Trädslag

Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

63 inlägg 23714 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

Torbjörn Johnsen  
#648326 Jag gick en runda i Strömsbergsskogen i Jönköpings utkanter idag. Där finns många olika trädslag. Främst löv men även en del fullväxta barrträd. Bl a så står där två präktiga Weymouthtallar som är rejält grova. Det här är en tallart som är ganska ovanlig i Sverige. Det finns en del exemplar i parker och trädgårdar men i skogsbruket verkar den inte ha testats i någon större skala.

Nar vi besökte nordöstra USA i fjol såg vi många Weymouthtallar, eller White pine som de kallades där. Så här skrev vi i en av trådarna därifrån:

White pine (Pinus Strobus - Weymouthtall)
Läs mer på wikipedia

Växer fort och blir grov. Trivs även på bättre jordar och den självföryngrar sig lätt. Även på mullrika jordar med tjocka lövtäcken. Virket liknar vår tall och det sågas för användning till främst paneler och snickerivirke (fönster, foder, lister). Se tråd 11 från sågverket Hancock Lumber som sågade white pine. Användes även till massaved.


Amerikanerna delar upp tallarterna i tre olika typer och de är lätta att skilja åt genom antal barr per “barrknippe”:

-White pine (fem barr), t ex Weymouthtall
-Red pine (två barr, här finns t ex vår tall Pinus Silvestris)
-Yellow pine (tre barr, främst i sydstaterna men Jack Pine finns i norra delarna av New England och New York)

Det finns en separat tråd (inkl video) från ett sågverk som enbart sågade White Pine:
Hancock Lumber - Amerikanskt tallsågverk (video)

Vet ni om det finns bestånd med Weymothtall någonstans i Sverige eller i grannländerna?



   TS
Avatar Fallback

Re: Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

Värmlänning  
#648335 På norra Öland, på Sveaskogs mark har det funnits/finns stora bestånd av weymouthtall. Planterades för att förhindra sandflykt

Avatar Fallback

Re: Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#648339
Värmlänning skrev:På norra Öland, på Sveaskogs mark har det funnits/finns stora bestånd av weymouthtall. Planterades för att förhindra sandflykt


Då vet vi var Torbjörn med familj semestrar i sommar 😎

Användarvisningsbild

Re: Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

Torbjörn Johnsen  
#648344
Värmlänning skrev:På norra Öland, på Sveaskogs mark har det funnits/finns stora bestånd av weymouthtall. Planterades för att förhindra sandflykt


Intressant! Vet du något om hur de ser ut? Ser det ut som skog eller är det ”marbuskar”?

   TS
Avatar Fallback

Re: Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

Värmlänning  
#648366
Torbjörn Johnsen skrev:
Värmlänning skrev:På norra Öland, på Sveaskogs mark har det funnits/finns stora bestånd av weymouthtall. Planterades för att förhindra sandflykt


Intressant! Vet du något om hur de ser ut? Ser det ut som skog eller är det ”marbuskar”?

Det jag såg var fin gallringsskog. Finns säkert fler bestånd!

Användarvisningsbild

Re: Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

anersimyra  
#648693 Håll till godo.. :-bd https://pub.epsilon.slu.se/4245/1/Grunden_N_1995.pdf

Användarvisningsbild

Re: Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

Älgfoderodlare  
#649265 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare ons 28 dec 2022, 22:21, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

Värmlänning  
#659446 Weymouthtallar, blandat med vanlig tall

Användarvisningsbild

Re: Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

Älgfoderodlare  
#660655 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare ons 28 dec 2022, 22:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

Friluftsmamman  
#710464 Jag fick en fråga från en bekant som har weymouth-tall i en ängs- och hagmark som de restaurerar strax utanför Uppsala. Området planterades igen med framför allt gran på 1930-talet, men också med en weymouthtall. Han är intresserad av historiken kring plantering av weymouthtall och om närheten till Uppsala (akademin?) kan ha påverkat att ett exotiskt trädslag planterades här. Jag tror att det var vanligt att personer med skoglig bakgrund eller skogstjänstemän testade "lite av varje" runt om i landet på 30-talet? Kanske kan det vara läge att kolla vem som ägde fastigheten under 1930-talet för att få en ledtråd?

Användarvisningsbild

Re: Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

Älgfoderodlare  
#728884 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare ons 28 dec 2022, 22:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

Granbarr  
#729414 Finns en stor Weymoth utanför Vingåker, omkrets säkert 3 meter planterad för ca 120 år sedan.
Jag har tagit en massa frö och undrar hur jag ska så dessa? Tallen har precis släppt en massa kottar med fina frö.
/Sven-Erik

Användarvisningsbild

Re: Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

Sne4  
#729416 @Granbarr Var står den? blev lite intresserad av att plocka la några kottar själv.

Användarvisningsbild

Re: Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

Granbarr  
#729418 Sne4, om du hör av dig på min e-post så ska du få info om plats: aberg.arboga@telia.com.
/Granbarr

Användarvisningsbild

Re: Weymouthtall (Pinus Strobus) i Jönköping

Älgfoderodlare  
#729433 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare ons 28 dec 2022, 22:22, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).