Skogsröjning

Rimligt pris nedtagning av träd

14 inlägg 4248 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rimligt pris nedtagning av träd

Kenneth_G  
#681296 Jag äger en skogsfastighet, och i anslutning till denna finns friköpta tomter med sommarstugor.

Nu vill en sommarstugeägare ta ner några fullstora granar och tallar på min mark.

Vad är ett rimligt pris att ta per träd?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Rimligt pris nedtagning av träd

bgl  
#681312 Stugägaren tänker väl inte hugga själv?
Inte lämpligt.
Är det så nära huset att risk före påfällning finns, då är det inte lämpligt att du själv fäller.
Bästa lösning kan vara att anlita huggarentreprenör som är försäkrad och kan lämna fast pris för hela jobbet som då stugägaren betalar.
Knepigast är intrånget som sådant, skogsmarksvärde närmar sig 10kr/m2 så det blir snabbt att stort belopp om dom vill ha ett par hundra m2 för att få sol för alltid!

Användarvisningsbild

Re: Rimligt pris nedtagning av träd

Kenneth_G  
#681314 Stugägaren får fälla själv. Vad är ett rimligt pris per träd?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rimligt pris nedtagning av träd

Avslutat-02  
#681317 För annat än det som är direkt farliga träd för mina grannars hus, så har jag tagit 1500 kr per träd.
Oavsett storlek.

Användarvisningsbild

Re: Rimligt pris nedtagning av träd

Sid Fernwilter  
#681341
Kenneth_G skrev:Jag äger en skogsfastighet, och i anslutning till denna finns friköpta tomter med sommarstugor.

Nu vill en sommarstugeägare ta ner några fullstora granar och tallar på min mark.

Vad är ett rimligt pris att ta per träd?


Först och främst, försära dig om att du inte har något lagligt ansvar för skador om han hugger själv.

En lämplig ersättning är annars mellan ett och tvåtusen per träd beroende på hur de ser ut plus hälften av vad du bedömer att sommarstugeägarens fastighet stiger i värde när träden är borta.

Den andra punkten är ofta den viktigaste.

Användarvisningsbild

Re: Rimligt pris nedtagning av träd

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681394
Sid Fernwilter skrev:Först och främst, försära dig om att du inte har något lagligt ansvar för skador om han hugger själv.

Det har man även om det inte blir några skador enligt t.ex. AFS 2012:1.T.ex:
"17 § Den som arbetar med en motorkedjesåg ska med godkänt resultat ha avlagt teoretiskt och praktiskt prov som visar att han eller hon har kunska-per som motsvarar de arbetsuppgifter som ska utföras. Dokumentation som styrker att den som arbetar med en motorkedjesåg har avlagt teoretiskt och praktiskt prov för motorsågsanvändning med god-känt resultat ska fnnas. Den som låter någon använda en motorkedjesåg i strid med kraven i andra stycket ska betala sanktionsavgift om 10 000 kr per användare, se 19 §. "

Avatar Fallback

Re: Rimligt pris nedtagning av träd

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681403 I liknande fall så har jag bara klavat upp det och tagit 400 kr m3sk.

Avatar Fallback

Re: Rimligt pris nedtagning av träd

tallen100  
#681405
Skogsola skrev:I liknande fall så har jag bara klavat upp det och tagit 400 kr m3sk.

Där kom ett vettigt svar 👍

Avatar Fallback

Re: Rimligt pris nedtagning av träd

morco  
#681413 Bra förslag på slutet, det är väl även så att om han inte gör något som du kan bedömas ha nytta av får han väl vara hur outbildad som helst. Självklart inte lämpligt men det är en annan fråga.

Avatar Fallback

Re: Rimligt pris nedtagning av träd

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685949
Kenneth_G skrev:Jag äger en skogsfastighet, och i anslutning till denna finns friköpta tomter med sommarstugor.

Nu vill en sommarstugeägare ta ner några fullstora granar och tallar på min mark.

Vad är ett rimligt pris att ta per träd?

Skall du ha veden själv eller han som tar ner träden om inte inmätnings pris per kubikmeter om stugägaren skall ha veden .

Avatar Fallback

Re: Rimligt pris nedtagning av träd

Avslutat-02  
#685970 Du glömde ersättning för förtidigavverkning.
Klart man ska mer än vad industrin betalar om det är för att andra vill/kräver att skogen ska bort... Då är det fråga om vad den ger i avkastning när den vuxit färdigt, inte dagens värde...

Avatar Fallback

Re: Rimligt pris nedtagning av träd

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685973
vinterrojarn skrev:Du glömde ersättning för förtidigavverkning.
Klart man ska mer än vad industrin betalar om det är för att andra vill/kräver att skogen ska bort... Då är det fråga om vad den ger i avkastning när den vuxit färdigt, inte dagens värde...

När den har växt färdigså har granbarkborren smaskat i sig den och den är värdelös så då får han pris efter bränved.

Användarvisningsbild

Re: Rimligt pris nedtagning av träd

JensSkoog  
#686138 Pris pr träd eller kubik är en sak, men det är ju inte det som är det mest intressanta här. Det som spelar störst roll är ju vad stugägaren köper av dig, och det är inte träd, men sol och vy. Ska det vara ett köp som sker nu och senn får nya träd komma upp, eller köper stugägaren sig rum utanför sin tomt till evig tid - något som kan öka värdet på stugan mycket.
Har jobbat för stugägare som har hävdat att markägeren har gett tillstånd till röjning och borttagning av träd, och senn fått från markägeren att det tillståndet var för tio år sedan.("och varför i h.... har dom inte frågat mig nu!!!") Därför pratar jag alltid med den som äger marken innan jag startar sågen.
Som markägare skulle jag nog göra ett pappersavtal på saken, med karta och fotografi där träden som ska bort märks tydligt så ingen i eftertid kan säga att "meeen, det var ju så att ....."
Vad priset så ska vara, får ni ju diskutera, men i sådana fall får man gärna båda fem eller tidubbla kubikspriset. Du kan ju fråga stugägaren vad hans granne i stan skulle ha tagit om han skulle ta bort träd där. :mrgreen:

Jag målar kanske Fanden på väggen när jag rekommenderar som jag gör, men med erfarenhet med stugägere genom ett långt liv, båda där jag vux upp och här jag bor nu, så vill jag säga att du inte kan vara noga nog i dina avtal med dom. Spelar ingen roll om de är trevliga som tusan, bjuder på kaffe och dopp och pratar och berättar och även skickar med dig en butelj hem. Det är business och det är äganderätt det rör sig om. :wink:

Avatar Fallback

Re: Rimligt pris nedtagning av träd

Avslutat-02  
#686139 👍 Rätt Jens

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).