Öppna kategorin

Köpfunderingar äldre markberedare,starta eget

18 inlägg 4039 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpfunderingar äldre markberedare,starta eget

jehen  
#635457 Hej!
Jag jobbar som grävmaskinist 7-16 nära hem och känner att jag börjar få på tok för mycket fritid :P
Jag har även gjort ca 100000kr vinst på en bilaffär precis.
Jag har funderat länge av att driva något på sidan av mitt vanliga jobb.
Tanken är då att köpa en äldre markberedare och köra på kvällar och helger på sommarhalvåret.
Budgeten ligger alltså på 100k för jag vill kunna ställa maskinen ett tag ifall jag skulle tappa lusten eller likande ,och inte känna att jag behöver ha den igång för att amortera.

Jag har spanat lite på en 6 hjulig ösa 280 med donaren 280,vad kan man ge för en sådan i fungerade skick?
Jag är införstådd att det kommer bli väldigt mycket mek. Är det försvarbart med en sån gammal maskin?

Jag har läst runt lite på priser.
Ca 1500kr/tim
Ca 2500kr/hektar
Sen tillägg för transporter,dålig terräng,små hyggen
Är det nära sanningen?
I min värd som kommer från grävmaskiner,så med det timpriset måste det vara försvarbart att köra 1 timme och reparera 2 timmar,stämmer det?

Hur mycket drar en sådan maskin i timmen ca?
Hur mycket producerar man i timmen ca?

Jag håller till i Jämtland,maskinen jag kollar på har harv. Vad ”rekomenderas” här,harv eller högläggare?
Hur gör ni med groten? Går det uppnå bra resultat när groten ligger kvar eller säger man ifrån sig sånna objekt?

Jag förstår att det är inget man blir rik på när det blir så ”få” timmar. Utan jag är intresserad av det här för att få testa på att driva något eget

Kom gärna med imput
Mvh



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Köpfunderingar äldre markberedare,starta eget

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635458 Du bör nog utöka budgeten lite om du ska få något som funkar. Så får du tänka på att det blir flyttning ibland flera gånger om dagen. Se till att du är bra polare med någon dunder-traileråkare i närheten. Att riset ligger kvar är det vanligaste så det får du räkna med.

Avatar Fallback

Re: Köpfunderingar äldre markberedare,starta eget

isteskog  
#635459 Är det inte vanligare med högläggare i Jämtland?

Användarvisningsbild

Re: Köpfunderingar äldre markberedare,starta eget

1470  
#635460 100000 räcker inte långt om du ska ha både maskin och aggregat som fungerar. Räkna med att det sliter hårt på grejerna att markbereda. Hur ser det ut med tillgång på reservdelar till 280?

Avatar Fallback

Re: Köpfunderingar äldre markberedare,starta eget

alias  
#635461 Med tanke på det rättsliga efterspelet av Salabranden så hade jag varit tveksam till att köra markberedning i större skala inom enskild firma.
Ett AB separerar den egna ekonomin från rörelsens på ett bättre sätt.

Håller i övrigt med ovanstående skribenters inlägg.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Köpfunderingar äldre markberedare,starta eget

Avslutat-02  
#635464 Går det ens att få åt sig körning med en sådan pass gammal maskin?

Man ska ju ha nya grejer idag annars ingen körning...eller har jag fel?
Tycker de flesta gnäller över det vid anbudsförhandlingar...

Användarvisningsbild

Re: Köpfunderingar äldre markberedare,starta eget

1470  
#635466 Ska vara fräscha maskiner för att de vill vara säkra att det blir gjort antar jag. Dessutom gjort på rätt sätt.

Avatar Fallback

Re: Köpfunderingar äldre markberedare,starta eget

Avslutat-02  
#635475 Ja grejerna ska ju gå också, men jag undrar ja om det inte ligger lite miljötänk bakom...
:mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Köpfunderingar äldre markberedare,starta eget

1470  
#635478 Ja man måste vara certifierad. Bara pappersjobbet borde vara avskräckande för att köra lite extra....

Avatar Fallback

Re: Köpfunderingar äldre markberedare,starta eget

Avslutat-02  
#635479 Hörde om en igår som köpte sig en skördare, blev tvungen att köpa en helt ny för att få köra...

:roll:

Användarvisningsbild

Re: Köpfunderingar äldre markberedare,starta eget

1470  
#635482 Produktionskrav.... lika som med upphandling av markberedning. Ofta över 1000 ha. De vill inte ha en maskin som står på verkstad ideligen utan man vill kunna räkna med att det som är upphandlat blir gjort. Plant och plantering beställt efter det. Lika med skördaren,klarar de inte målen brukar de bli åsidosatta efter ett tag.

Avatar Fallback

Re: Köpfunderingar äldre markberedare,starta eget

Avslutat-02  
#635484 Ja det ställs krav och med förståelse oftast.
Den som hade köpt skördaren,hade köpt en begagnad sedan 3 år... Från konkurs..
Men blev ändå nekad körning, utan att först byta till ny...tror det är lite vilja också att ha en ekonomisk hållhake på de som kör...

Användarvisningsbild

Re: Köpfunderingar äldre markberedare,starta eget

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635485 Kontakta skogsbolagen och hör vad de säger? Tror inte de säger nej till att ha en liten extra markberedningsresurs till hands ifall det blir en torrsommar med hög brandrisk... Problem lär dock uppkomma vid certifieringen, så givetvis viktigt att kontakta de också innan man köper något.

Annars kanske det lönar sig mer att köpa en äldre grävmaskin för markberedning på blötare mark, hjälp med vägbyggen, dikesrensning osv istället...

Avatar Fallback

Re: Köpfunderingar äldre markberedare,starta eget

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635487 Med tanke på alla svårigheter som uppräknats så lär inte köpsuget på gamla markberedare vara stort. Så lägg ett skambud på en hundring på liket du hittat. Antagligen blir du överbjuden av skrotfirmorna.
Bolagen kommer inte att vilja ha med dig att göra men säkert privata markägare.

Avatar Fallback

Re: Köpfunderingar äldre markberedare,starta eget

80-90  
#635489 Det skulle nog gå å få jobb hos skogsägaren utan inblandning av nått bolag !! Du kanske inte kan räkna med nån jätte förtjänst ? Men jobb skulle du nog få .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).