Skogsnyheter

Magasin X - rekordstort träbygge med KL-trä från Martinssons

2 inlägg 1624 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Magasin X - rekordstort träbygge med KL-trä från Martinssons

Torbjörn Johnsen  
#636521 Nu är byggnationen av Sveriges högsta kontorbyggnad i trä, Magasin X i Uppsala påbörjad. Det blir ett sjuvånings kjontorskomplex med 11 500 kvm uthyrningsbar yta. Fastighetsägaren Vasakronan bygger tillsammans med NCC och Martinssons. Martinssons kommer att leverera KL-trä och limträ till bygget. Limträ till pelare och balkar och KL-trä till bjälklag, hisschakt och trapphus. De första byggelementen levereras av Martinssons i slutet av juni enligt ett pressmeddelande.

– Det är så roligt att Vasakronan verkligen går ”all in” på trä. Byggnaden kommer få en klimatstämpel som ingen annan kontorsbyggnad av den här storleken har i Sverige. Många tar rygg på Vasakronan så det är väldigt inspirerande att få vara delaktig på deras resa. Både Vasakronan och NCC, som är en av landets största byggentreprenörer, är otroligt noggranna och professionella i allt de gör och lätta att jobba med. Jag tycker att vi har en lösningsorienterad process, säger Johan Jarl från Martinssons.


Med KL-trä och limträ som stomme i bygget blir det en klimatsmart fastighet med lågt CO2-avtryck.

– Byggbranschens största del av CO2-utsläpp handlar om vilket materialval man gör. Vasakronan inser att vi måste göra vad vi kan för att byta bort stål och betong där det är möjligt och istället välja trä. Det blir ett pilotprojekt och även för övriga Sverige skulle jag vilja säga, det här kommer ge ringar på vattnet, säger Jonas Wahlström projektchef på Vasakronan i Uppsala.


Det känns onekligen som om KL-trä (eller CLT som det kallas på engelska) verkligen är på väg att bli den "gamechanger" som Fredrik skriver i tråden KL-trä förändrar spelplanen inom både bygg och skog?
Sveriges största kontorsbygge i trä, Magasin X i centrala Uppsala, börjar snart resa sig mot höjden med hjälp av KL-trä och limträ från Martinssons. Bild: martinssons.se




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Magasin X - rekordstort träbygge med KL-trä från Martins

skogshare  
#636528 Härlig läsning !! Efterlyser fortfarande limträtillverkarnas krav på timmerkvalité och - dimensioner för såväl limträ som KL-trä.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).