Trähantverk

Såga för att hyvla

32 inlägg 20401 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Såga för att hyvla

slatte  
#602701 Hej.

Fråga 1:
Ni som sågar för att i framtiden någon gång hyvla virket, hur brukar ni göra med ekstockar kvistfri tallrotstock när ni inte vet vilken dimension som kommer behövas?

Fråga 2:
När ni sågar hur mycket extra i mm sparar ni över önskad hyvlad dimension.
Tex planerar hyvla fram lite regelverket 45mm, räcker det att råsågat färskt granvirke är 50mm ? Hur mycket i mm är önskvärt att hyvla bort med hyveln?

Som ni säkert förstår planerar jag att skaffa hyvel någon gång i framtiden.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Såga för att hyvla

skogslaban  
#602704 Svar på fråga 1 Jag brukar genomsåga stocken så att det blir vankant, då blir plankan så bred som stocken.
Svar på fråga 2 såga 50 mm tjockt om du vill ha 45 mm färdighyvlat detta funkar i de flesta fall om inte plankan vrider sig förmycke. Det gamla måtten på råsågat till hyvlat var 1 tum blev 22 mm, 2 tum blev 45 mm, 3tum blev70 mm osv.

Avatar Fallback

Re: Såga för att hyvla

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602759 Ska du maskinhyvla och särskilt båda sidorna kan du gott öka på ganska rejält om du kommer upp i bredd. Kommer du lägget utanför centrumutbytet kommer det definitivt att kupa sej ganska rejält med tiden.
När jag har sågat grovt/brett golvplank har jag aldrig vågat ta till för knappt på tjockleken.
Sågar du bara 4" -8" brett spelar det knappt nån större roll men tar du ut 50mm ur 30-40 cm brett kommer du säkert få vissa besvikelser om du tänker hyvla ner till 45 mm.

Användarvisningsbild

Re: Såga för att hyvla

Vardon  
#602761 Vänta inte med att köpa hyvel vad blir bättre sv det skulle jag säga...

Avatar Fallback

Re: Såga för att hyvla

slatte  
#602959 Tack för tipsen.
Så 50mm intervall räcker för att hyvla vanligt regelvirket i 45 mm tjocklek.
Men har man planer på att hyvla bredare plank rekomenderar ni att man ska ta till lite extra på tjockleken, bredare än ca 8".

@Vardon , jag ska inte vänta för länge ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Såga för att hyvla

slatte  
#603376 Då kör vi på med mer funderingar. Jag kommer även till sommaren behöva hyvla fram 45x45 reglar ett större antal, hur hade ni gjort med sågningen för detta?
* Såga allt i breda 2" reglar, och klyva dessa när de är torra.
Eller
* Såga 2"x2" färskt och torka dessa färdiga för att hyvlas. (Känns som detta kanske blir korkskruvar av många, men jag kanske har fel.

Kommer säkert på mer saker som jag behöver expertishjälp med snart.

   TS
Avatar Fallback

Re: Såga för att hyvla

lidköping  
#603389
slatte skrev:Då kör vi på med mer funderingar. Jag kommer även till sommaren behöva hyvla fram 45x45 reglar ett större antal, hur hade ni gjort med sågningen för detta?
* Såga allt i breda 2" reglar, och klyva dessa när de är torra.
Eller
* Såga 2"x2" färskt och torka dessa färdiga för att hyvlas. (Känns som detta kanske blir korkskruvar av många, men jag kanske har fel.

Kommer säkert på mer saker som jag behöver expertishjälp med snart.


Vad använder du för något sågverk? Klinga, kedja eller bandsåg

Användarvisningsbild

Re: Såga för att hyvla

halvproffs  
#603392 Jag sågar alltid 2*4" och 2*6" och klyver sen när dom torkat. 2*2" blir det nog mest pilbågar och vridet av. Se även till att stabblägga högt eller på annat vis få rejäl tyngd uppepå.

Avatar Fallback

Re: Såga för att hyvla

Bosse1  
#603626 Ja det är alltid bra med brett, har den torkat till banan går det att rikta upp och göra reglar.
Brrukar klyva 45mm så får jag plats med klingan 2"x8"= 4st 2"x2" sen blir det en tunn kåra kvar.
Klyver med sågverket,är bra med lite sågspån med :smile:
Handlade visst om hyvling :oops: jag hyvlar aldrig regelvirke.

Användarvisningsbild

Re: Såga för att hyvla

halvproffs  
#603657 Min torrklyv med matning är lite tokigt konstruerad så jag kan inte klyva ner en 2*8" till 2*2" för staget till klingskyddet tar i.
Brukar också klyva 2*5" så då får jag även 2*3"

Användarvisningsbild

Re: Såga för att hyvla

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603660
Bosse1 skrev:... jag hyvlar aldrig regelvirke.

Inte jag heller. Varför skall man ha hyvlat regelvirke om man ha bra koll på dimensionerna efter torkning?

Användarvisningsbild

Re: Såga för att hyvla

halvproffs  
#603680
th skrev:
Bosse1 skrev:... jag hyvlar aldrig regelvirke.

Inte jag heller. Varför skall man ha hyvlat regelvirke om man ha bra koll på dimensionerna efter torkning?


För att dimensionerna ska va exakta och frugan ska ha spån till hästarna och för att slippa stickor i händerna och för att kunna sälja virket och för att det är såå kul att hyvla och för att ha nånting att göra och för att...…. räcker det :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Såga för att hyvla

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#603786
halvproffs skrev:
th skrev:
Bosse1 skrev:... jag hyvlar aldrig regelvirke.

Inte jag heller. Varför skall man ha hyvlat regelvirke om man ha bra koll på dimensionerna efter torkning?


För att dimensionerna ska va exakta och frugan ska ha spån till hästarna och för att slippa stickor i händerna och för att kunna sälja virket och för att det är såå kul att hyvla och för att ha nånting att göra och för att...…. räcker det :mrgreen:

OK då :!: Men vi har inga hästar och jag har aldrig fått stickor i händerna :d

Användarvisningsbild

Re: Såga för att hyvla

halvproffs  
#603798 Lite rundade kanter på en 2*2" det är underbart att hålla i det 🙂

Avatar Fallback

Re: Såga för att hyvla

aunnr1  
#604453 Glöm inte bort att sågar du rått virke så måste du ha torkmån, ur mitt dåliga minne så tror jag att jag har 50mm inställt på 55mm,
Dels torkar virket ihop o dels så kupar det sig så du måste såga med övermått för att det skall finnas nog mycket kvar att hyvla på
Om du sen sågar upp säg 50mm virke o torkar det, o vill hyvla brädor eller panel av detta så försvinner ju ett sågspår till när du klyver dessa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).