Gallring

Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov!

39 inlägg 15777 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov!

Fredrik Reuter  
#630099 Imorgon kan det bli debatt i Skene då Södra har årsmöte i Marks område. Anledningen är att de så kallade Tvillingarna Eriksson i Hyssna har lämnat in en motion om att Södra ska upphöra med sina förödande gallringsmetoder som lämnar låga virkesförråd till slutavverkning, ökar rötan i skogen och höjer risken för stormfällning.

Tvillingarna heter egentligen Anders och Johannes Eriksson och har genom sitt skogsbrukande med täta bestånd och modesta gallringsuttag blivit kända i Skogssverige och har de lämnat in en motion där de skriver att det bara är skogsinspektorn som har gallringsbehov.

Motionen tas upp på årsmötet i Skene där bland annat Lena Ek kommer närvara.

Motionen bifogas här nedan men finns också med alla andra motioner på Södras sajt.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov!

Avslutat-02  
#630108 Önskar de lycka till, men det kommer ej att ske.

De utgår ifrån sina bestånd och sina insatser i skogen, men alla kan inte eller hinner inte vara där på det sättet som de kan.

Alla har inte deras ståndort heller...

Man måste se till vilka förutsättningar som finns, inte bara vad någon har och sedan ska alla göra på detta sättet...


Sedan så kommer det nog bli rama skrik från industrin... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov!

axwell  
#630123
vinterrojarn skrev:Sedan så kommer det nog bli rama skrik från industrin...


Ja, hemska tanke om överuttaget vid gallringar skulle upphöra ! [-x
Sen skulle köparna bli tvingade att locka med bättre priser för att få fler säljare med "gallringsbehov". :-bd

Avatar Fallback

Re: Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov!

Hanatorp  
#630128 Jag kommer dit för att höra och det är aldrig fel att lyssna på tvillingarna. Håller med med dem med i en hel del av deras idéer.
om man jämför dem med Ulf1 skulle de på 5 min göra slarvsylta av Ulf1.

Avatar Fallback

Re: Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov!

surjämten  
#630140 Är ju ett stort spann, o en stor skillnad i tänk, mellan att inte gallra alls o att gallra flera gånger.
Är ju många faktorer som spelar in i bedömningen, vad som är bäst.
En diskussion är väl bara positiv o öppnar förhoppningsvis ett o annat öga?

Användarvisningsbild

Re: Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630194 Gallra kommer jag fortsätta med men inte till massaved. Kommer nog gallra till tätare bestånd dock. Om det blir bra tillslut får jag aldrig veta, men jag kommer trivas under tiden. :smile:

Avatar Fallback

Re: Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov!

Dennis1982  
#630198
Uvskogen skrev:Kommer nog gallra till tätare bestånd dock

Hur får du till detta? Stödplantering? :wink:

Avatar Fallback

Re: Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov!

Hugin  
#630211
Uvskogen skrev:Gallra kommer jag fortsätta med men inte till massaved. Kommer nog gallra till tätare bestånd dock. Om det blir bra tillslut får jag aldrig veta, men jag kommer trivas under tiden. :smile:


Bra, klokt och fyndigt krasst sammanfattat, Uven. Någon på Skogsforum som har koll på våra fespektive fastigheter och intagen gallringsstrategi, kan väl väcka liv i tråden igen? - Runt år 2075 och komma med ett facit ... .
Vem är beredd?

Avatar Fallback

Re: Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov!

Avslutat-02  
#630213
Uvskogen skrev:Gallra kommer jag fortsätta med men inte till massaved. Kommer nog gallra till tätare bestånd dock. Om det blir bra tillslut får jag aldrig veta, men jag kommer trivas under tiden. :smile:


Om jag inte missförstod helt, så fattade jag det som förbanden i dina gallringar blir kortare och stamvalen görs inte utifrån att skapa luckor, utan det som växer och blir till stora pengar får växa, och det som är åt andra hållet, får stryka på foten...

Användarvisningsbild

Re: Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630261
Dennis1982 skrev:
Uvskogen skrev:Kommer nog gallra till tätare bestånd dock

Hur får du till detta? Stödplantering? :wink:

Ha, ha det där med att skriftligt uttrycka sig ger ibland upphov till oväntade resultat! :smile:
Menar att jag låter skogen stå tätare än vad gängse gallringsmallar och vanliga råd säger.
Sen är det inte helt osannolikt att jag dessutom stödplanterar lite här och där. Lite lärk bl.a.
Tänker mig också att underröja lite annorlunda än vad jag först tänkt. En mening som förstås inte betyder något för någon annan än jag själv :wink:
Nå, över 10 års hängande här och läsa, lyssna och lära av alla inlägg påverkar en. Sen kokar man ihop allt till sin egen modell. Charmen med egen skog.

Användarvisningsbild

Re: Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630262
vinterrojarn skrev:
Uvskogen skrev:Gallra kommer jag fortsätta med men inte till massaved. Kommer nog gallra till tätare bestånd dock. Om det blir bra tillslut får jag aldrig veta, men jag kommer trivas under tiden. :smile:


Om jag inte missförstod helt, så fattade jag det som förbanden i dina gallringar blir kortare och stamvalen görs inte utifrån att skapa luckor, utan det som växer och blir till stora pengar får växa, och det som är åt andra hållet, får stryka på foten...

Jo lite så blir det. Numera. Men på den första avdelningen som jag gallra de för kanske en 6 år sen, där kan man köra traktor mellan träden nästan.
Så det är först de senaste 2 åren som jag börjat tänka så här. En fördel med att manuell gallra själv. Man hinner tänka efter. En lyx förunnat oss med små skogsfastigheter.

Avatar Fallback

Re: Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov!

Elmhult  
#630263 Ojojoj, det här blir spännande! 😀 Alltid intressant med nya idéer.

Användarvisningsbild

Re: Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov!

Lars Lundqvist SLU  
#630266
Uvskogen skrev:Sen är det inte helt osannolikt att jag dessutom stödplanterar lite här och där. Lite lärk bl.a.

Om du med stödplantering menar att du tänker plantera i luckor inne i skogen så finns det studier och långliggande fältförsök som visar att det inte fungerar. Granplantor överlever men växer extremt långsamt och tillför inget till det ursprungliga beståndet. Tall och lärk slås i princip ut helt och håller över tiden. Enstaka contorta lyckas ibland överleva och växa upp till rimlig storlek. Det fungerar knappt ens att hjälpplantera i en föryngring på ett hygge om den ursprungliga föryngringen har hunnit närma sig en meter i höjd.

Avatar Fallback

Re: Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov!

isteskog  
#630267 Mina erfarenheter är liknande som Lars beskriver. Det ska vara ganska stora luckor innan det lönar sig med hjälpplantering på ett hygge! Och den ska isåfall göras innan plantorna blir uppemot metern.

Avatar Fallback

Re: Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov!

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630268 Där södra gallrat på min mark slår det upp självföryngrad tall som växer bra i stickvägarna. Vad säger det om stickvägsbredd och gleshet i beståndet?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).