Föryngring

Planteringsmaskiner för skogsplantor

4 inlägg 10025 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Planteringsmaskiner för skogsplantor

Torbjörn Johnsen  
#591447 I och med att bilder på Plantma X börjar sippra ut så kanske man kan säga att maskinell skogsplantering är ett aktuellt ämne att diskutera. Jag lägger därför upp en generell tråd här där vi kan samla det som finns så här långt. Man skulle i grova drag kunna dela upp det i några olika grupper:

1. Planteringsmaskiner som finns nu
2. Planteringsmaskiner som har funnits
3. Planteringsmaskiner som skulle kunna finnas


Kanske inte världens bästa uppdelning men den ger en kul möjlighet att lista upp ett antal olika lösningar.

1. Maskiner som finns nu på marknaden

Bracke Planter P 11.a

1571401701_bracke-forest-planter-p11-a-07.jpg

Den här planteringsmaskinen finns definitivt redan nu och den monteras i första hand på en grävmaskin. Markbereder fläckar (höglägger) där den sedan sätter ner en täckrotsplanta i mer eller mindre samma moment. Maskinen har ett plantmagasin som laddas med upp mot 200 plantor och som sedan fylls på manuellt av operatören igen när det är tomt.
Det har gjorts försök i Finland att utveckla plantmatningen så att den blir mer automatiserad. Här finns en rapport från ett sådant försök.

1571401702_skärmavbild_2019-10-18_kl._09.30.17.png


Det går normalt sett inte att sätta ett sådant här aggregat på en skördare även om vikten i sig inte är några problem. Anledningen är att en skördarkran som standard inte har någon kraft nedåt utan i så fall måste byggas om med andra hydraulcylindrar. Skördarkranen är heller inte byggd för att hantera krafter på ett sådant sätt som sker vid plantering.
Mer info om Bracke Planter P 11.a här.

Risutec PM 160

1571401703_pm160.jpg

Finsk planteringsmaskin med liknande koncept som Brackes planter. Det här företaget säljer en del planteringsmaskiner till plantageskogsbruk i bl a Brasilien så det finns specialutvecklade maskiner för t ex eucalyptusplantering. Används på grävmaskin och har planteringsmagasin som laddas manuellt. Läs mer i tråden: Risutec PM 160 planteringsmaskin för skogsplantor och på Risutecs sajt

M-planter

1571401701_m-planter.jpg

Ganska lik Risutec och den finns i enkelt eller dubbelt utförande. Grävmaskin som basmaskin och manuell laddning av plantmagasin. Läs mer i tråden Maskinell plantering med M-Planter och på M-planters sajt.

Olika typer av maskiner som främst används på jordbruksmark
Nere på kontinenten används ibland planteringsmaskiner som mer är utvecklade för åkermark än för skogsmark. Liknande maskiner användes ibland i Sverige för att plantera igen åkermark under 60- och 70-talet. Det finns ett antal tillverkare av sådana maskiner i Europa. Här är en av dem.

1571401700_damcon-plantingmachine.jpg



2. Maskiner som har funnits på marknaden

Silva Nova m fl
skogsbilder/image.php?album_id=1&image_id=1181

Under 80-talet och början av 90-talet pågick ett relativt intensivt utvecklingsarbete av planteringsmaskiner. I stort sett alla skogsbolag var inbladade och. Det var bl a FIAB, Hiko, Doro, ModoMekan m fl. Det hela ändade upp i projekt SilvaNova som i slutfasen byggdes av Storebro bruk och det fanns några maskiner igång ute i drift. Maskinerna planterade skapligt bra men de var inte lönsamma i och med att billig arbetskraft under 90-talet började strömma in från den nyöppnade Östeuropa.

Hevotrac och Silviplanter

1571401704_skärmavbild_2019-10-18_kl._09.45.56.png


1571401704_skärmavbild_2019-10-18_kl._09.47.03.png

De här maskinerna var små planteringsmaskiner med en liten 8-hjulig redskapsbärare som bas. De byggdes som prototyper och testades i drift men blev ingen framgång. Tekniken byggde på att en operatör manuellt hanterade en "planteringsarm" som gjorde ett planteringshål och sedan stoppade samma plantör ner en planta i samma hål. Hevotrac hade två armar och betjänade två plantörer men Silviplanter hade bara en arm och plantör. Ingen av maskinerna kunde markbereda utan bara plantera men jag har för mig att det även fanns någon version som kunde göra en enkel markberedning. Det största vinsten var väl att maskinen hela tiden hade ett stort plantlager med sig. I övrigt fanns inte någon direkt effektiviseringsvinst.

EcoPlanter

1571401706_ecoplanter.jpg

Det här aggregate utvecklades av EcoFräsen AB i början av 90-talet för montering på en skördare (eller kanske främst på en drivare). Jag tror att det fanns en koppling till Valmet/Komatsu och de flesta bilder som finns på det här aggregatet är monterat på en röd maskin. Skillnaden mellan det här aggregatet och de som monteras på grävare är att det inte behövs någon nedåtverkande kraft för att jobba med Ecplanter. Aggregatets egenvikt är tillräcklig. Den testades bl a på drivaren Valmet 810 Combi.

1571401705_skärmavbild_2019-10-18_kl._12.21.17.png


Ecoplanter markbereder med hjälp av två fräshjul två fläckar "per nedsläpp" och sätter en planta mitt i varje fläck. Planorna laddas manuellt i ett magasin som sedan matar på automatiskt tills magasinet är tomt och måste fyllas igen.
Det har gjorts många studier och uppsatser om Ecoplanter. Bl a den här grundliga rapporten från SLU som heter Mekaniserad plantering med Eco-Planter i södra Sverige

3. Planteringsmaskiner som skulle kunna finnas

PlantmaX

1571401786_plantmax-3.jpg

Den här maskinen skrivs det mycket om nu i och med att det gamla Silva Nova-konceptet från 80-90-talet dammats av i den nyare versionen Plantma X. Man kan ju säga att den finns i både kategori 2 men snart i kategori 1 igen.
Teknisk spec och bilder på Plantma X planteringsmaskin
tanken med PlantmaX projektet verkar vara att ta upp tråden där Silva Nova-utvecklingen slutade och jobba vidare med det med hjälp av modern och mer avancerad teknik.

Tree Rover


Ett än så länge ganska omoget utvecklingskoncept som har en egen tråd här på Skogsforum.
Tree Rover planteringsrobot (konceptmaskin)

Plangteringsroboten "Stina"
Den hette möjligen något annat men är intressant att se på bild. Den finns dock bara som bild från ett designprojekt som stöttades av SLU och Husqvarna.

Possible concepts for mechanized tree planting in southern Sweden



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Planteringsmaskiner för skogsplantor

Back Tomas Ersson  
#667639 En planteringsmaskinsprototyp som utvecklades cirka 1996 var SwePlant. Jag har för mig att uppfinnaren var i Jämtland, och att maskinens driftsäkerhet var lite sisådär. Det skulle vara kul om någon här på Skogsforum skulle kunna dela med sig av information, erfarenheter, anekdoter, osv. om SwePlant.

Jag bifogar en bild av SwePlant som publicerades i:

Hallonborg, U., von Hofsten, H., Mattsson, S. & Thorsén, Å. 1997. Planteringsmaskiner i skogsbruket – en beskrivning av metoder och maskiner. Skogforsk. Uppsala. Redogörelse nr 7.

Användarvisningsbild

Re: Planteringsmaskiner för skogsplantor

Bumpkin  
#667655 Om detta skulle fungera borde det gå lätt att mekanisera planteringen.



https://www.atl.nu/skog/lattare-att-pla ... -med-puck/

Användarvisningsbild

Re: Planteringsmaskiner för skogsplantor

Bumpkin  
#667658 Jag såg för en tid sen en videoupptagning youtube där man planterade puckar liknande dom i inlägget ovan med hjälp av drönare i Kanada.
Dom planterade på områden som drabbats av skogsbränder och var snabba ut innan det kom någon vegetation.
Sök på treeplanting Drones så kommer det en hel del , dock är det mest om frösådd.

Men även om det används i mindre skala i dag så tror jag att detta hamnar i kategori 3.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).