tis 22 sep 2020, 10:58#667676
Jag har läst och funderat, men inte blivit så mycket klokare kring detta, och tänkte höra efter bland er andra vad ni tycker.
Saken gäller en skogsfastighet i inre Småland, tidigare ägd av min mamma och pappa. De i sin tur fått den testamenterad av en äldre man. Min pappa lever inte längre, och jag sköter sedan tidigare delar av min mammas ekonomi och har därför fått detta på halsen.
Men detta handlar om (relativt sett) rätt mycket pengar. Fastigheten är på ca 55 hektar, varav ca 39 är skog (resten mindre inägor och betesmark) + ett par byggnader. Beståndet är på nästan 10 000 m3 skog enligt skogsvårdsplanen. Stora delar av fastigheten består av gran/tall, där många avdelningar enligt planen är över 100 år gamla (tidigare ägare avverkade nästan inget alls). Vissa angrepp av granbarkborre har funnits, men inte särskilt mycket. Fåtal vindfällen i vintras, men inte heller det särskilt omfattande. Delvis inslag av löv i samband med betesmarkerna.
Min mamma har tidigare varit emot att slutavverka, men har nu (delvis efter tjat från min sida) insett att skogen står och blir gammal, och riskerar att antingen blåsa omkull eller bli angripen. Vi har därför talat med en entreprenör att avverka. Jag har själv träffat entreprenören, och vi tog en runda över fastigheten och han förklarade vad han tyckte skulle tas. Han har tidigare gallrat och plockat vindfällen, och ger ett vettigt intryck.
Så, jag litar förvisso på honom, men det skadar förvisso inte med lite andra åsikter (eftersom det rör sig om rätt mycket pengar). Förslaget är att ta all gran som är färdig för avverkning. De avdelningar som har färdig gran innehåller också en hel del tall, så det behövs inte speciellt mycket plantering. Enstaka avdelningar (sammanlagt ca 1 hektar) är bara gran, så där behövs det planteras, men annars är tanken att tallen ska självså. På vissa ställen står tallen aningens kompakt, så där måste lite tall tas.
En preliminär uppskattning enligt offerten är att det handlar om ca 4 000 m3. Detta är ju rätt mycket för en fastighet på ca 10 000. Samtidigt inser jag ju också att om det är färdigt ska det avverkas, eller?
För detta måste också byggas två vändplatser (det fanns ingen vändplan sedan tidigare, eftersom det inte avverkats sedan gamle kungens tid). Dessa ligger på 35’ respektive 110 (ex. moms) där den dyrare beror på att det behövde fyllas på en hel del grus på det enda lämpliga stället att ha den, och fastigheten är rätt ”avlång” vilket gör att det behövs två vändplatser. Kostnaden för dessa dras från intäkterna, så det är inga pengar vi måste ligga ute med (vilket möjligen gör det lättare att ”sälja in” till morsan). Hon är momsregistrerad, så momsen är ingen kostnad. Skogskonto har jag hyfsad koll på.
Finns det något i detta att hissa varningsflagg för? Det är som sagt väldigt mycket att avverka i förhållandet till det som finns, och det blir mycket skatt. Samtidigt kan jag tycka att det är lika bra att avverka när man ändå är igång. Det blir inte mindre skatt för att vi delar upp det i fler omgångar, utan bara dyrare med drivmedel. Dessutom blir det väl i praktiken halva priset på vändplatserna, med tanke på marginalskatten. Alternativet att bara låta det stå och bli ännu äldre ser jag inte som speciellt meningsfullt.
Tacksam för råd och input.