Skogsnyheter

Topplista: Världens 100 största privata markägare

3 inlägg 14766 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Topplista: Världens 100 största privata markägare

Fredrik Reuter  
#593044 Åker och skog, det verkar vara det dominerande marktyperna när topp 100 listan över världens största privata markägare presenteras och eftersom det finns mycket skog i listan så förtjänar den samma en tråd på Skogsforum.

Och på tal om skog, SCA placerar sig på plats 16 i listan med sitt skogsinnehav i Sverige om knappt 3 miljoner hektar. Detta gör SCA till Europas största privata skogsägare och kanske, beroende på hur man räknar, världens största privata skogsägare.

Mondi går in strax efter med sina 2,4 miljoner hektar skog i Sydamerika och nosande i hasorna på Mondi är Stora Enso som äger knappt 2,1 miljoner hektar skog, själva i Sverige genom köpet av Bergvik Skog Väst och även som majoritetsägare i Finska Tornator (knappt 700.000 hektar).

Angelinifamiljen kommer troligtvis efter Stora Enso med sina 1,6 miljoner hektar skog i Sydamerika följt av Irvingfamiljen i USA som totalt äger 1,3 miljoner hektar, varav stora skogstillgångar i Maine.

Tittar vi på totalt innehav av mark och inte bara skog så hamnar Australiens rikaste, Gina Rinehart, fyra i listan med sina 12 miljoner hektar mark i just Australien. Med tanke på att hon själv äger marken så är frågan om hon inte är den riktiga vinnaren i denna topplista, hon slås nämligen bara av Inuitfolket i Nunatuk (35 miljoner hektar), katolska kyrkan (71,6 miljoner hektar) och Drottning Elizabeth II av England(!).

Drottning Elizabeth är juridisk ägare av 2,7 miljarder hektar mark genom att hon chef och ansvarig för det forna Brittiska Samväldet (idag kallat Samväldet). Samväldet är en mellanstatlig organisation bestående av 53 självständiga länder som alla varit under det Brittiska imperiet. Drottningen står som juridisk ägare men kan inte sälja någon del av marken.

Utöver ovan nämnda markägare så finns en hel del intressanta i listan över de 100 största privata markägarna i världen. Hittar du något intressant?




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Topplista: Världens 100 största privata markägare

Camaro1969  
#593564 12 miljoner hektar mark i australien.. är det skog och åkermark?

Eller mest öken?

Gissar att scas mark har ett betydligt högre värde

Användarvisningsbild

Re: Topplista: Världens 100 största privata markägare

rejser  
#593568 Jag hävdar tills motsatsen är bevisad att jag inte är med i listan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).