Gallring

Förhöjd risk för torkskador i virkestäta granbestånd ?

17 inlägg 5767 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Förhöjd risk för torkskador i virkestäta granbestånd ?

skogshare  
#625884 Är det någon av er som kan svara på hur stor risken är för torkskador och torkrelaterade skador  i virkestäta granbestånd under torra till mycket torra vegetationssäsonger i förhållande till riskerna i normalbestockade eller glesa bestånd? I synnerhet om två eller flera torra vegetationssäsonger följer på varandra. Även synpunkter på hur torkskadorna varierar med med boniteten vore intressant att höra.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Förhöjd risk för torkskador i virkestäta granbestånd ?

ÅsaNisse  
#625906 Jag tror inte det beror på hur tätt granarna står om de blir torkstressade eller inte. Gran har ett utbrett rotsystem som bara går ned till den nivå där de hittar vatten, och sjunker vattnet så spelar det ingen roll hur många granar som står ovan denna nivå. Alla får vattenbrist. 2018 när det var som torrast så var det största problemet vid strandkanten på en sjö. Där var de bortskämda med vatten ända upp till stubben och då sjönk det 1,3 m.
Några dog och alla barrade något hemskt mitt på sommaren för att minska avdunstningen.

Användarvisningsbild

Re: Förhöjd risk för torkskador i virkestäta granbestånd ?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625926 Det är nog ett större problem att det blir mer rotröta i dessa bestånd. När vattnet försvinner blir träden stressade och blir mer mottagliga för röta. Har varit i mycket med sådana bestånd. Och rötan kan sedan ge både vindfällen och barkborreträd.

Avatar Fallback

Re: Förhöjd risk för torkskador i virkestäta granbestånd ?

isteskog  
#625985 I såfall måste väl rötan redan finnas i marken? Eller att det blir skador som gör att rötsporerna sprids.

Avatar Fallback

Re: Förhöjd risk för torkskador i virkestäta granbestånd ?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#626061
isteskog skrev:I såfall måste väl rötan redan finnas i marken? Eller att det blir skador som gör att rötsporerna sprids.


Livskraftiga träd tenderar att stå emot det mesta vare sig det är barkborre eller röta. Stressade träd drabbas av allt oavsett hur välskött eller lite skador det är.

Användarvisningsbild

Re: Förhöjd risk för torkskador i virkestäta granbestånd ?

skogshare  
#626076 Spelar beståndets ålder någon roll i sammanhanget ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Förhöjd risk för torkskador i virkestäta granbestånd ?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#626077 Ja, gran på fel mark brukar inte må dåligt före 30-40 års ålder.

Avatar Fallback

Re: Förhöjd risk för torkskador i virkestäta granbestånd ?

ÅsaNisse  
#626079
isteskog skrev:I såfall måste väl rötan redan finnas i marken? Eller att det blir skador som gör att rötsporerna sprids.

Ja! Röta sprids genom rotsystemen eller sporer som kommer in i blottad ved.

Ålder på beståndet har ingen betydelse mer än hos människan. Är man gammal och svag så är man känsligare. Är det gran på fel mark så handlar det mest om att det saknas vatten och näring. Ett 40-årigt träd behöver mer är en 10-årig planta

Användarvisningsbild

Re: Förhöjd risk för torkskador i virkestäta granbestånd ?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#626082 Rötsporer kan även ligga i jorden väldigt lång tid upp mot 30 år har jag för mig. Så träden blir utsatta för röta under lång tidnoch när det blir en torrsommar så måste träden spara på vatten och då går trädets vitalitet ner och rötan får fäste.

Avatar Fallback

Re: Förhöjd risk för torkskador i virkestäta granbestånd ?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630230 Fick 10 granar angripna av barkborre i höstas, uppe på berg. Alla friska, huggit flera granar bredvid med kraftig röta nu, så tar detta med att borren först angriper svaga träd med en stor näve salt.

Användarvisningsbild

Re: Förhöjd risk för torkskador i virkestäta granbestånd ?

Jenny S  
#634889
bengt.a skrev:Fick 10 granar angripna av barkborre i höstas, uppe på berg. Alla friska, huggit flera granar bredvid med kraftig röta nu, så tar detta med att borren först angriper svaga träd med en stor näve salt.


Lugna dig lite med saltet :)
Granbarkborren angriper i första hand torkstressade granar, men också fortsättningsvis friska (till synes) granar, när mängden barkborre är så pass stor att de torkstressade träden inte är tillräckligt många.

Nu är jag inte lika insatt i förloppet gällande röta, men det är fullt möjligt att de angripna du tog ner totalt sett var i sämre skick vid tiden för angreppet, även om det inte syntes utifrån ännu. Särskilt som röta är väldigt långt gången när den väl syns utanpå.

För mig är det inte självklart att ett svagt/påverkat träd är just torkstressat, men däremot är ett torkstressat träd alltid försvagat. Torkstressat i första hand lockar granbarkborre, inte generellt svaga/påverkade träd :)

Avatar Fallback

Re: Förhöjd risk för torkskador i virkestäta granbestånd ?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634894
Jenny S skrev:
bengt.a skrev:Fick 10 granar angripna av barkborre i höstas, uppe på berg. Alla friska, huggit flera granar bredvid med kraftig röta nu, så tar detta med att borren först angriper svaga träd med en stor näve salt.


Lugna dig lite med saltet :)
Granbarkborren angriper i första hand torkstressade granar, men också fortsättningsvis friska (till synes) granar, när mängden barkborre är så pass stor att de torkstressade träden inte är tillräckligt många.

Nu är jag inte lika insatt i förloppet gällande röta, men det är fullt möjligt att de angripna du tog ner totalt sett var i sämre skick vid tiden för angreppet, även om det inte syntes utifrån ännu. Särskilt som röta är väldigt långt gången när den väl syns utanpå.

För mig är det inte självklart att ett svagt/påverkat träd är just torkstressat, men däremot är ett torkstressat träd alltid försvagat. Torkstressat i första hand lockar granbarkborre, inte generellt svaga/påverkade träd :)

Vet inte hur du resonerar i din text, barkborren gick i de friska granarna, de bredvid som hade röta var inte angripna.

Användarvisningsbild

Re: Förhöjd risk för torkskador i virkestäta granbestånd ?

Jenny S  
#634900
bengt.a skrev:
Jenny S skrev:
bengt.a skrev:Fick 10 granar angripna av barkborre i höstas, uppe på berg. Alla friska, huggit flera granar bredvid med kraftig röta nu, så tar detta med att borren först angriper svaga träd med en stor näve salt.


Lugna dig lite med saltet :)
Granbarkborren angriper i första hand torkstressade granar, men också fortsättningsvis friska (till synes) granar, när mängden barkborre är så pass stor att de torkstressade träden inte är tillräckligt många.

Nu är jag inte lika insatt i förloppet gällande röta, men det är fullt möjligt att de angripna du tog ner totalt sett var i sämre skick vid tiden för angreppet, även om det inte syntes utifrån ännu. Särskilt som röta är väldigt långt gången när den väl syns utanpå.

För mig är det inte självklart att ett svagt/påverkat träd är just torkstressat, men däremot är ett torkstressat träd alltid försvagat. Torkstressat i första hand lockar granbarkborre, inte generellt svaga/påverkade träd :)

Vet inte hur du resonerar i din text, barkborren gick i de friska granarna, de bredvid som hade röta var inte angripna.


Jag ska försöka förklara annorlunda :)
Förra året gick granbarkborren i väldigt mycket friska granar, då mängden torkstressade träd var liten jämfört med antalet barkborrar. Det var för många borrar helt enkelt så de tog friska träd när de torkstressade inte var tillgängliga längre (när de var fulla helt enkelt) alt. om endast ej torkstressad gran fanns i närheten, så det i sig är inte konstigt.
Det jag menar är att det är torkstressen som lockar, inte generellt påverkade träd (påverkade = annat än torka).
Du skrev från början att du tror (eller tvivlar på att,
snarare) att barkborren tar 'svaga' träd och du nämner de rötskadade granarna på ett sätt som uppfattas som att du tycker de var 'svaga'. Men rötskadad gran skickar inte nödvändigtvis signaler om 'torkstress'. Är du med då hur jag menar? Granbarkborren tog friska granar för ingen gran (gissningsvis) skickade signaler om torkstress. Rotröta är inte ett lockmedel för granbarkborre, men torkstress är. Så av 10 friska granar och 10 med rotröta, så är det ingen som lockar mer pga. 'svaghet', så 10 friska har lika stor risk att bli angripna.

En intressant tanke som slår mig dock är huruvida rotröta har repellerande effekt på granbarkborre t.ex. pga. deras symbios med blånadsvampen kanske.. *hm* Undrar om det finns forskning på det isf. Det ska jag försöka ta reda på :)

Avatar Fallback

Re: Förhöjd risk för torkskador i virkestäta granbestånd ?

jannee  
#634921 Torkstressant eller inte, men är det inte så enkelt att finns det "bara" tillräcklig tillgång med vatten klarar mer eller mindre alla granar av, även en stor svärmning av granbarkborre.
När granen inte får tillräckligt med vatten och näring för att producera den mängd kåda som behövs tar granen skada.
Ser redan idag, 1 April, hur granbarkborren kryper runt under barken i HELT friska granar, många av dessa kommer att dö eftersom granbarkborren hinner göra stor skada innan granen börjat växa (kommit till liv) och bilda kåda.
Granen har ett ytligt rotsystem, somrarna under de senaste åren varit väldigt torra, du kan gräva långt ned i alven och det bara dammar, inte undra på att granen då far illa.

Avatar Fallback

Re: Förhöjd risk för torkskador i virkestäta granbestånd ?

Tralsmo  
#634922 Nu har ju inte ja haft så mycket barkborreskador över tid.

Alla fall det ja lagt märke till är att det alltid i begynnelsen börjat på ställe med mycket rotröta.
Och alltid på äldre bestånd , 80 +.

2018 fick ja för mej att borren komm där granen va van ve mycket vatten även i torktid.
Alltså där det normalt är hyfsat med vatten när det regnat dåligt.
I slutet på sluttningar var det som borren komm.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).