Verkstan

Volvo BM 320 drivning strular

6 inlägg 3383 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Volvo BM 320 drivning strular

Johli  
#658438 Hej!

Har en Volvo BM 320 som gått fint länge men har nu problem med drivningen. Med växel i så skakar höger bakhjul och traktorn kör inte. Men om man kör med diffspärren ilagd går den som vanligt.

Någon som har tips om vad som har gått sönder och hur det kan åtgärdas?

Tacksam för all hjälp!

/Johan


Senast redigerad av Johli mån 27 jul 2020, 19:51, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Volvo BM 320 drivning strular

Fredi  
#658440 Höger drivaxel brustit, nåt kugghjul i differentialen sönder? Lyft upp höger hjul, snurra på det med växel i och lyssna om du hör var det hörs något konstigt ljud.

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 320 drivning strular

jannee  
#658471 fredi har säkert rätt, kör inte med traktorn. Har drivaxeln gått av på "fel" ställe kan det ställa till med stor skada.
Är den av ute vid hjulet kan du köra hur länge som helst med drivning på bara vänster hjul.

Användarvisningsbild

Re: Volvo BM 320 drivning strular

Johli  
#658967 Tack för inspel! Har haft möjlighet att titta lite noggrannare på det nu och konstaterat att det är brickan mellan bakaxelmuttern och hjulet som rostat sönder och lossnat. Hjulet jackade därför inte in i kuggarna i bakaxeln och stod därför mest och skakade. Inte så allvarligt som jag först befarade, skönt.

Ska bara får tag på en ny bricka eller tillverka en själv och montera tillbaka alltihop igen.

Tips på var man kan hitta reservdelar till äldre traktorer tas tacksamt emot!

På bifogad bild syns bakaxelmuttern, innanför den ska brickan som saknas sitta så att hjulet trycks in i bakaxeln.

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo BM 320 drivning strular

Palakangas  
#658978 Då är det navet som skall bytas. Är du säker på att inte axeln är skadad? Jag kan visa en sprängbild på axeln och navet om du vill.

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 320 drivning strular

massa-ved  
#659034
Palakangas skrev:Då är det navet som skall bytas. Är du säker på att inte axeln är skadad? Jag kan visa en sprängbild på axeln och navet om du vill.

Har det kuggat över är det troligt att både nav och axel behöver bytas.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).