Motorsåg och handhållet

Delvis förnybar alkylatbensin - Husqvarna Re-Power 2

24 inlägg 4685 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Delvis förnybar alkylatbensin - Husqvarna Re-Power 2

Fredrik Reuter  
#629055 Husqvarna lanserar nu en delvis förnybar alkylatbensin för både tvåtakt- och fyrtaktsmotorer. Alkylatbensinen har Husqvarna valt att kalla Re-Power 2 och Re-Power 4 (2 för tvåtakt och 4 för fyrtakt).

Genom att alkylatbensinen innehåller 10% förnybart innehåll från hållbart odlad majs säger nu Husqvarna att de är först på marknaden med en delvis förnybar alkylatbensin. På Skogsforum har vi diskuterat alkylatbensin i många trådar och det har varit flera som haft en bild av att alkylatbensin skulle vara fossilfri. Så är inte fallet alltså och hittills har all alkylatbensin tillverkats av 100% fossilt bränsle.

Resterande 90% av Re-Power alkylaten är fossil men Husqvarna har valt att klimatkompensera för dessa 90% genom ett samarbete med First Climate Market AG.

Re-Power ser ut att bli dyrare i inköp än vanlig alkylatbensin, rekommenderat pris från Husqvarna är 260 kr för en femlitersdunk med Re-Power 2 för motorsågen. Motsvarande pris för deras XP Power 2 är 170 kr. Ca 50% dyrare för Re-Power alltså.

Så, vad tror du om Re-Power, är det något värt att pröva? Och när får vi se första helt fossilfria alkylatbensinen på marknaden tror du?

Baserat på tidigare diskussioner så säger jag också redan nu: håll dig till ämnet och om du är en av dom som inte gillar dessa miljöinitiativ, troligtvis vet vi redan om det så skippa orerande och osande kommentarer.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Delvis förnybar alkylatbensin - Husqvarna Re-Power 2

totte  
#629065 Det verkar väl närmast otroligt att tillverkningen skulle vara så mycket dyrare att 10% inblandning skulle höja priset så mycket. Det tycks vara ännu ett exempel på hur man vill oskäligt profitera på miljömedvetenhet.

Avatar Fallback

Re: Delvis förnybar alkylatbensin - Husqvarna Re-Power 2

uffejohan  
#629066 Tja, när jag kört upp en dunk med Re-power får jag jobba gratis en timme jämfört med vanlig handelsbensin och jag har då förbrukat 5 dl fossilfritt bränsle. I detta fallet tror jag ekonomin går före miljönyttan....

Användarvisningsbild

Re: Delvis förnybar alkylatbensin - Husqvarna Re-Power 2

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629071
totte skrev:Det verkar väl närmast otroligt att tillverkningen skulle vara så mycket dyrare att 10% inblandning skulle höja priset så mycket. Det tycks vara ännu ett exempel på hur man vill oskäligt profitera på miljömedvetenhet.

170 kr x 0,9 =153 kr per femlitersdunk för den fossila delen av bränslet.
260 - 153 = 107 kr per halvliter eller endast 214 kr per liter för majsbränslet. Tror jag avstår :wink:

Sedan undrar jag var denna majs är producerad?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Delvis förnybar alkylatbensin - Husqvarna Re-Power 2

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629077 Hållbart odlad i Sverige?
Miljövänlig transport av majsen?

Behöver ju intd va geni för o se detta är bara trams. Hur mycket fossilt bränsle går åt för detta?

Ren alkylat med bra olja är svårslaget bränsle.
Även miljömässigt.. Det är det renaste bränslet i pertolium strängen.

Avatar Fallback

Re: Delvis förnybar alkylatbensin - Husqvarna Re-Power 2

Norrtälje  
#629082
Mange skrev:Hållbart odlad i Sverige?


Som jag förstår måste man ner till Danmark för att hitta majsodlare men den riktigt stora produktionen är nog USA där majs/soja är en vanlig rotation.

totte skrev:Det verkar väl närmast otroligt att tillverkningen skulle vara så mycket dyrare att 10% inblandning skulle höja priset så mycket. Det tycks vara ännu ett exempel på hur man vill oskäligt profitera på miljömedvetenhet.


Om efterfrågan kommer igång från upphandling att entreprenörer ska använda förnybart eller klimatkompenserat bränsle så kan det bli profit. Om inte så blir det kanske i alla fall ett marginellt kassaflöde till en ny produkt som kan utvecklas vidare.

Men jag blir ärligt talat tveksam till att det här är en ny produkt. Jag har gärna fel för det vore en välkommen revolution att odla fram en bensinekvivalent men hittar inget när jag googlar förutom det gamla vanliga tjafset om majsetanol och jag tycker en tioprocentig inblanding stärker den lite trista tesen att det rör sig om bara vanlig Etanol.

Användarvisningsbild

Re: Delvis förnybar alkylatbensin - Husqvarna Re-Power 2

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629100
Norrtälje skrev:
Mange skrev:Hållbart odlad i Sverige?


Som jag förstår måste man ner till Danmark för att hitta majsodlare men den riktigt stora produktionen är nog USA där majs/soja är en vanlig rotation.

totte skrev:Det verkar väl närmast otroligt att tillverkningen skulle vara så mycket dyrare att 10% inblandning skulle höja priset så mycket. Det tycks vara ännu ett exempel på hur man vill oskäligt profitera på miljömedvetenhet.


Om efterfrågan kommer igång från upphandling att entreprenörer ska använda förnybart eller klimatkompenserat bränsle så kan det bli profit. Om inte så blir det kanske i alla fall ett marginellt kassaflöde till en ny produkt som kan utvecklas vidare.

Men jag blir ärligt talat tveksam till att det här är en ny produkt. Jag har gärna fel för det vore en välkommen revolution att odla fram en bensinekvivalent men hittar inget när jag googlar förutom det gamla vanliga tjafset om majsetanol och jag tycker en tioprocentig inblanding stärker den lite trista tesen att det rör sig om bara vanlig Etanol.

Det odlas en hel del Majs här. Ofta i USA roterar de efter bäst betalda gröda inte så noga med odlingsföljd på majs där.

Det här är nog Amerikanskt odkat, Nord eller syd. De får ju prova nåt vi vill ha. Det blev inte mycket med socker rören så då får de prova annat.

Bränslen gjorda på svamp, sprit, och massor annat blir inte bättre än olje produkter eftersom det ska produceras o transporteras. En båtresa gör av med vinsten på några timmars körning. Sen har vi emballage, Lastbilar...
Nä, det här är mer luftslott än mycket annat.

Avatar Fallback

Re: Delvis förnybar alkylatbensin - Husqvarna Re-Power 2

Norrtälje  
#629106
Mange skrev:Det odlas en hel del Majs här.


Kanske en del i Skåne för ensilering men inte kärnmajs vad jag vet, det är den som är intressant att jäsa till etanol.

Nu återstår ju att få det bekräftat eller avfärdat om det är just etanol i soppan men är det etanol har Husqvarna gjort en i mitt tycke grav missbedömning.

Användarvisningsbild

Re: Delvis förnybar alkylatbensin - Husqvarna Re-Power 2

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629108 Oavsett är det nog inte miljövinst i det...

Det odlas en del kärnmajs men inget större än.
https://jordbruketisiffror.wordpress.co ... t-i-skane/

Användarvisningsbild

Re: Delvis förnybar alkylatbensin - Husqvarna Re-Power 2

anersimyra  
#629111 Både nuvarande fossila alkylat och ” miljöalternativet är ett tyskt bränsle så majsen är möjligen odlad i krokarna av Tyskland.. :???:

Användarvisningsbild

Re: Delvis förnybar alkylatbensin - Husqvarna Re-Power 2

anersimyra  
#629112 För egen del är det otänkbart att betala detta fantasipris för något vars miljönytta är tveksamt.. :???:

Avatar Fallback

Re: Delvis förnybar alkylatbensin - Husqvarna Re-Power 2

tallen100  
#629117 :lol: Det är komedi :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Delvis förnybar alkylatbensin - Husqvarna Re-Power 2

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629120 Kan det rent av vara så att priset är så satt, att det ska gynna de nya batterimaskinerna?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Delvis förnybar alkylatbensin - Husqvarna Re-Power 2

tallen100  
#629129 Största delen kommer nog att fortsätta köra på det bränsle dom använder, ock det är macksoppa eller vanlig alkylat.
Men några kommer förstås att betala dyrare för att "rädda" miljön :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Delvis förnybar alkylatbensin - Husqvarna Re-Power 2

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629139 Använder miljöbensin för att förbättra arbetsmiljön och driftsäkerheten men för miljön i stort har det absolut ingen betydelse vad man häller i sågen. Förbränd bensin är förbränd bensin oavsett vad det stått på dunken. Till det priset är produkten osäljbar utom till den som kanske köper en femlitersdunk om året.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).