Öppna kategorin

Köpfunderingar äldre markberedare,starta eget

18 inlägg 4039 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpfunderingar äldre markberedare,starta eget

jehen  
#635457 Hej!
Jag jobbar som grävmaskinist 7-16 nära hem och känner att jag börjar få på tok för mycket fritid :P
Jag har även gjort ca 100000kr vinst på en bilaffär precis.
Jag har funderat länge av att driva något på sidan av mitt vanliga jobb.
Tanken är då att köpa en äldre markberedare och köra på kvällar och helger på sommarhalvåret.
Budgeten ligger alltså på 100k för jag vill kunna ställa maskinen ett tag ifall jag skulle tappa lusten eller likande ,och inte känna att jag behöver ha den igång för att amortera.

Jag har spanat lite på en 6 hjulig ösa 280 med donaren 280,vad kan man ge för en sådan i fungerade skick?
Jag är införstådd att det kommer bli väldigt mycket mek. Är det försvarbart med en sån gammal maskin?

Jag har läst runt lite på priser.
Ca 1500kr/tim
Ca 2500kr/hektar
Sen tillägg för transporter,dålig terräng,små hyggen
Är det nära sanningen?
I min värd som kommer från grävmaskiner,så med det timpriset måste det vara försvarbart att köra 1 timme och reparera 2 timmar,stämmer det?

Hur mycket drar en sådan maskin i timmen ca?
Hur mycket producerar man i timmen ca?

Jag håller till i Jämtland,maskinen jag kollar på har harv. Vad ”rekomenderas” här,harv eller högläggare?
Hur gör ni med groten? Går det uppnå bra resultat när groten ligger kvar eller säger man ifrån sig sånna objekt?

Jag förstår att det är inget man blir rik på när det blir så ”få” timmar. Utan jag är intresserad av det här för att få testa på att driva något eget

Kom gärna med imput
Mvh



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Köpfunderingar äldre markberedare,starta eget

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!