Motorsåg och handhållet

Tips på lämplig röjsåg.

49 inlägg 7273 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Tips på lämplig röjsåg.

jlind  
#676569Behöver tips på lämplig röjsåg.
Har en mindre hästgård på landet och det slås mkt framförallt gräs runt hagar sen börjar det bli en hel del sly (~10 cm) att ta hand om.
Har tidigare haft en Stihl FS 130 som jag tycker varit lättjobbad, framför allt på gräset. När den efter ett antal års slit gav upp gick jag blev det en Stihl FS 460 eftersom jag nu kör mkt sly och där känns den perfekt. Dock tycker jag den känns stor, tung och klumpig att gå länge och köra gräs med så har tänkt skaffa en mindre modell som komplement men har inte riktigt koll på vad som är ett bra alternativ. Vill ha en som går bra på gräs men ändå funkar på mindre sly.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tips på lämplig röjsåg.

anersimyra  
jlind skrev:Behöver tips på lämplig röjsåg.
Har en mindre hästgård på landet och det slås mkt framförallt gräs runt hagar sen börjar det bli en hel del sly (~10 cm) att ta hand om.
Har tidigare haft en Stihl FS 130 som jag tycker varit lättjobbad, framför allt på gräset. När den efter ett antal års slit gav upp gick jag blev det en Stihl FS 460 eftersom jag nu kör mkt sly och där känns den perfekt. Dock tycker jag den känns stor, tung och klumpig att gå länge och köra gräs med så har tänkt skaffa en mindre modell som komplement men har inte riktigt koll på vad som är ett bra alternativ. Vill ha en som går bra på gräs men ändå funkar på mindre sly.

Då är någon av Sthils eller Husqvarnas batterimaskiner det perfekta valet..👍🙂

tallen100  
#676573Huskvarna 336 fr eller en motsvarande stihl, smidiga, lätta, och orkar med det mesta.
bara att tanka och gasa 👍

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
anersimyra skrev:
jlind skrev:Behöver tips på lämplig röjsåg.

Då är någon av Sthils eller Husqvarnas batterimaskiner det perfekta valet..👍🙂

Pröva någon av Husqvarnas 535 iFR, 535 iRX eller 535 iRXT. Tror fortfarande Stihl kör med motorn framme vid klingan, vilket tyvärr ger en framtung röjsåg i den storleken.

Annars är batteridrift mycket trevligare än motsvarande bensindrivna röjsågar.
/Niklas

tallen100  
#676576Bensin är att föredra om man vill att det ska vara enkelt och ha en bra arbetsmiljö,
Såvida du inte köper på dej ett gäng extra batterier.
Senast redigerad av tallen100 tor 29 okt 2020, 17:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

pitch73  
#676582Känns än så länge som att bensinmodeller fortfarande är mest prisvärt och enklast att köra med. Lättare att fylla från dunken ute i skogen än att behöva avbryta för att ladda batteri.

jannee  
#676586För oss äldre är dock batterisågar ypperligt
När batteriet ÄNTLIGEN är slut är det bara till att gå hem och krypa omkull i kökssoffan och vänta på att frugan dukar fram maten :-bd

Användarvisningsbild

anersimyra  
jannee skrev:För oss äldre är dock batterisågar ypperligt
När batteriet ÄNTLIGEN är slut är det bara till att gå hem och krypa omkull i kökssoffan och vänta på att frugan dukar fram maten :-bd

Eller så byter man till ett fulladdat batteri. Själv har jag ett monterat i sågen och två liggande i väskan tillsammans med kaffetermos och mackor, men har jag nära till bilen så får både batterier och skaffning vara kvar i bilen..👍😃

Användarvisningsbild

anersimyra  
pitch73 skrev:Känns än så länge som att bensinmodeller fortfarande är mest prisvärt och enklast att köra med. Lättare att fylla från dunken ute i skogen än att behöva avbryta för att ladda batteri.

Köper man enbart ett batteri så har man inte riktigt förstått konceptet kring batteridrift.. 😮

tallen100  
#676599Nej vi är nog många som inte förstått konceptet med batteridrift 🤣

Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:Nej vi är nog många som inte förstått konceptet med batteridrift 🤣

Just, det, ni är en samling gamla uvar med ett kärlsystem fyllt med fotogen..😛

Användarvisningsbild

anersimyra  
#676601En nackdel med batterier som jag blev varse häromdagen är om man glömmer att sätta dem på laddning när man kommer hem, man kan ju liksom inte åka till macken och köpa laddade batterier..😳

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676602Vi har förstått att det funkar för den som vill köra någon timme på kvällen efter jobbet och sen får det vara bra för den dagen,

Användarvisningsbild

pitch73  
#676603Är man inte oljig och luktar avgaser/bensin/diesel i slutet av dagen har man inte jobbat. 😎 😀 🚜

tallen100  
anersimyra skrev:En nackdel med batterier som jag blev varse häromdagen är om man glömmer att sätta dem på laddning när man kommer hem, man kan ju liksom inte åka till macken och köpa laddade batterier..😳

Har inte jag påtalat det förut kanske. Men du lyssnade förstås inte 😉

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).