring och vattnet där.
När det är självföryngrat brukar det oftast stå glesare och inte lika virkes rika skogar, vilket stressar träden mindre.

Avatar Fallback

Re: Skillnad mellan självföryngring och plantering

isteskog  
#693473 Hmm, jag har självföryngringar som både är täta och virkesrika, så för min del stämmer det inte ....... 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).