Jakt och Fiske

Skydda den utrotningshotade älgen?

56 inlägg 10156 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skydda den utrotningshotade älgen?

Torbjörn Johnsen  
#688698 Det är friska tag på debattsidan hos Svensk Jakt nu i december. En debattartikel tycker att "den utrotningshotade" älgen måste skyddas. Pausad jakt och minskat revirpinkande föreslås:

Jag menar att det är hög tid att pausa all jakt i de områden där klövviltet minskar kraftigt under en period om två­–tre år.

Samtidigt behövs utbildning av myndighetspersoner, markägare, arrendatorer, skogsägare och jägare. Inte minst behöver företrädare för skogsbolagen lära sig mer.

Avundsjukan och revirpinket bland jägare måste vändas till samarbete, viltvård och ansvar, om man framöver vill kunna njuta av jakt. Det säger sunt förnuft!

Läs hela debattinlägget här.

TS
Jakt hos Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Skydda den utrotningshotade älgen?

Contårta  
#688718 Debattinlägget saknar helt och hållet några referenser för de påståenden som framförs. Skribenten kan mycket väl ha rätt på något vis men når inte fram på något vis då alla kan sitta och tycka utan underbyggda argument.

Eftersom hen betecknar sig själv som ”iakttagare” och inte ”aktiv” så är det kanske inte konstigt att det saknas argument eller sakkunnighet.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688732 Kanske heter han Ulf?

Ewol  
#688745 Vissa områden stämmer det nog rätt bra, dvs att jakten skulle behöva pausas helt under en period.

Och samtidigt kommer några att hävda att dom aldrig haft så höga betesskador som nu och att fler älgar måste skjutas.

Och Frågar man Svea Skog och Skogsstyrelsen så behöver älgen skjutas av i betydligt högre utsträckning :D

Elmhult  
#688751 Det är för varmt för älgen ändå. Södra Sverige idag 8 grader. Det blir väl mindre och mindre kalvar. Sen dör de ut. Tyvärr kommer vi nog få in Dovhjort i stora mängder istället. Har redan skymtat dov här långt in i skogsmarkerna.

Och med intåg av dov lär ju rådjuren försvinna med.

Älgen är alltså utdöd om några år ändå.

A.falck  
#688767 Va och jagade på en mark med extrema mängder dov tidigt i höstas. Där va bland dom bättre föryngringarna jag sett på länge. Blandad gran och tall och knappt några betesskador alls. Här hemma på småländska höglandet har vi bara sporadiska besök utav dov.
Ni som har rikligt med dov på era marker hur ser era föryngringar ut? Är dom lika grymma mot plantorna som rådjuren är? Eller stämmer min uppfattning om att dem betar mer gräs än plantor?

r93  
#688769 Nä, dom gnager väl bark på halvvuxna granar?
Vi här inga här än, men dom kommer närmre för varje år.

A.falck  
#688771 Det är väl kron som gör och inte dov.

r93  
#688774 Ja! Givetvis!
Blandade ihop dom! 🙃 😮

Ja, dov vet jag inte vad för eventuella skador dom gör.

Användarvisningsbild

Josephine  
Ewol skrev:Vissa områden stämmer det nog rätt bra, dvs att jakten skulle behöva pausas helt under en period.

Och samtidigt kommer några att hävda att dom aldrig haft så höga betesskador som nu och att fler älgar måste skjutas.

Och Frågar man Svea Skog och Skogsstyrelsen så behöver älgen skjutas av i betydligt högre utsträckning :D

Längs flera motorvägar och andra stora vägar i Sverige finns det mil efter mil med viltstängsel. Vore det inte en idé att bygga ett antal "ekodukter" så att älg och annat vilt kan spridas lite mera jämt? Med "tur" kanske en och annan varg tar sig fram och knycker ett par älgar och rådjur också. ;-) (jag vet, den skulle skjutas bums om den satte en tass i Småland, för mycket tamboskap)

En nackdel är förstås att då sprids även sjukdomar som t.ex. svinpest (stort problem i Belgien och Frankrike de sista två - tre åren, massvis med vildsvin har skjutits och folk finns inte ens gå ut och vandra i en del kommuner),
men fördelen är ju att inaveln blir mindre vilket gör djuren mer motståndskrafiga också.

Ekodukter (framför allt i södra Sverige) - bra eller bu?

alias  
Josephine skrev:
Ewol skrev:Vissa områden stämmer det nog rätt bra, dvs att jakten skulle behöva pausas helt under en period.

Längs flera motorvägar och andra stora vägar i Sverige finns det mil efter mil med viltstängsel. Vore det inte en idé att bygga ett antal "ekodukter" så att älg och annat vilt kan spridas lite mera jämt? Med "tur" kanske en och annan varg tar sig fram och knycker ett par älgar och rådjur också. ;-) (jag vet, den skulle skjutas bums om den satte en tass i Småland, för mycket tamboskap)

En nackdel är förstås att då sprids även sjukdomar som t.ex. svinpest (stort problem i Belgien och Frankrike de sista två - tre åren, massvis med vildsvin har skjutits och folk finns inte ens gå ut och vandra i en del kommuner),
men fördelen är ju att inaveln blir mindre vilket gör djuren mer motståndskrafiga också.

Ekodukter (framför allt i södra Sverige) - bra eller bu?

Det finns redan faunapassager här och var (t.ex. E6/E20 vid Sandsjöbacka, E65 någonstans i Skåne tror jag?) och fler är på gång bl.a. E22 & Blekingekustbanan öster om Fjälkinge och i Brömsebro.

Nu tror jag inte att just älgens spridning i landet stoppas så mycket av viltstängsel/faunastängsel. Har sett en vuxen älg ta ett elegant skutt från stillastående rakt in i en hägnad lövföryngring (samma höjd på det nätet som viltstängsel/faunastängsel utmed vägarna) - till synes utan problem.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688808 Det finns inte idag något ställe där det viltstängsel som inte har en tunnel eller övergånginom 3km. Detta pga att en älg brukar följa ett stängsel Max 2 km

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688816 Utrotningshotad är inte älgen, men de vore väl bra om den minskar? För den biologiska mångfalden om inte annat.

Användarvisningsbild

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688823 Känns lite konstigt att Finland har lika många älgar som vi här i Sverige skjuter av varje år. De har en älgtäthet på ca 3 älgar/1000ha, hittar inget snitt för Sverige, men vi skjuter ca 3 per 1000 ha och år.
Skillnaden per areal blir enorm, Finlands skogsareal är 23 milj ha och Sveriges 29 milj ha.
https://www.skogforsk.se/kunskap/kunska ... e-algstam/

Även jag har sett älg hoppa över viltstängsel.

Edit: om vi har 400000 älgar och 29 milj ha skogsmark så blir det ca 13 älgar per 1000 ha. 300000 älgar ger ca 10.

jannee  
#688842 Älgarna är väldigt ojämnt fördelade över landet, både regionalt men även lokalt.
Vi har massor av älg på vår mark, syns inte mist av alla betesskador.
Men bara drygt 1/2 bort lyser älgen totalt med sin frånvaro.
Ungefär lika långt bort å ett annat håll lyckas de få opp tall utan några som helst skador medans våra betas till oigenkännlighet.
Tyvärr tar varken länsstyrelse eller jaktlag någon hänsyn till detta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).