Skogsnyheter

Stora Enso Q3 2020, pappret knappt på pappret

1 inlägg 1911 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stora Enso Q3 2020, pappret knappt på pappret

Fredrik Reuter  
#674758 Skogsjätten Stora Enso rapporter idag sitt ekonomiska utfall för tredje kvartalet (Q3) 2020. Det är en blandad pott av både ris och ros, mixad med en fortsatt osäkerhet i coronapandemin. USA har dock hjälpt till att hålla vinsten uppe och då pratar vi trävaror.

Annars kan man nog sammanfatta kvartalet som att det högst troligt är så att coronapandemin har påskyndat tidningsdöden och finpapper för övrigt också. Jämfört med föregående års tredje kvartal så sjunker omsättningen för tryck- och finpapper med 27% för Stora Enso.

Tittar på längre sikt så kan man se att omsättningen för tidningspapper och finpapper har gått ner nästan 70% på tio år. Detta när man jämför Q3 2010 med Q4 2020. Hela omsättningen för papper 2020 motsvarar halva vinster för papper för tio år sedan. I dagens rapport så redovisar Stora Enso ökad försäljning av massa, vi får spekulera vidare om detta har att göra med att de valt att stänga ner pappersmaskiner och därmed har ett överskott just nu.

Med detta i åtanke är det lätt att imponeras av skogsjätten. De har trots stålbadet i sitt största marknadssegment lyckats ställa om och ersatt kräftgångar med nya välmående segment. Ett sådan verkar vara skogen där de rapporterar fina vinster och en vinstmarginal (EBITDA) på nästan 12%.

Med en sådan rörelsemarginal ger de direkt inte bort virket till sin egen industri (allt handlar dock inte om virkesaffärer här) och trots det visar både förpackningssegmentet och trävarorna bra vinster.

För koncernen så sjunker resultatet jämfört med föregående år med 17%. Trots det gör Stora Enso en vinst (EBITDA) på ca 3,3 miljarder kronor Q3 2020. Vill du läsa mer om resultatet så kan du göra det via länken nedan. Jag roade mig att göra ett pajdiagram över hur stora de olika marknadssegmenten är för Stora Enso, du ser bilden nedan.

https://www.storaenso.com/-/media/docum ... 20_swe.pdf




   TS
Elmia
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).