Föryngring

Tips plantering

7 inlägg 2276 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tips plantering

Kjohan  
#665990 Hej! Ska imorgon plantera för första gången i mitt liv.
Blir hjälpplantering på 1.4 hektar.
S75 täckrot Tall.
Kan jag plantera var 4e meter och hoppas det kommer upp annat emellan? Har ni tips och råd?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Tips plantering

alias  
#665995
Kjohan skrev:Hej! Ska imorgon plantera för första gången i mitt liv.
Blir hjälpplantering på 1.4 hektar.
S75 täckrot Tall.
Kan jag plantera var 4e meter och hoppas det kommer upp annat emellan? Har ni tips och råd?


När du säger hjälpplantering så tänker jag mig att du har en plantering, sådd eller självföryngring från t.ex. fröträd som inte bidragit med tillräckligt antal utvecklingsbara plantor per ha.

Om du inte har något annat på hygget redan så låter 4 meter mellan tallplantorna väldigt glest (4m×4m=> 625 plantor/ha). Det är på tok för lite både med tanke på vilt och andra risker, samt att det riskerar att bli odrägligt grovkvistigt och busklikt.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Tips plantering

nilsszzon  
#666002 du får komplettera med lite mer info Kjohan , nytt hygge? tallplantering sen innan? mkt vegetation? var i landet och hur bra mark
ren hjälpplantering görs väl där det finns behov av det dvs dina 4m är nog svårt att hålla då utan det blir där det helt enkelt är tomt

Användarvisningsbild

Re: Tips plantering

Kjohan  
#666006 Hygge från sommaren 2015 har röjt bort mycket rönn hallon och ormbunke. Och röjt fram gran björk och asp.
Ligger i mellan Sverige och jag har 440 plantor.
När ni säger att det blir buskigt med 4a meter kan man inte stamkvista?
Det var nästan ren granskog förut men jag gillar inte gran så nu får det bli tall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips plantering

nilsszzon  
#666009 klart du kan plantera var 4e meter om du vill det , men nog borde det finnas "kala fläckar" på hygget? låt björken där den tagit sig bra vara och granen likaså sen sätt tallen där det är tomt bara? tror nog viltet kommer vara styggt mot plantorna om du inte behandlar några år

Användarvisningsbild

Re: Tips plantering

Kjohan  
#666011 Ja jag röjer enbart ner gran och björk där det står tätt inte för att få en lucka att plantera tall. Luckor finns lite här och där för på en del ställen var det bara hallon.
Fick bara för mig att om man planterar var 4e meter i dom stora luckorna så behöver det inte gallras sen.
Tänkte köra på trico redan i höst.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips plantering

nilsszzon  
#666013 du får nog räkna med ngn avgång på plantorna med så jag hade planterat tätare än 4m , vill du slippa gallra sen så skippa tricon =) så fixar älgen det =)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).