Föryngring

Typ av markberedning påverkar just granen mest.

4 inlägg 2721 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Typ av markberedning påverkar just granen mest.

axwell  
#602034 Läste en artikel i skogsland från 20 dec 2019 om en studie som SLU och Skogsforsk gjort.
Får inte fram den artikeln digitalt men det är ungefär samma info i den här länken.

Slutsatsen tycker jag nu är självklar, har ändå inte tänkt på att granplantan behöver organisk jord redan från början.

Synd att dom inte hade med grävmaskin och inversmetoden som måste vara bra mycket snabbare vid markberedningen som dom gjorde här.

Försöket har pågått under 5-6 år.

https://www.skogforsk.se/kunskap/kunska ... -tillvaxt/



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Typ av markberedning påverkar just granen mest.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#602073 Det finns ett agerat som heter Karl-Oskar. Det blev jäkligt bra planteringar av den. Men kan man få plantan i knäet på vanlig markberedning har man mycket vunnet.

Användarvisningsbild

Re: Typ av markberedning påverkar just granen mest.

Kse  
#602213 Kan förtydliga att Karl Oscar var ett grävmaskinsmonterat aggregat, eller är för jag tror det fortfarande tillverkas
Aggregatet finns omnämnt i den här nästan 10 år gammal tråden.

Inversmetoden

Jag var väl inte jätteimponerad av aggregatet då kan man läsa och debatterar saken med @L-G Sundblad.😁
Jag har inte mer erfarenhet av det idag heller men om @tånde säger det funkar bra så är jag övertygad om att det stämmer.
1577059515_f614b54f-d1d0-4e09-8f21-2153e2093880.png

Användarvisningsbild

Re: Typ av markberedning påverkar just granen mest.

halvproffs  
#602220 Finns/fanns ett karl oskar på blocket igår i Eksjö. 18750kr

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).