Föryngring

Hur ska jag slå ner stolparna?

25 inlägg 14289 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur ska jag slå ner stolparna?

frågande och vetande  
#636592 NU ska man bli med hägn :d . Ska dock köra en liten udda metod och använda rakjärn av armering istället för vanlig trästolp. Planen är att slå ner rakjärnet cirka metern i backen och ha två meter åvan, men vad kan vara lämpligast sätt att få ner dem? Hade jag kört vanliga trästolp hade jag nog tryckt ner dem bara med en grävare :geek: ...Men rakjärnet är "bara" 25mm i diameter, risken är nog att de böjer sig. Stolpdrivare kanske???



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag slå ner stolparna?

JensSkoog  
#636601 Har du en stark batteridriven slagborrmaskin, så borrar du hol i marken först. Behöver inte var 25 mm, men minst 15mm. Då går det bra att få "stolpen" med lite hamring. Har gjort det ofta. Annars kan man göra en stolpedor av bra stål och banka ner först och senn slå i armeringsjärnet.
Är ju hopplöst att banka ner en stång på 250cm utan att det finns hol där först.

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag slå ner stolparna?

frågande och vetande  
#636608 Går också i de tankarna, om man skulle borra ett hål först. Man upptäcker ganska omgående om det finns Sten I vägen med. Dock var min tanke om man skulle ha borret i gripen på huggarvagnen...om man får fråga, hur hamrade du ner så långa järn?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur ska jag slå ner stolparna?

Tralsmo  
#636625 Varför vill du använda armering?

Järn i skogen ä ju ja inte så förtjust, blir tyvärr rätt lätt kvar.

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag slå ner stolparna?

frågande och vetande  
#636636 Inget skrot kommer lämnas och speciellt inte i skogen. Spenderat oräkneliga timmar på att få bort bla taggtråd...

Annars är det en ren kostnadsfråga, betydligt mycket billigare för mig att använda armering.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur ska jag slå ner stolparna?

Tralsmo  
#636646 Jag satte 7-800 meter stängsel för ett antal år sen. Va ju trästolpar.

Gjorde ett spett till grävarn å spettade å slog ner dom me grävarn.

Slå ner armeringsjärn me grävare ä väl inte så lätt men spetta borde ju gå.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag slå ner stolparna?

Bert1  
#636647 Blir dom styva nog så dom inte ger sig om djuren springer på?

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag slå ner stolparna?

JensSkoog  
#636653
Bert1 skrev:Blir dom styva nog så dom inte ger sig om djuren springer på?

25mm järn skulle hålla bra - har användt det i stängsel där jag har dunkat ner järnen och skruvat fast reglar och staket. Men en hel meter ner behövs inte om det är inte är blötmark. 50-60 cm duger säkert.
Säkert många sätt att slå ner så långa järn på, men jag svetsade fast en bit järn på varje stolpe och slog på den. Slå på en så lång stång på toppen blir bara skit. Fördelen med att borra, är att man bara flytter holet lite om man träffer svår sten. (...men jag har ingen traktor eller grävskopa, och då får man fixa det med handmakt :wink: )

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag slå ner stolparna?

Göt  
#636654 Var hos en bonde en gång som hade vinkeljärn till staket, kanske är lite lättare att få ned, skulle tro att dom var 25-30 millimeter breda

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag slå ner stolparna?

frågande och vetande  
#636664
Göt skrev:Var hos en bonde en gång som hade vinkeljärn till staket, kanske är lite lättare att få ned, skulle tro att dom var 25-30 millimeter breda


Ser man på, jag tycks inte vara den enda med lite udda idéer :d

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur ska jag slå ner stolparna?

frågande och vetande  
#636666 [/quote]
25mm järn skulle hålla bra - har användt det i stängsel där jag har dunkat ner järnen och skruvat fast reglar och staket. Men en hel meter ner behövs inte om det är inte är blötmark. 50-60 cm duger säkert.
Säkert många sätt att slå ner så långa järn på, men jag svetsade fast en bit järn på varje stolpe och slog på den. Slå på en så lång stång på toppen blir bara skit. Fördelen med att borra, är att man bara flytter holet lite om man träffer svår sten. (...men jag har ingen traktor eller grävskopa, och då får man fixa det med handmakt :wink: )[/quote]

Tackar för dessa visdomsorden, och att du delar med dig av din erfarenhet! Absolut något jag ska ta med mig, blir till att börja leta efter ett lämpligt borr.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur ska jag slå ner stolparna?

Amatörhuggare 62  
#636892 När jag ska ha ner stolpar.
Använder ja denna utrustning.

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag slå ner stolparna?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636909 Funkar de bra i stenbunden mark?

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag slå ner stolparna?

Amatörhuggare 62  
#636913 @gnisten83

Den vibrerar sig ner. Å man får leta ibland. Man brukar lyckas.
Men något den inte gillar är Lera.
D packar sig å sedan står den å stampar.
Ju värre lera ,sämre resultat.
Men i vanlig mark.
Är d gutt,å slippa gamla Länsman
(Morfar hade namn på spetten)

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag slå ner stolparna?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636917 Haha jag kör jag då ”länsman” och sen slagnacke på stolpen och massera den med slägga.
Hämtade just en paket stolpar för utbyte av gamla staket...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).