Sågverk (mindre)

Skjutande kedja på sågverk?

4 inlägg 2676 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skjutande kedja på sågverk?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625152 Har ett kedjesågverk, eldrivet 7,5hkr, som jag byggt själv och sågat mest bara grov klangfura. Det mest kritiska är ju att ha koll på svärd/kedja och smörjning/kylning. Det är min erfarenhet.
Sist jag sågade tog jag in aggregatet i verkstan för att bygga bättre. Motorsågsoljepumpen är ju ingen kvalitetspryl så jag har en slangpump. Kört lite med den och det fungerar bra. Har också vattenkylning.
Jag kör ju med dragande kedja men då går ju smörjan runt i trissan och hälften far rakt fram utan nytta. Sen på vägen in ska dragande kedja vara välsmord??
Jag har alternativet att sätta oljeslang till trissan eller köra med skjutande kedja och smörja inne vid drevet.
Skulle det bli sämre?
Förlorar man effekt genom att dra hela skäreffekten runt trissan?
Sen tycker jag det skulle vara bra "SKJUTA" IVÄG SPÅN ISTÄLLET För att dra de dit där man står.
Är det vär prova eller nån som kan diskutera i förväg?
Vad skulle hända om man körde ett skördaraggregat med skjutande kedja med sin höga effekt skulle inte svärdstoppen hålla?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Skjutande kedja på sågverk?

janeri  
#625188 Logosol säljer till sina sågverk en sågverksolja med betydligt bättre vidhäftning till svärden än den sågverksolja man ofta har till motorsågar.

Användarvisningsbild

Re: Skjutande kedja på sågverk?

Bax  
#625190 Du vill ju att skärkraften ska jobba mot ett stadigt anhåll, så det blir till att konstruera ett sådant om du ska vända på sågriktningen.

Avatar Fallback

Re: Skjutande kedja på sågverk?

Emil83  
#625241 Tänker som ovanstående att ett stadigt anhåll samt att rälsen kanske sviktar lite så toppen på svärdet reser sig. Beror klart på hur stadigt det är byggt men en mm svikt vid såghuvudet kan ju bli ganska mycket 60cm bort vid toppen.. jag har själv byggt mitt kedjesågverk och där är rälsen och anhållet samma så det blir ju väldigt stabilt på det hållet.
På mitt andra hembryggda alaskan sawmill där jag använder ett 42 tums svärd har jag satt en banjobult i toppen med en oljebehållare med kran och självfall som jag tycker funkar bra..
är själv sugen på att bygga ett elektriskt såghuvud! Vore väldigt kul att få se lite bilder!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).