Föryngring

Bökar Vildsvin upp nysatta granplantor avsiktligt

3 inlägg 1886 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bökar Vildsvin upp nysatta granplantor avsiktligt

Appi1996  
#642957 Vid frösådd av tallfrö idag på ett hygge som planterats med 900 granplantor /ha så såg jag att vildsvin bökat upp nysatta granplantor. Är det någon som har erfarenhet av detta otrevliga fenomen?

Mvh
Från Bergslagsskogarna



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Bökar Vildsvin upp nysatta granplantor avsiktligt

jannee  
#642961 De bryr sig inte ett skvatt om plantorna, nysatta eller äldre.
Man skulle kunna få för sig att det är rötterna från de nyplanterade de är ute efter, men högst tvivelaktigt.
Vildsvin är allätare men 90 procent av deras föda består av vegetabilier. När de letar föda gräver de med trynet i marken och "bökar" upp jorden, ofta efter ek- och bokollon som är favoritmaten. Annan föda är majs, ärtor, potatis och spannmål, mask, möss, orm, rötter, bär och svamp. Långrot/kvickrot är bl.a. en stor favorit
Efter en avverkning finns det gott om näring för insekter/maskar framförallt under gammalt ris vilket vildsvinen känner av.

Avatar Fallback

Re: Bökar Vildsvin upp nysatta granplantor avsiktligt

Tralsmo  
#642965 Det gör dom definitivt inte.

Ja har vildsvin som bökat i mina planteringar å nån planta ( kanske runt 10) har åkt opp.

Såvitt ja kan se så undviker dom snarare plantorna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar