Skogsmiljö och Trädlära

Tragiska dödsfall efter stormen

4 inlägg 4421 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tragiska dödsfall efter stormen

Fredrik  
#151 9 (eller om det var 10) döda i samband med upparbetning av stormskadad skog efter Gudrun, ganska tragiskt eller hur!?

Är det någon på forumet som jobbat eller på annat sätt varit berörd av stormen Gudrun?
Själv bor jag ganska långt ifrån de berörda områdena, men det vore intressant att veta om någon på forumet har erfarenheter att berätta...

Själv har jag bara en bekant som jobbar med losskapning i Småland just nu.
Pratade som kortast med honom senast han var hemma, och det var tydligen ett ganska svårt och svettigt jobb de hade...

MvH
Fredrik



   TS
Avatar Fallback
Skogsmagnus  
#156 Jo vi är lite berörda som skogsägare. Ca 1000 av 10000m3 är nedblåsta, alltså har vi klarat oss ganska bra. Men längre söderut ser det för jävligt ut.
Vi har sågat upp ca 300 m manuellt och väntar nu på skördare för det grova.
Jag har i mån av tid förkapat åt några skördarlag samt skotat en del. Det blir min tredje stora storm jag arbetar i , 1995 i småland, 2000 i skoåne och nu denna.
Vidare har jag varit inhyrd av SVS för att hålla motorsågskurser åt skogsägare. Det behövs. Både skogsägare och skogsarbetarkåren är idag tyvärr alldeles för dåliga på att såga säkert och effektivt. Det är nästan så jag hoppas att AV går in och avbryter arbetet. Om inte så är det bara att hoppas på att detta blir en väckaklocka för hela skogsbruket, med bättre utbildad personal både vad gäller användandet av redskap och skoksskötsel kunskap.
Det motorsågskort "vi" nu lanserar kan bli obligatoriskt inom en snar framtid och det skulle kunna öka kunnandet och höja statusen på skogsarbete och därmed bidra till mindre antal olyckor samt ett bredare intresse för skogsskötsel.
Magnus

Avatar Fallback
Fredrik  
#159 Tjena!

Tack för svaret.
Det låter lite intressant detta med sågkörkort, det är nog välbehövligt med tanke på skadestatistiken i skogen.

När du får mer info om detta vore det kanon om du kunde lägga in en blänkare på forumet!

Ja, detta med stormen, man kan ju undra hur många som skadat sig, ganska många har säkerligen fått svåra skador som kan ge men för livet.
Lite konstigt att dom inte tagit in fler grävmaskiner med gripsågar. Jag menar en sådan maskin kan ju enkelt rycka upp hela rotvältan och förkapa för skördaren?!

Vi hörs!

MvH Fredrik

   TS
Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#976 På vår fastighet så blåste 1000m ner av 20000m.
Vi rotkapade själva och var sedan med skördaren och visade
var det låg. Lätt att det blir mycket spilltid om skördarföraren
ska springa runt och leta. Träd med grov kvist kvistade vi manuellt.
Blir en omgång till nu i vår då rotsvaga träd har gått ner.
Södra erbjuder städkontrakt på vindfällen för att minska risken
för barkborreangrepp.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).