Motorsåg och handhållet

Bästa röjsågen?

4 inlägg 4399 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bästa röjsågen?

kviken  
#653093 Hejsan ni som kört både stihl och husqvarna vilket märke föredrar ni?
Den gamla husqvarna 39r var skuren så nu blir det nytt...
Behöver en röjsåg som både är bra i skogen men också att röja gräs med runt tomten. Så den klenaste går ju bort trolgen också den dyraste när man inte springer i skogen på heltid. Men vilket märke föredrar ni? Pga?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bästa röjsågen?

nattuggla86  
#653103 Jag har en Husqvarna 545fr och den fungerar perfekt till röjning och även gräs. Har aldrig provat något annat så kan inte jämföra men jag är nöjd.

Röjer relativt stora områden med gräs och några hektar med ungskog varje år.

Avatar Fallback

Re: Bästa röjsågen?

Avslutat-02  
#653143 De flesta kombi maskinerna på marknaden duger gott.

Stihl 410.
Jonsered cc 2245.
Hva 545Fr.

Det som skiljer är mest upplevelse och känsla
Förutom märke.

Jon/hva är likadana maskiner på insidan, utsidan skiljs åt med hjälp av färg, kåpor.

Stihl är ett annat märke helt och där är upplevelsen större i skillnad på ergonomi, selen, storleken på sågen, balansen mm.
Så det bästa råd jag kan ge är att testa och klämma på sågarna..
Hör dig för om det finns låne exemplar för testning..

Selen är det viktigaste, och att välja en återförsäljare som man trivs med och som inger förtroende.

Avatar Fallback

Re: Bästa röjsågen?

Avslutat-02  
#653157
kviken skrev:Hejsan ni som kört både stihl och husqvarna vilket märke föredrar ni?
Den gamla husqvarna 39r var skuren så nu blir det nytt...
Behöver en röjsåg som både är bra i skogen men också att röja gräs med runt tomten. Så den klenaste går ju bort trolgen också den dyraste när man inte springer i skogen på heltid. Men vilket märke föredrar ni? Pga?


Fick jag ge dig ett riktigt gott råd så skulle det vara att fixa till hva 39:an med en större cylinder.
Och sedan skaffa en annan såg för skogen.

39:an har likadant innanmäte som hva 40-45-49-240-245/Gr 44-50/ Rs44..
Enkla att skruva med och kräver i stort sett bara packningsklister...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).