Föryngring

Viltbetning!

20 inlägg 13989 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Viltbetning!

Carl Thestrup  
#596032 Hej alla forum medlemmar!

Premiär för mig att göra inlägg och är jätte imponerad och ödmjuk inför all kompetens som finns i detta forum!

Nu till frågan!

Har planterat tall på ett skifte eftersom det var det som går att plantera där med hänseende till vind och markförhållanden.

Min plan är att viltskydda varje år tills de är ur betningshöjd.

Vilket preparat är Effektivast?

Bor i sydvästra Småland.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Viltbetning!

fendt311  
#596039 Öhhhh... Kulan?
Kan inte så mycket om preparat. Men vi kommer säkert att få några goda upplysningar i detta forum.

Användarvisningsbild

Re: Viltbetning!

Fredrik Reuter  
#596045 Välkommen till oss!

Förutom de preparat som finns så finns ju andra skydd. Maskeringstejp och/eller fårull kanske kan vara nåt att testa?

Avatar Fallback

Re: Viltbetning!

Ldsaren  
#596056 Trico har jag bra erfarenhet av , tar på toppen , visst det är dyrt .
Använder en ryggspruta från Biltema .
Jag hade en lång lans med vinkel när träden blev längre .

Avatar Fallback

Re: Viltbetning!

Håkan A  
#596061 Hur stor areal är aktuellt skifte på?
Är det mindre areal kan fårull, frystejp eller plåtklammer säkert vara bra alternativ. Möjligen kan de vara väl så effektiva som de olika viltbehandlingspreparaten på måttligt stor areal. Har inte testat något av dem själv.
För egen del har jag i huvudsak använt Trico vid viltbehandling. Några av fördelarna med Trico är att det är lätt att rengöra utrustningen och sig själv, och du kan behandla innan plantan invintrat. 10 liters dunk ser jag också som en fördel. En nackdel är att toppskottet behöver vara hyfsat torrt vid behandling, och det får inte regna eller bli väldigt fuktigt timmarna efter behandling.
Talldominerade områden behandlar jag tills jag inte räcker upp längre. Har, precis som @Ldsaren, en längre lans vid sprutningen.
Det är också viktigt att lufta sprutan ordentligt innan sprutning. Jag förordar också att använda backventil vid munstycket, jag upplever att det blir mindre efterrinning då man har en låg vätskenivå i sprutan. Detta kan dock säkert skilja mellan olika sprutor.
Min f.n. största tallplantering är nu behandlad för sjunde gången, och de förväxande stammarna blev utan behandling i år, p.g.a höjden. Jag försöker alltid att viltbehandla tallbestånd före älgjakten, och jag behandlar samtliga tallar i föryngringen. Har varit med om svåra älgbetesskador redan runt 15 oktober. Yngre plantor, där rådjuren troligen orsakar störst skada, behandlar jag senare på säsongen.
Håller till i sydöstra Småland.

Avatar Fallback

Re: Viltbetning!

elja1  
#596158 Hej jag har högt bertes tryck på gran imin plantering. Har i ca 5 år använt mig av egen blandning som består av kalk blästersand vatten rålinoja och en ytterstlite gamla sortens diesel den som va brun röd Färgad. Har i princip inga skador alls på plantorna som jag behandlat

Användarvisningsbild

Re: Viltbetning!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596196 Varvar trico och abrinol! 1/2 så går runt på en treårs period ned dessa! Abrinolen är bättre att applicera då den inte har lika höga krav på väder som trico har! Har även kört cervararoll men det varningen kul för sprutan. HaTe var marginellt bättre nen sitter som berget på plantan så det är jäkligt drygt meden på små plantor. Typ lärk löv och gran.

Avatar Fallback

Re: Viltbetning!

alias  
#596358 Hittade följande film om bl.a. Arbinol B, som jag tycker låter som ett intressant preparat (får väl hålla i minnet att svaren är en partsinlaga från grossisten):

"Virkesbörsen intervjuar Interagro Skog."



Lite dålig ljudkvalitet då han som håller i mikrofonen inte sträcker den tillräckligt nära han som svarar.

Det jag tycker är intressantast av allt i filmen är att de säger att den är inspelad på Jägareförbundets fastighet Öster Malma. Vill påstå att det i så fall absolut inte råder någon balans mellan vilttäthet och fodertillgång där, om det som visas i filmen är representativt.

Blev dock fundersam när de snackade om att tallarna som var drygt manshöga endast skulle var 5 år gamla - det måste vara mycket höga boniteter i så fall. Jag anser att man möjligen planterat med 2- eller 3-åriga plantor för fem år sedan. Jag har för mig att Södras gallringsmall vill lägga på 6-7 år på brösthöjdsåldern för att få beståndets totalålder på flertalet tallboniteter i södra Sverige (minnet kan dock svika, har ej gallringsmallen tillgänglig).

@Fredrik Reuter:
Det vore intressant med ett SF-reportage innehållande en intervju med jägareförbundets representanter på Öster Malma där de förevisar hur de har lyckats med balansen mellan klövviltet och betesresursen. Jägareförbundet brukar ju kritisera skogsbruket för att man inte producerar tillräckligt med foder, så då förutsätter ju jag att man själva är ett föredöme och in inspirationskälla.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Viltbetning!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596384 Det är 7-8 år på tall extra på gallringsmallarna. Här säger de att plastålder inte är med och inte heller vilken typ av planta. Så 1-2 år extra men det är ändå imponerande lillväxt. Filmen har spelats in när 2019 års tillväxt är klar. Och det hade gett ett helt annat intryck om filmen spelats in en månad tidigare.

Användarvisningsbild

Re: Viltbetning!

halvproffs  
#596411 Rådjuren är hopplösa.

Användarvisningsbild

Re: Viltbetning!

halvproffs  
#596412 Har faktiskt funderat på att pissa i ryggsprutan tills den blir full och sen spruta på planten då får dom ju näring också. Vad tror ni?

Avatar Fallback

Re: Viltbetning!

isteskog  
#596414
halvproffs skrev:Har faktiskt funderat på att pissa i ryggsprutan tills den blir full och sen spruta på planten då får dom ju näring också. Vad tror ni?

Då får du nog börja dricka som f-n innan du har ryggsprutan full! :lol: Kanske någon här på forumet vet vad man ska dricka för att pissa ofta .... Öl kanske, vinterröjarn? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Viltbetning!

halvproffs  
#596418 Halvfull då? 😉 kanske man kan få hjälp av frugan och en tratt också 😀

Avatar Fallback

Re: Viltbetning!

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596421 Egen erfarenhet säger att Trico funkar bra men den ska helst ut innan älgjakten när plantorna är torra. Vill du göra något nu så är det mekaniska eller visuella skydd som gäller t.ex. plåtskydden, maskeringstape eller ull.

Avatar Fallback

Re: Viltbetning!

isteskog  
#596436
halvproffs skrev:Halvfull då? 😉 kanske man kan få hjälp av frugan och en tratt också 😀

Ja, Jorden är platt också.....Lika troligt som att du skulle få med frugan på detta, Proffset! :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).