Arbetskläder för skogen

köpa hörselskydd med huvudbygel och radio

37 inlägg 23692 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

köpa hörselskydd med huvudbygel och radio

pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2281 ska köpa hörselskydd med vanlig hjässbygel för hjälm har ja redan, men vill ha ett par med radio som man kan ha när man tex klipper gräs me gräsklipparn, klipper häcken eller dyl,

nån som vet nått test på lite dyrare fm/radio hörselskydd med hjässbygel??

finns ju bla bilsom, husqvarna, peltor sen vet ja inte fler



   TS
Användarvisningsbild

Re: köpa hörselskydd med huvudbygel och radio

Skogshuggarn  
#2288
pgo_jim skrev:ska köpa hörselskydd med vanlig hjässbygel för hjälm har ja redan, men vill ha ett par med radio som man kan ha när man tex klipper gräs me gräsklipparn, klipper häcken eller dyl,

nån som vet nått test på lite dyrare fm/radio hörselskydd med hjässbygel??

finns ju bla bilsom, husqvarna, peltor sen vet ja inte fler


Jag har kört med PELTOR´s i flera år nu.

Bekväma/lätta, ja, men ibland har jag lite svårt att få in vissa kanaler som annars hör på vilken gammal skraltigt radio som helst.
Radio Rix tex.
För att den kanalen ska funka klockrent så måste jag ha flåd nya batterier i lurarna, medan typ P 3 funkar i veckor på samma batt.

:?:

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2293 Jag har haft flera olika "radiolurar"! nu har jag peltor,funkar kanon! i skogen har jag en "jonseredhjälm" med radio,köpt på granngården 1997!! tror jag det var! dom säljer samma hjälm än idag! den funkar superbra! tror faktiskt att radion funkar bättre än peltors radio! den radion kan du köpa som bara huvudbygel(utan hjälm) hos husqvarna & jonsered handlare!

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2294 okej! äre husqvarnas eller jonsereds hörselskydd me radio som e bra?

   TS
Användarvisningsbild
Mangelu  
#2296 Har precis beställt Husqvarnas radiokåpor för hjälm. Har du inte så bråttom så återkommer jag gärna med ett utlåtande, inte för att jag har
någonting att jämföra med med det kan ju vara intressant än då...

/ Mangelu

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2297
pgo_jim skrev:okej! äre husqvarnas eller jonsereds hörselskydd me radio som e bra?


Spelar ingen roll,jag kan nog med 99,9% säkerhet säga att det är samma grejor!! olika namn på hjälmarna & skydden bara!!
Det jag sa om att radion skulle vara bättre än peltors kanske vid närmare eftertanke inte stämmer! då jag kom att tänka på att huggarhjälmen använder jag ju alltid utomhus,peltors använder jag ganska ofta även inomhus också! en fördel med peltor är att det är manuell inställning av kanalerna!det är bättre om det är dålig mottagning,men är sämmre i skogen när man tex röjer,kvistar mm kan lätt komma åt "kanalväljaren"på peltor så man får gå och skruva tillbaka hela tiden! jons/husqv har automatisk kanalsökning! däremot har jag fått för mig att själva "hörselskydd"delen och passformen är bättre på peltor!......tja......hehe...det här kanske inte gjorde det lättare för dig att välja precis!! :lol: !! men det är just av ovan nämda egenskaper som jag väljer jons/husqv som huggarhjälm och peltor som "vanliga" radiolurar!

Ps: har du en stihlhandlare i närheten så säljer han peltorskydden! även peltorhjälmar!

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2298 Håller med om passformen på Peltorskydden är bättre än på jonsered/husqvarna, jag håller på att kolla upp en ny hjälm till mig själv just nu, enbart på grund av passformen på hörselskydden ,,,,

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2302 Kan ju rek lite större batterier än de som man normalt köper I kiosken...

3200mA är mer än 100% av ett "vanligt".

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#2311
Mange skrev:Kan ju rek lite större batterier än de som man normalt köper I kiosken...

3200mA är mer än 100% av ett "vanligt".



Kör med Duracell Procell i mina Peltor, och mycket riktigt så står det 1500 mA på kartongen.

Vilka fabrikat har 3200 mA i LR 6?.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2314 okej jo det eju på sätt å vis smidigt med manuell då det är dålig täckning, men samtidigt ede bekvämt med hvas automatiska, blir nog hvas endå, jag gillar hva överlag och jag tror dom kan fungera bra trots att det är automatisk inställning

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2318 Jag har laddnings bara jag köpte till en kamera för länge sen....

Kommer inte ihåg vad de heter just nu...

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2354 Vi använder mkt LR6 uppladdningsbara på jobbet och ngra 3200mA har jag aldrig hört om. Tror våra största är på 2300-2500.

Vi kör peltor med medhörning och radio. Deras gamla var ingen lysande radiokåpa, men de sista ex'en vi köpt har varit bra!

Ett tips kan vara att leta utanför "skogshandlare". Tycker t.ex Skogma har hutlösa priser på en del prylar.

/Nisse

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2356 okej! vad kan ett par peltor med radio/medhörning kosta som billigast?

   TS
Användarvisningsbild
Mangelu  
#2390 Nu har jag fått mina Hva kåpor. Och eftersom att man är som ett litet barn
på julafton så åkte dom på hjälmen med detsamma. Men jag måste erkänna att jag blev lite besviken på just det som är påpekat i den här
tråden, och det är passformen. Det känns inte som att dom sitter riktigt perfekt. Tror nästan att mina gamla kåpor satt bättre trots många år på nacken. En sak till som jag störde mig på var att volymen endast går att ställa i fyra fasta lägen. Och jag måste säga att inte "rockade" det särskilt
"fett" på högsta läget (82db tror jag), vilket i och för sig är bra för att spara hörseln. Men lite störande att man inte får välja själv.
Har ett uppdrag imorgon, då ska dom testas skarpt. Jag kanske återkommer i ämnet...

/ Mangelu

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2398 okej! vore kul å höra, såg en sådan "markarbetare" som stod me slagborrmaskin han hade iaf peltors.. dom verkar vara dom som folk gillar mest enligt min personliga uppfattning?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).