Trähantverk

Bra fönster?

19 inlägg 6382 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bra fönster?

karebyemil  
#620908 RM-fönster i Vimmerby gör väldigt fina fönster. Ett mellanting mellan en snickeriverkstad och en fabrik. Jag jobbar med fönster och det är den fönstertillverkaren som jag själv tycker är bäst när det gäller klassiska allmogefönster.
http://www.rm.se

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Bra fönster?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621024
Torbjörn Johnsen skrev:Det här är väl inte så långt från dig?
http://fonsterantiken.se/


Jaha, nu har jag varit där. Trevligt ställe, såg mer ut som snickarverkstad än fabrik. Träet de använde var finare än mina pattagranar i alla fall. :-bd De köper ämnen som de klyver och hyvlar själva, så eventuellt kunde man få egen profil. Hyvelstålet skulle kanske gå på några tusenlappar, men det fick han kolla upp i så fall.

För ett 15 högt och 14 brett tvåluftsfönster kittat men obehandlat skulle de ha ca 7000:-
RM-fönster tar ca 5500:- för samma modell.

De hade även en hel del begagnade, och för samma storlek ca 2500:-.

De gör även inner/ytterdörrar som såg riktigt trevliga ut.

Tack för tipsen, skall kanske kolla in något av de andra också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra fönster?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621055
Mangan skrev:Jaha, nu har jag varit där.

Tyvärr lite fel tid på året, men annars ligger Vänga kvarn med ett utmärkt café och bageri bara några hundra meter från snickerifabriken. De har tydligen öppet två dagar i februari.

Värt att notera, samma vatten som drev kvarnen drev även Jonsereds Fabriker ett antal mil nedströms :geek:

Avatar Fallback

Re: Bra fönster?

jannee  
#621063 Jag körde ned riktigt sagtvuxet Norrlandsvirke till en fönstertillverkare i Södra Vi men även till några i Skåne som även de premierade en riktigt hög kvalitet på sina fönsterbågar.
Jag räknade till 250 årsringar på en 2 tum fyra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar