Skördare

Nu finns John Deere 1070G med IBC, kranspetsstyrning

3 inlägg 1919 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nu finns John Deere 1070G med IBC, kranspetsstyrning

Fredrik Reuter  
#683506 Som sista skördare i John Deeres produktsortiment så får nu John Deere 1070G kranspetsstyrning. Kranspetsstyrningen kom 2017 på 1170G och 1270G men det är först 2020 som den största (1470G) och nu då den minsta skördaren får möjligheten till IBC, Intelligent Boom Control.

Frågan man faktiskt kan ställa sig är om det egentligen inte borde varit tvärtom, alltså att 1070G skulle varit först ut med kranspetsstyrning? 1070G är ju John Deeres gallringsskördare och kranspetsstyrning och gallring lirar definitivt ihop.

Kranspetsstyrning underlättar definitivt i gallring, jag fick för några år sedan möjligheten att testa med 1170G i gallring och det är in och ut i beståndet som det underlättar med att ha en "smart kran" som skickar ut skördaraggregatet med endast en spakrörelse (i princip).

John Deere framhåller att nyheten med kranspetsstyrning på 1070G tillsammans med det nya lilla skördaraggregatet H212 förenklar i gallringsskogen och är ett komplett system för effektiv och snabb gallring.



   TS
Avatar Fallback

Re: Nu finns John Deere 1070G med IBC, kranspetsstyrning

AKKAMAAN  
#683553
Fredrik Reuter skrev:Frågan man faktiskt kan ställa sig är om det egentligen inte borde varit tvärtom, alltså att 1070G skulle varit först ut med kranspetsstyrning? 1070G är ju John Deeres gallringsskördare och kranspetsstyrning och gallring lirar definitivt ihop.

Kul att systemet klarade all testning och är klart för precisionskörning i gallring...
Om man nu hade en baktanke med i vilken ordning man lanserat systemet så kanske det ligger nära till hands att testa i slutavverkning först där inte programvaru-buggar kan orsaka stamskador.... :-?

Användarvisningsbild

Re: Nu finns John Deere 1070G med IBC, kranspetsstyrning

Torbjörn Johnsen  
#683881 John Deere har lagt upp en ny video om 1070G med IBC:


 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).