Bilar

volvo v70 felkod P0106, vad göra? =)

21 inlägg 22616 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

volvo v70 felkod P0106, vad göra? =)

Camaro1969  
#595333 Hej!

igår när frugan var påväg hem tändes motorlampan.

bilen gick som vanligt så hon körde hem

jag kopplade in en billig obd2 felkodsläsare och den visar felkod P0106

men sen då? vad ska man gissa att det är när inte bilen visar några felsymptom?

@vinterrojarn du har väl koll på sånt här kanske =)

v70 2,4 140hk bensin 2006



   TS
Avatar Fallback

Re: volvo v70 felkod P0106, vad göra? =)

Avslutat-02  
#595335 Vanligt fel på volvo.. map sensorn får fnatt.
det kan ibland räcka med att rengöra spjällhuset.

Det är även vanligt förekommande vid lös snö, som blåser in och ställer till det i motorrummet..

jag skulle prova att släcka koden och sedan prova att kör igen.
skulle lampan börja lysa igen och koden återkomma så prova att rengöra spjällhuset.

Användarvisningsbild

Re: volvo v70 felkod P0106, vad göra? =)

Camaro1969  
#595339 fanns ingen funktion att nollställa i denna obd2läsare.

men man får lossa batteripol ett tag?


ska man bort med spjällhuset för bäst möjlighet till rengöring?
kan man isåfall återanvända packningen tror du?

   TS
Avatar Fallback

Re: volvo v70 felkod P0106, vad göra? =)

Avslutat-02  
#595341 rör inte spjällhuset i onödan, utan rengör med lite bromsrengöring...
spraya runt och försök torka rent runt och i huset.

blanda även gärna i lite bränsletillsats, det gör bara motorn gott till vintern.

ja det bör räcka att haka av polen på batteriet.

Avatar Fallback

Re: volvo v70 felkod P0106, vad göra? =)

Avslutat-02  
#595342 men om inget annat känts eller upplevts så skulle jag släcka koden bara.

om motorn inte beter sig konstigt eller vantrar upp och ner i gången så är nog svaret mera åt väderbetonat.

står bilen inne eller ute om kvällarna?

svarar den på gasen?

Användarvisningsbild

Re: volvo v70 felkod P0106, vad göra? =)

Camaro1969  
#595344 bilen står alltid ute.

den går som vanligt.

dock har den, vid kallstart, eller iaf när den inte nått arbetstemperatur, alltid en hög tomgång 5-10 sekunder, men så har det varit sen vi köpte den för 4-5 år sedan..

förra veckan bytte jag även lampa.. och då tar man ju bort luftburk osv... (ingenjören som konstruerade detta skulle sitta på dårhus)

sen glömde jag sätta tillbaka kontakten på luftslangen vad den nu heter..

då lyste motorlampan med... kollade dock aldrig felkod eftersom jag var rätt "säker" på att det var för jag glömde kontakten.

så fick släcka den med batteripolen...

och har nu kört typ 20 mil efter det, innan den åter tänts...

   TS
Avatar Fallback

Re: volvo v70 felkod P0106, vad göra? =)

Avslutat-02  
#595345 låter som luftmassemätaren.

det är inget större problem om det inte återkommer varje gång direkt efter man släckt koden...

Användarvisningsbild

Re: volvo v70 felkod P0106, vad göra? =)

Camaro1969  
#595346 du tror den spökar eftersom jag glömde kontakten på den tidigare?

hädde ja sönder den då =(

   TS
Avatar Fallback

Re: volvo v70 felkod P0106, vad göra? =)

Avslutat-02  
#595347 njä det tror jag inte men de kan hänga sig lite med tiden, och gärna vid rått kall väder.

gissar på en sensor\givare som inte riktigt vill vara med, men som sagt det är inget att oroa sig för förens problemet återkommer konstant.

så länge motorn reagerar och beter sig normalt så skulle jag ta det lugnt.

ta familjen och åk till biltema och köp en felkodsläsare för volvo, så har du för att släcka koder och kunna kolla värden i realtid....

Avatar Fallback

Re: volvo v70 felkod P0106, vad göra? =)

jannee  
#595381 Symptomet på ett fel kanske måste inträffa allt från 1 gång till kanske 500 INNAN lampan tänds, allt beroende på hur allvarligt felet är.
Sedan kan man ibland släcka lampan på lite olika sätt.
Att senare radera ut ALLA felkoder behövs en rejäl dator = verkligen tömma systemet, inte dessa små felkodsläsare/släckare som typ Biltema säljer ELLER vissa andra firmor hjälper dig med innan du ska besiktiga.

Den generiska koden P0106 motsvarar Volvos kod ECM-140A och betyder att det är fel på signalen från tryckgivaren till inloppsröret. En av de tänkbara felorsakerna är just problem med slanganslutningen, eventuellt trasig slang.

Användarvisningsbild

Re: volvo v70 felkod P0106, vad göra? =)

Camaro1969  
#595457 tack för input!

nää jag lägger nog inte mer än de 150:- jag lagt på min felkodsläsare... den verkar ju iaf hitta felkoden=)

igår slocknade dock lampan av sig själv, så det är nog bara att tuta och köra, eventuellt att man försöker rengöra spjällhuset.. om man får tid och lust.

   TS
Avatar Fallback

Re: volvo v70 felkod P0106, vad göra? =)

Avslutat-02  
#595460 Något jag lärt mig efter mycket bil skruvande, lägg ingen energi på att leta i elsystemet, för det talar om när det är riktigt åt helvete, annars om koder kommer och går, lampor tänds och släcks,, håll lite koll men inte mer, för det finns miljoner anledningar till att just den lampan lyser.

Den behöver inte ha ett problem, utan räcker med en dålig dag på en annan kontakt eller väder så är lysande lampor ett faktum.

Det är mycket komponenter som ska samverka i harmoni, och om vi vanliga dödliga inte klarar av det, hur kan vi då begära att ett elsystem byggt av oss ska klara av detta......

Avatar Fallback

Re: volvo v70 felkod P0106, vad göra? =)

jannee  
#595463 Jag köpte för några år sedan en felkodsavläsare/släckare för 500 kr till min BMW
Tyckte den skulle vara bra att ha för att släcka lampor innan besiktning.
Utomordentligt DÅLIGT köp, fungerade INTE alls, gav bl.a fel svar men inte minst klarade inte av att släcka några lampor.
Åker numera till BMW, de rensar bort hela skiten sedan kommer undan för undan felkoderna återigen fram, brukar ta någon/några månader innan de första återigen dyker upp.
Felsöka för att reparera orsaken till alla felkoder kostar säkert 10 ggr mer än vad bilen är värd :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: volvo v70 felkod P0106, vad göra? =)

Avslutat-02  
#595465 Jag har köpt många felkodsläsare, dock så köpte jag en ny för ca 3000 kr som man kan uppgradera programvaran på. Den tar 99% av alla koder som är på bilar från 2002 och framåt, men den ersätter inte motorkunskap.

Att rota i ett elsystem och leta fel kan göra en galen och fattig. Jag hjälper folk nästan gratis ibland, men jag får in andra jobb pga att jag är schysst.

Det som är br med en egen skaplig felkodsläsare är att man kan se vissa värden medans bilen går, och framför allt, jag kan släcka koden innan jag kör in på besiktningen......

En felkod är en indikation på att något är fel och i vilken ände man ska leta, vissa bilverkstäder har tagit felkodsläsare till allvetande och byter delar som en del byter kläder( kvinnor). Flera gånger om dagen.

Det som är bra med märkesverkstäder är att just den programvaran som behövs finns där.

Dagens bilar är även påverkade av att batteriet och generatorn är i bra skick annars får man en massa tok, eller att alla kontakter verkligen sitter ansluta, annars får man följd problem som man kan bli galen innan felet är löst.

Avatar Fallback

Re: volvo v70 felkod P0106, vad göra? =)

jannee  
#595469 Själv har min bil bl.a. ett fel på insprutningen. Ett symptom på ett fel som bara uppkommer då och då.
Servicekillen på BMW förklarade att det fungerar så som att fylla ett glas med vatten. Några droppar då och då till slut är glaset fullt och DÅ tänds lampan.
En billig felkodsavläsare kan lyckas med att släcka lampan och på sin höjd tömma glaset något, med en med rätt programvara töms glaset helt.
Stämmer det, Vinterrojarn?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).