Gallring

Gallringsaggregat med klipp

17 inlägg 5003 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallringsaggregat med klipp

Fixaren1  
#662731 Pratade med en entreprenör som körde gallringsskördare med klipp istället för kedjekap. Han talade sig mycket varm för detta och påstod sig kunna producera avsevärt mycket mer med detta aggregat. Jag visste inte ens att det fanns men har tänkt tanken på varför man inte lika gärna kunde klippa istället för kapa när det gäller gallring.
Hur ligger det till om jag frågar här? Är det bättre? Finns nackdelar? Kan det bli mer problem med rotröta när man använder klipp? Föraren slipper i vart fall service av kedjor/stensågning mm.
Klipp är ju förkastligt när det ska produceras sågtimmer men på en 1:a gallrare så............



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallringsaggregat med klipp

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662734 Visst funkar det men man är begränsad till energisortiment och möjligen massaved. Lite klippt massaved kan åka med men blir det större volymer så kan de knorra.

Avatar Fallback

Re: Gallringsaggregat med klipp

Fixaren1  
#662737 Nej, han körde gallring/massaved med detta aggregat. Varför får inte massaved vara klippt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringsaggregat med klipp

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#662740 Vet att de har knotat lite men det finns nog inget i mätbestämmelserna emot det. Kan nog åka med jord och sten om man klipper för lågt. Men även i en tidig förstagallring brukar man hitta någon klentimmerstock. Ett av de allra första gallringsaggregaten SP 21 hade klipp i början.

Avatar Fallback

Re: Gallringsaggregat med klipp

Fixaren1  
#662743 Jord och sten? Han kapar nog inte lägre än om han haft aggregat med kedjekap men han var rätt på och ville sälja in konceptet och jag fick inte riktigt förtroende för honom. Hur gör han med klentimmer månntro? Det enda som kan gå fortare är väl att han slipper kedjeproblem. Det tar ju ingen märkvärdig tid att kapa ett 1:a gallringsträd med kedja. Ifall det nu är så överlägset, varför kör inte fler med det var min tanke.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringsaggregat med klipp

Cat554  
#662758 Det enda som kan gå fortare är väl att han slipper kedjeproblem. Det tar ju ingen märkvärdig tid att kapa ett 1:a gallringsträd med kedja. Ifall det nu är så överlägset, varför kör inte fler med det var min tanke.[/quote]

Stemmer. Har en klipp, og det tar dubbla tiden mot kjedjesåg, dog mindre vedlikehold.
OH

Användarvisningsbild

Re: Gallringsaggregat med klipp

Bibliofilus  
#662770 Klippar är helt ute och på biobränsle där de hade en roll en gång i tiden så är de otroligt ineffektiva, drar med sig rötter och föroreningar och leder till sämre torkning av biobränslet och går mycket långsammare än en såg.

Därför Bracke kan ta så bra betalt för sina relativt enkla C16-aggregat, de gör biobränsle-jobbet så bra det går, snabbt och effektivt fast med klinga men med 3/4-kedja spänd runt.

Klippar för rundvirke med mätsystem finns det ju dock någon enstaka av: var nyfiken och intresserad av Moipu 300 F1 inför ett tidigare maskinbyte men då är man begränsad till klena stammar för rundvirket och har svårt för klena buskar till biobränslet och har fortfarande risken att dra med sig föroreningar på klena buskar och torkningen av biobränslet försämras samtidigt av klippningen..

Avatar Fallback

Re: Gallringsaggregat med klipp

Fixaren1  
#662777 Varför torkar det sämre? Splittringen borde ju medföra förbättrad torkning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringsaggregat med klipp

Bibliofilus  
#662781
Fixaren1 skrev:Varför torkar det sämre? Splittringen borde ju medföra förbättrad torkning.


Klippen pressar ihop veden och stänger inne vattnet, en såg river upp vedfibrerna och ger stor öppen torkyta.
Brukar ofta hamna på torrhalter kring 70% på det biobränsle jag tillreder om man kapar det i lite kortare längder och låter det torka i bra vältor med papp-täckning ett par månader.

Avatar Fallback

Re: Gallringsaggregat med klipp

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#663367
Skogsola skrev:Vet att de har knotat lite men det finns nog inget i mätbestämmelserna emot det. Kan nog åka med jord och sten om man klipper för lågt. Men även i en tidig förstagallring brukar man hitta någon klentimmerstock. Ett av de allra första gallringsaggregaten SP 21 hade klipp i början.

Inte säkert att få klena timmer i sådan gallring lönar sig att sortera i avverkning och skotning.

Avatar Fallback

Re: Gallringsaggregat med klipp

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#663371 Med dagens massapris i mellansverige så kan man lika gärna ta röjsågen om man inte hittar något klentimmer i gallringen.

Avatar Fallback

Re: Gallringsaggregat med klipp

bgl  
#663380 Japp, då köper man en kedjeröjsåg, gör hård sistaröjning och hoppas på bättre tider om några år!

Användarvisningsbild

Re: Gallringsaggregat med klipp

Torbjörn Johnsen  
#663381 Ja, eller så tar man lite hårdare och kör gallringsfritt mot höga slutavverkningsförråd 🤔

Avatar Fallback

Re: Gallringsaggregat med klipp

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#663387 Man har i vart fall valfriheten om det skulle bli en boom på klenvirke om några år till ett eller annat användningsområde.
Det klengallrades för några år sedan till energived med både klipp och sågaggregat men luften gick ur den marknaden också.

Avatar Fallback

Re: Gallringsaggregat med klipp

alias  
#663388
Torbjörn Johnsen skrev:Ja, eller så tar man lite hårdare och kör gallringsfritt mot höga slutavverkningsförråd 🤔


Visst är det häftigt med slutavverkningsbestånd med höga virkesförråd, men är det verkligen ett självändamål så länge virkesförrådet efter gallring är så högt att markens produktionsförmåga tas tillvara?

Det är ju få företag med fabriker som tycker att lageruppbyggnad är ett självändamål.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar