Motorsåg och handhållet

Reparasion Jonsered 535 fäste linhjul

6 inlägg 1797 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Reparasion Jonsered 535 fäste linhjul

buskmann  
#690814 Beklager litt norsk språk, men håper det går greit. Jag har en Jonsered 535.

Problemet er at skruvan som fäster linhjulet strammer seg av seg selv. För stramm skruve gör at startsnöret inte går inn på linhjulet igjen. Det spiller ingen rolle hur löst jeg strammer skruvan, den strammer seg själva etter några gangers bruk av sågen.
1609439840_dsc_0576[1].jpg


Linhjulet hadde tidligare spruckit, men det har jeg nå limt. Linhjulet virke nå å være OK, så jag tror inte problemet ligger der. Men det var inget något problem med denna skruvan innan jag reparerade linhjulet ...
1609440941_capture.jpg


Skal jag limma denne skruvan, slik at den inte ogör seg?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Reparasjon Jonsered 535 fäste linhjul

Niko94  
#690817 Jag skulle prova att byta brickan på skruven. Ska ta isär och kolla på min 450 hur det ser ut.

Användarvisningsbild

Re: Reparasjon Jonsered 535 fäste linhjul

Niko94  
#690823 På min sitter det en bred bricka under skruven som tar upp nästan hela den plana ytan. Har du provat att rengöra och smörja upp allt ordentligt? Skulle jag börja med i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Reparasjon Jonsered 535 fäste linhjul

totte  
#690855 Du behöver ordna en bricka som är så smal att den inte går utanför hålet i linhjulet. Om du inte hittar nån så ta en vanlig bricka och fila ner tills den precis går genom hålet i linhjulet. Den lägger du under den större brickan och sen kan du dra pt ordentligt.

Avatar Fallback

Re: Reparasion Jonsered 535 fäste linhjul

buskmann  
#691118 Tack för svaren (och korrigering av skrivfel). Den här gången har jag använt google translate.

Det finns redan en stor bricka mellom skruvan och linhjulet. Jag tror att jag har smurt den här brickan tidigare också. Men det har gått några månader sedan jag senast nyttade sågen. Jag smörjer nu mycket igen.

Jag tror att jag förstår ditt förslag, totte. En mindre skiva riktar kompressionskrafterna till monteringsplattan istället för till linhjulet. Om linhjulet strammas flera gånger blir ditt förslag nästa försök.

Jag vet inte när jag kommer att använda sågen nästa gång, så nästa uppdatering är osäker.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Reparasion Jonsered 535 fäste linhjul

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691124 Se tå fjäderhus och fjäder ligger rätt och att de är rea annats klämmer det.
Skruven ska kunna spännas redigt utan det går tungt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).