Trädfällning (arborist)

Protos bluetooth kommunikationsystem

7 inlägg 4738 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Protos bluetooth kommunikationsystem

Tjommen1966  
#638313 Hallå. Funderar på att köpa sånna här https://skogma.se/protos-bt-com-kommunikationssystem-284040002001/?ftr=protos__1_95.21_1_36_12__
Jag kör med Petzlhjälm och Peltors vanliga hörselskydd nu och det funkar utmärkt så för att byta upp sig måste det vara bra grejor, det är ju inte helt gratis...
Har lite frågor och vill gärna ha synpunkter på dessa. Måste mob vara i fickan eller kan den ligga på backen? om man har 2 lurar, måste man ändå ringa upp via mob då eller går det att blåtanda direkt mellan lurarna på något sätt? Hur är ljudet, går det att prata medans man sågar? Går de att sätta på någon annan hjälm eller är det bara till Protos? Är Protoshjälmen bra (jag bryr mig inte om den är godkänd för både klättring och jobb på backen)?
Kom gärna med synpunkter, jag tycker det vore kanon att kunna prata i vanlig samtalston med markmannen som då oxå skulle få höra en o annan svordom förstås.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Protos bluetooth kommunikationsystem

EmBr  
#643323 Hej,

Vet inget om Protos hjälm men köpte Husqvarnas X-COM hörselkåpor för en tid sen. Har ett företag tillsammans med en vän och vi har nu hållit på med skogsröjning. Kan samtala uppemot 4-5 timmar på en arbetsdag. Fungerar hur klockrent som helst och man kan lätt prata utan problem under tiden man kör med röjsågen. Hjälmen är kopplat till telefonen via Bluetooth och vi ringer vanliga samtal.
Verkligen värd pengarna och speciellt vid klättringsjobb när man vill ha bra kommunikation med de/den som är ned på marken så skulle jag rekommendera.

Avatar Fallback

Re: Protos bluetooth kommunikationsystem

Jim_the_one  
#643408 Lurar med inbyggd radiokommunikation är dyra. Jag vet inga som kan köra lur till lur via blåtand. Men Peltor xpi lurar har bra räckvidd på blåtanden.

Protoshjälmen sitter för jävla skönt! Går ofta med min hjälm på hela dagen, även vid bil å traktor körning.

Motorsågsljudet stör sig min kvinna på så det är svårt att såga och prata samtidigt. Iof mest hon som pratar. Röjsågen vet jag inte ännu, men troligtvis funkar det bra då motorn är bakom ryggen.

Användarvisningsbild

Re: Protos bluetooth kommunikationsystem

Tjommen1966  
#644160 Köpte 2 hjälmar med tillhörande BT lurar. Provade dem igår, begriper inte hur jag klarat mig utan tidigare. Helt suveränt! Samtala med markmannen i vanlig samtalston medans man sågar eller riggar, sparar en hel del tid. BT koppling direkt mellan lurarna utan mob (som går att ansluta och växla mellan). Funkar klockrent, efter ett par sekunder filtreras motorsågsljudet bort. Skön hjälm, tysta kåpor och ett tätt visir. Sammanfattningen är väl att man får vad man betalar för (i vanlig ordning), dyrt men prisvärt ändå...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Protos bluetooth kommunikationsystem

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644176 En (dum) fråga: visst är det så att protos bt-system bara funkar i en av lurarna? Man hör ljudet i vänster öra medan höger är en vanlig hörselkåpa?

Tycker fördelen med peltors lurar är att man får ljud och samtal i båda öronen.

Användarvisningsbild

Re: Protos bluetooth kommunikationsystem

Tjommen1966  
#644184 Ingen dum fråga alls 👍. Det stämmer det är bara i ena hörselkåpan man hör men å andra sidan slipper man sladdar emellan men man hör väldigt bra ändå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Protos bluetooth kommunikationsystem

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#644190 Ok, då var det som jag trodde. Går tyvärr bort för mig som gärna lyssnar på musik och ljudböcker i lurarna, tradigt att bara höra i ett öra då.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).